تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳

تهران - ایرنا - تلویزیون در نوروز 98 یكی از متفاوت‌ترین آرایش‌های سریالی را در سال‌های اخیر تجربه كرد؛ شبكه یك سراغ كمدیِ بومی رفت، شبكه دو ملودرام روی آنتن فرستاد و شبكه سه سریال طنز خود را به یك كارگردان كار اول سپرد.

پیش از نوروز غالب تحلیل ها حكم به موفقیت دو سریال كمدی «نون خ» و «زوج یا فرد» می داد و كمتر كسی برای ملودرام «بر سر دو راهی» شانس زیادی قائل بود. این پیش بینی ریشه در تجربیات پیشین دارد كه حتی ضعیف ترین سریال های كمدی گلیم خود را از آب بیرون كشیده اند. این بار اما اتفاقی متفاوت رقم خورده است و این فرضیه كه «نوروز یعنی سریال طنز» رد شده كه چرایی آن در ادامه خواهد آمد.
1- آمار تلوبیون
شاخص ترین موردی كه می توان به آن استناد كرد و پی برد مخاطبان، سریال ملودرام را بر كمدی ترجیح داده اند آمار سایت تلوبیون است. حتما می دانید سایت و اپلیكشین تلوبیون جایی است كه بیننده به آن مراجعه می كند و به شكل زنده و یا از طریق مراجعه به بخش آرشیو سریال و برنامه مورد نظر را تماشا می كند.
آمار مشاهده سریال های نوروزی در سایت تلوبیون تا هشتم فروردین نشان می دهد اقبال مخاطبان به سریال ملودرام «بر سر دو راهی» به مرور بیشتر شده است. بیایید آمار دو قسمت ابتدایی سریال ها را مرور كنیم. قسمت اول «زوج یا فرد»، 82 هزار و 815 بازدید داشته و بعد از آن «بر سر دو راهی» با 74 هزار و 399 بازدید قرار گرفته است. آمار بازدید « نون خ» نیز به 60 هزار 404 مشاهده رسیده است. از قسمت دوم معادله تغییر می كند. در این قسمت «بر سر دو راهی» 60 هزار و 582 ، «زوج یا فرد» 52 هزار و 806 و «نون خ»44 هزار و 433 بازدید داشته اند. در ادامه تعداد مشاهده هر قسمت افزایش و كاهش داشته است اما «بر سر دو راهی» جایگاه اول خود را از دست نداده است.

2- واكنش‎های رسانه ای
در تعطیلات نوروزی خبرگزاری ها و سایت ها واكنش سریع به برنامه ها و سریال ها دارند و موضع خود را اعلام می كنند. تا امروز آن چه مشخص است این كه سریال «بر سر دو راهی» سهم بیشتری نسبت به سریال شبكه یك و سه در رسانه ها داشته است. سایت و یا كانال های خبر آنلاین، بانی فیلم ، هفت صبح، ایسنا، مهر ، فارس، صبا، سینما دیلی، فیلم نیوز، آنا و ... تحلیل هایی متفاوت درباره سریال نوشته و یا با عوامل آن گفت و گو كرده اند. حجم نقدهای مثبت نشان می دهد «بر سر دو راهی» مورد توجه اهالی سخت پسند رسانه ای قرار گرفته است. این هم دلیل دیگری كه فرضیه «نوروز یعنی سریال طنز» را رد می كند.
3- واكنش كاربران
میزان رضایت كاربران صفحات مختلف اینستاگرام از «بر سر دو راهی» دلیل قابل استناد دیگری است كه می توان بر اساس آن حكم به موفقیت سریال و جسارت شبكه دو داد. این شبكه بجای سریال كمدی، یك ملودرام عاشقانه را در كنداكتور قرار داد كه از قضا مورد توجه هم قرار گرفته است. طبعا این سریال باب سلیقه برخی بیننده ها نیست ولی مشاهده كامنت های مثبت، دلیل دیگری است كه فرضیه «نوروز یعنی سریال طنز» را رد می كند.
4- ملودرام یا كمدی؟
در انبوه سریال های روز دنیا و برنامه های متنوعی كه براحتی در اختیار مردم قرار می گیرد، كار سریال سازها دوچندان سخت شده است. وانگهی در تلویزیون خودمان سریال های با كیفیتی ساخته شده اند كه تراز هستند و طبیعی است كه مخاطب به كمتر از آن ها راضی نمی شود. در این موقعیت كیفیت باید بر ژانر مقدم باشد.
«نون خ» و «زوج یا فرد» در شرایط عادی سریال های متوسطی هستند اما تا زمانی كه مخاطب كمدی های موفق «پایتخت»، «لیسانسه ها»، «پاورچین»، «مرد هزار چهره» و .... را ندیده باشد! چه بسا اگر سریال های كمدی نوروزی امسال «ویژه» بودند، ملودرام «بر سر دو راهی» به چشم نمی آمد. این سریال اما چفت و بستی محكم دارد و قصه اش را بدون لكنت روایت می كند. داستان یك عشق كه به بن بست رسیده و حضور شخص سوم به علاوه حكایت دارا و ندار عناصر تكرار شونده ای هستند كه چون «درست» روایت می شود برای مخاطب جذابیت دارد.
«بر سر دو راهی» خالی از ایراد نیست اما نقاط قوت آن می چربد. فیلمنامه شسته رفته، تنوع لوكشین، خرده قصه های متعدد، آشنازدایی از بهنوش بختیاری و بهرنگ علوی، استفاده درست از حمید گودرزی و مهراوه شریفی نیا و فرصت دوباره ای كه به عنایت بخشی، شیرین آقاكاشی و اسماعیل پوررضا داده شده است، از سریال «بر سر دو راهی» یك اثر موفق ساخته كه می توان آن را پدیده نوروز 98 تلویزیون دانست.
از زینب جعفری؛ منتقد و روزنامه نگار
فراهنگ**9246** 9053