چابهار- ايرنا- هيچان يكي از روستاهاي پرجاذبه گردشگري و سرسبز شهرستان نيكشهر در جنوب سيستان و بلوچستان است كه به دليل طبيعت سرسبز و وجود حدود 600 فارغ التحصيل دانشگاهي به دهكده گردشگري و فرهنگي مشهور بوده و سالانه هزاران نفر از زيبايي هاي آن ديدن مي كنند.

به گزارش ايرنا روستاي هيچان با حدود پنج هزار نفر جمعيت در 18 كيلومتري محدوده جاده ترانزيتي نيكشهر- ايرانشهر طبيعتي زيبا و كشاورزي سر زنده دارد كه در كنار آثار تاريخي نظير قلعه تاريخي، باغات و شاليزارهاي سرسبز و نخلستان هاي زيبا، اين روستا را به مكاني جذاب و از قطب هاي گردشگري و كشاورزي در جنوب سيستان و بلوچستان تبديل كرده است.
قلعه تاريخي، محوطه باستاني مربوط به هزاره هاي سوم و دوم قبل از ميلاد، قبرستان تاريخي پيش از اسلام از جمله جاذبه هاي گردشگري هيچان است.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيكشهر به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: رودخانه پر آب و سرسبز، نخلستان هاي قديمي، باغات ميوه هاي گرمسيري، قنوات چند صد ساله، درخت عظيم كهور با قدمت 700 سال از جمله جاذبه هاي گردشگري روستاي هيچان هستند.
خيرالنساء اميري افزود: وجود مناطق تفريحي، گردشگري و آثار تاريخي روستاي هيچان را به يكي از زيباترين مناطق تبديل كرده است.
وي گفت: غار كدي در سمت چپ رودخانه و روبروي محله پيركهور به طول 9، ارتفاع دو و عرض سه متر است كه اگر از داخل آن به بيرون بنگريد منظره اي زيبا از درختان خرما نمايان مي شود.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيكشهر يكي ديگر از مناطق ديدني روستاي هيچان را كوه ايران در دو راهي اين روستا به كوچينك عنوان كرد كه گويي نقشه جغرافيايي كشور بر روي آن ترسيم شده است.
وي بيان كرد: روستاي هيچان با هفت قنات كه مهمترين آنها قنات شوكشگ در مسير ترانزيتي چابهار نيكشهر واقع شده و داراي آب گواراست.
اميري افزود: باغات انبه و مركبات، نخيلات، كشتزارهاي باقلا و يونجه كه طبيعتي زيبا را در دل كوهستان بوجود آورده از ديگر جاذبه هاي هيچان است.
وي گفت: در عرصه صنايع دستي، سوزن دوزي و سكه دوزي هيچان مشهور است به طوريكه هنر دستان زنان اين منطقه طرفداران خاص و زيادي دارد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيكشهر گفت: مردم خونگرم و مهمان نواز اين شهرستان در ايام تعطيلات بويژه نوروز هميشه استقبال كم نظيري از مسافران و گردشگران نوروزي دارند.
وي بيان كرد: شهرستان نيكشهر واقع در قلب بلوچستان برخلاف تصور برخي از هموطنان منطقه اي خشك و كويري نيست بلكه با حدود بيش از 400 جاذبه طبيعي، تاريخي و تفريحي و متنوع بويژه در فصل بهار همراه با تولد دوباره طبيعت پذيراي مسافران و گردشگران زيادي است.
اميري ادامه داد: آب و هواي نيكشهر در تابستان گرم و خشك و در زمستان معتدل است و بادهاي باران آور موسمي در فصل تابستان و بادهاي باران آور غربي در فصل زمستان در اين منطقه موجب ريزش پراكنده باران مي شود.
به گزارش ايرنا، شهرستان نيكشهر با 396 روستا، چهار بخش بنت، لاشار، آهوران و مركزي و 143 هزار نفر جمعيت در فاصله 510 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان واقع شده است.
3043**3213