بجنورد - ایرنا - فرماندار اسفراین اعلام كرد: با فراهم شدن تمام تمهیدات لازم برای برگزاری مطلوب مسابقات ملی كشتی باچوخه 14 فروردین، به عنوان بزرگترین رویداد تك مكانی و تك زمانی گردشگری ورزشی، این شهرستان آماده برپایی این رقابتها شده است.

طاهر رستمی صبح چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: رئیس و عضو هیات رئیسه كنفدراسیون بازیهای بومی و محلی جهان و روسای فدراسیون های جودو، ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی و مقامات ارشد استان مهمانان ویژه این رویداد خواهند بود.
وی افزود: كار اسكان مهمانان و ورزشكاران انجام شده و با بازدیدهای مستمر از گود چشمه زینل خان، این مكان برای برگزاری باشكوه این مسابقات آماده سازی شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اسفراین نیز گفت: این اداره همچون سالهای پیش به نفرات برگزیده هر وزن یك گلیم سفره كردی به ارزش هشت میلیون ریال اهدا خواهد كرد.
محمد محمدی افزود: با هدف برندسازی این رویداد ملی، همچنین بشقابهای میناكاری منقش به تصاویر كشتی باچوخه 14 فروردین و شهر تاریخی بلقیس به عنوان یادبود این مسابقات، به چوخه كاران و مهمانان اهدا می شود.
وی برپایی 3 سیاه چادر عشایری و عرضه لباس و غذای سنتی و صنایع دستی شهرستان و اجرای نوروزگاه در حاشیه گود زینل خان را از برنامه های جنبی مسابقات كشتی با چوخه 14فروردین اسفراین برای استفاده تماشاگران این رقابت ها و خانواده های آنان دانست.
محمدی افزود: كشتی با چوخه 14 فروردین اسفراین كه در سال 87 به عنوان میراث معنوی به شماره 30 در فهرست آثار ملی میراث ناملموس ثبت شده، بزرگترین رویداد تك زمانی و تك مكانی گردشگری ورزشی كشور شناخته می شود.
به گزارش ایرنا همه ساله 14 فروردین این رویداد بزرگ ورزش سنتی كشور در حضور بیش از 50 هزار تماشاگر مشتاق از مناطق دور و نزدیك در گود زینل خان اسفراین رقم می خورد كه از شبكه های مختلف صدا و سیما نیز به صورت زنده پخش می شود.
چوخه واژه ای كردی و نام لباسی است كه كشتی گیران این رشته به تن می كنند كه از شنل كوتاهی كه كشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محكم می كنند تشكیل شده و از آنجا كه این كشتی از قدیم الایام در بین عشایر كرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام كشتی باچوخه معروف شده است.
مسابقات مزبور با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است كه در ذهن بیننده تداعی كننده رشادت ها و دلاوری های پهلوانان و نام آوران تاریخ ایران است.
كشتی گیران چوخه قبل از آغاز مسابقه وضو گرفته و با روحیه ای معنوی پا به میدان گذاشته و پس از روبوسی با حریف با دستور داور مسابقه كه معمولا از پیشكسوتان این رشته است، كشتی را آغاز می كنند.
كشتی با چوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام كشتی های آزاد، فرنگی، جودو و كوراش دانست چرا كه اكثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به كشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا كرده است
شهرستان 127 هزار نفری اسفراین در 60 كیلومتری جنوب شرقی بجنورد مركز خراسان شمالی مهد كشتی با چوخه است و تاكنون پهلوانان و قهرمانی زیادی از این خطه برای كشور در میادین ملی و بین المللی افتخار آفرینی كرده اند.
5132/7189