تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰

جيرفت - ايرنا - روز طبيعت، همه ميهمان طبيعت هستند پس به رسم ادب، به ميزبان اداي احترام كرده و با طبيعت مهربان باشيم.

به گزارش ايرنا، هر سال در روز 13 فروردين، مردم ميهمانِ طبيعت هستند و طبيعت با هديه دادن شادي و طراوت، به ميزباني ميهمانان خود مي رود اما تعداد معدودي از ميهمانان، با نامهرباني نمك را مي خورند و نمكدان مي شكنند و اين ضيافت را به كام ديگر ميهمانان و ميزبان، تلخ مي كنند، غافل از آنكه دود اين نامهرباني ها به چشمان همه خواهد رفت.
سيزده به در، يعني دوستي با طبيعت؛ اما اگر به رفتار برخي افراد با طبيعت در اين روز دقت كنيم متاسفانه شاهديم بعضي ها تمام تلاششان را براي تخريب طبيعت به كار مي گيرند و اين در حالي است كه ما ميهمانيم و طبيعت ميزبانِ ما، پس بياييم ميهمانِ باشعوري براي طبيعت باشيم لذا از ريختن زباله در مكاني كه از آن نسل هاي آبنده نيز هست خوداري كنيم، نسوزانيم، نشكنيم و جز ردپاهاي خود، چيزي به جا نگذاريم.
** به تعهدات خود در قبال طبيعت عمل كنيم
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري جنوب كرمان گفت: در آستانه فرارسيدن روز ‌طبيعت با تأسي از فرمايشات مقام معظم رهبري كه فرموده اند 'حفظ فضاي سبز جنگل ها و مراتع يك وظيفه همگاني است ' گفت: بياييد ضمن آشتي با طبيعت، بر تعهدات خود نسبت به حفاظت از منابع طبيعي جامه عمل بپوشانيم.
محمدحسن كردستاني افزود: با در نظر گرفتن نيازهاي حال و آينده نسل هاي بشري، مانع تخريب و تصرف اين نعمت خدادادي شده و متعهد شويم كه به عنوان امانتدار نسل هاي آينده هر گونه تخريب و تصرف عرصه هاي منابع طبيعي را به هر ميزان و تحت هر عنوان و توجيهي، ظلم و خيانت آشكار به بيت المال بدانيم و با تماس به موقع با شماره 1504 (ستاد خبري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري جنوب كرمان) حافظ انفال الهي باشيم.
وي با بيان اينكه مديريت جامع منابع ‌طبيعي، تنها با مشاركت مردم محقق خواهد شد، اظهار داشت: همه با هم هميار طبيعت باشيم و نسبت به حفظ، احيا، توسعه و بهره برداري اصولي از منابع طبيعي در خلق ثروت، بسيج جوامع محلي و افزايش مشاركت خود، كوشا باشيم.
وي ادامه داد: به عنوان هر ايراني در حفاظت از انفال، نسبت به آموزش فرزندانمان به عنوان وارثان آينده زمين از هيچ كوششي دريغ نورزيم.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري جنوب كرمان گفت: چه زيباست متعهد ‌شويم تا در راستاي تحقق كامل شعار 'هر ايراني يك نهال' نسبت به كاشت نهال و توسعه فضاي سبز محيط زندگي خود، تلاش و كوشش كنيم.
كردستاني اظهار داشت: اكنون كه متوليان و حافظان منابع طبيعي به باور ' منابع طبيعي با مردم، براي مردم ' عينيت بخشيده و با همراهي شما همياران طبيعت، مقتدرانه در راستاي حفاظت از عرصه هاي ملي گام بر مي دارند، همگام با شما در روز طبيعت به بهانه پاسداشت آيين باستاني سيزده ‌بدر ضمن حضور در دامان سبز طبيعت، آن را فرصتي مغتنم شمرده تا از نزديك نظاره گر قدرت لايزال الهي در خلق زيبايي ‌هاي جهان هستي باشيم.
** فرصتي براي فرهنگ سازي دوستي با طبيعت
فرماندار جيرفت نيز گفت: روز طبيعت فرصتي براي فرهنگ سازي دوستي با طبيعت است لذا والدين، اين فرهنگ را براي نسل جديد تشريح و نهادينه كنند.
احمد اميني روش افزود: 13 فروردين، روزي است كه بايد در كنار بهره مندي از طبيعت زيبا و آب و هواي خوب، بكوشيم اين روز را به فرهنگي عالي تبديل كنيم و به همه نشان دهيم كه با غناي فرهنگ و احترام به رسوم مي خواهيم سال هاي سال از اين طبيعت زيبا بهره مند شويم.
وي ادامه داد: اين روز فرصت بسيار مناسبي است تا اين درس را به فرزندانمان بياموزيم كه طبيعت زيبا را بايد حفظ كنيم و در حفظ و نگهداري اين نعمت الهي كوشا باشيم.
فرماندار جيرفت ضمن آرزوي شادي و سلامتي براي تمامي خانواده ها و قدرداني از زحمات اعضاي ستاد تسهيلات نوروزي، از مردم فرهنگ دوست خواست تا در روز طبيعت، از اين نعمت خدادادي محافظت كنند و طبيعت را خانه بزرگ خود بدانند.
اميني روش گفت: رانندگان در مسيرهاي جيرفت به دلفارد و ساردوئيه، جبالبارز و اسفندقه با احتياط بيشتري رانندگي كنند تا لبخند و شادي هيچ خانواده اي به غم تبديل نشود.
فرماندار جيرفت همچنين از آماده باش نيروي انتظامي، پليس راه، راهداري، بسيج، بهداشت و درمان، اورژانس، آتش نشاني و هلال احمر براي خدمت رساني در روز طبيعت به شهروندان خبر داد.
** آبشار دلفارد جيرفت پاكسازي شد
اعضاي پويش مردميِ تفكرِ تخصص محور با شعار 'نه به ريختن زباله' اطراف آبشارد دلفارد جيرفت را پاكسازي كردند.
مدير كمپين پويش مردمي تفكر تخصص محور نيز گفت: دوستداران طبيعت در حركتي خودجوش اقدام به پاكسازي حاشيه آبشار دلفارد (گلم دختركش) كردند تا با اين كار از ميهمانان طبيعت استقبال كنند.
ذبيح اله سالخورده اظهار كرد: كمپين پويش مردمي تفكر تخصص محور توسط جمعي از نخبگان و مسئولان جيرفتي با هدف مشاركت هاي مردمي و بهبود اثربخشي جوانان در رفع چالش هاي اجتماعي، فرهنگي و سياسي تشكيل شده است.
وي گفت: اين كمپين با توجه به سال جديد و حضور گردشگران، آبشار دلفارد را به عنوان پربازديد ترين آبشار منطقه جنوب كرمان به صورت نمادين با شعار نه به ريختن زباله پاكسازي كرد.
مدير كمپين پويش مردمي تفكر تخصص محور افزود: حفظ محيط زيست، يكي از دغدغه هاي امروز جامعه است و اين دغدغه بايد با فرهنگ سازي صحيح برطرف شود چرا كه اگر هر انسان، زباله اي ايجاد نكند محيط زيست پاك مي شود.
وي بيان كرد: فرهنگ نه به ريختن زباله بايد از طريق رفتار والدين به فرزندان منتقل شود تا شاهد نهادينه شدن اين فرهنگ در جامعه باشيم.
طبيعت، ارمغاني از سوي خدواند است براي ايجاد روحيه اي شاد و با طراوت، لذا با حفظ اين تُحفه خدادادي نسل آينده را از داشتنِ اين نعمت محروم نكنيم و بياييم در اين سال جديد، عهد و پيمان دوستي با طبيعت ببنديم و اين حركت زيبا را به يك فرهنگ براي نسل جوان، تبديل و يك پويش براي هموطنان ايجاد كنيم كه همگي، به رسم ادب، با ميزبان مهربان باشيم.
اميدواريم در روز طبيعت امسال شاهد دوستي بيشتر با طبيعت و فرهنگ سازي حفظ محيط زيست بعنوان خانه بزرگ هر ايراني باشيم.
گزارش: هادي شفيعي
3029/7450/7429