ساري-ايرنا- طغيان رودخانه تلار و تغيير مسير حركت اين رودخانه احتمال رانش محور اصلي سوادكوه - تهران را افزايش داده است .

بازديد روز پنجشنبه خبرنگاران اعزامي ايرنا از منطقه سيلزده شهرستان سوادكوه نشان مي دهد كه بر اثر طغيان رودخانه تلار كه دو بار طي كمتر از سه هفته گذشته رخ داد آب به حاشيه محور سوادكوه بويژه در بخشي از باند اول اين جاده در مسير جنوب به شمال ( قائمشهر- تهران) در نزديكي شهر زيرآب نفوذ و شكاف ايجاد كرده است.
براساس گزارش ماموران راهنمايي و رانندگي مازندران مستقر در اين محور در صورت عدم جلوگيري از نفوذ آب به حاشيه جاده ، احتمال رانش شديد حدود يك كيلومتر از اين محور وجود دارد و با رانش تردد در باند اول متوقف مي شود.
يكي از ماموران راهنمايي و رانندگي مازندران مستقر در اين محور با تاييد شكاف حدود يك كيلومتري اين محور در حوزه شهر زيرآب در شهرستان سوادكوه اين شكاف را ناشي از نفود آب رودخانه تلار به حاشيه جاده اعلام كرد.
رودخانه تلار كه از كوههاي البرز سرچشمه مي گيرد پس از عبور از شهرستان سوادكوه ، سواكوه شمالي ، سيمرغ ، قائمشهر و جويبار به درياي خزر مي ريزد. اين رودخانه در طول مسير 150 كيلومتري خود علاوه بر گذر از كوه و دشت و دمن ، از داخل چند شهر مركزي مازندران هم عبور مي كند كه از جمله آن زيراب ، كياكلا مركز شهرستان سيمرغ و قائمشهر است.
رودخانه تلار علاوه بر طغيان بر اثر بارندگي شديد 26 اسفند پارسال كه تا دوم فروردين امسال ادامه داشت ، 12 فروردين هم به خاطر بارندگي و آب شدن برف در بالادست طغيان كرد كه بخشي از شهر زيراب در شهرستان سوادكوه را زير آب برد.
بخشي از محور قائمشهر به تهران كه به محور سوادكوه هم مشهور است از شهر زيراب و حاشيه روستاهاي شهرستان سوادكوه و سوادكوه شمالي مي گذرد و طغيان رودخانه تلار كه گفته مي شود دبي آب آن را 15 برابر حد معمول افزايش داده بود به اين محور هم آسيب مي زند.
بخشي از راه آهن شمال هم از حاشيه رودخانه تلار عبور مي كند كه سيلاب هاي اخير سبب متوقف كردن حركت قطارهاي اين مسير و ايجاد اختلال در برنامه هاي نوروزي آن شده بود.
** جلوگيري از تردد خودرو در محور رانشي سوادكوه
مامور راهنمايي و رانندگي مستقر در منطقه كه خواست نامش در گزارش فاش نشود به خبرنگار ايرنا گفت كه در شرايط فعلي با ايجاد مانع در مسير رانشي از تردد خودروها جلوگيري مي شود تا فشار بيشتري به اين محدوده وارد نشود كه در اين صورت جاده به طور كلي رانش خواهد كرد.
وي اضافه كرد : مسئولان راهور با راه و شهرسازي مازندران هماهنگ كرده اند تا هر چه سريع تر با اعزام تجهيزات راهسازي در منطقه و ترميم حاشيه رودخانه از شكاف بيشتر و رانش احتمالي جلوگيري كنند.
** ضرب العجل استاندار مازندران براي ترميم محور
استاندار مازندران هم در نشست شوراي مديريت بحران شهرستان سوادكوه كه ارمروز با حضور خبرنگاران در منطقه بحران زده برگزار شد ، اداره كل راه و شهرسازي را مامور ترميم جاده سوادكوه براي جلوگيري از شكاف بيشتر و رانش احتمالي كرد.
احمد حسين زادگان تاكيد كرد تا هر چه سريع تر راه و شهرسازي با اعزام ماشين آلات راهسازي به منطقه اين محور را ترميم و از رانش جلوگيري كند.
وي گفت : در شرايط برگشت مسافران نوروزي محورهاي استان به خصوص سوادكوه با ترافيك مواجه است و نياز است تا هر چه سريع تر دست به كار شويم.
** اعزام ماشين آلات به منطقه
سيدمحمد نظري مديركل راه و شهرسازي مازندران شكاف ناشي از نفوذ آب در باند اول محور سوادكوه در حوزه شهر زيرآب را تاييد كرد و گفت كه ماشين آلات مورد نياز پيش از ظهر امروز به سوادكوه منتقل خواهد شد و كار ترميم نيز اجرايي خواهد شد.
محور سوادكوه حدود 260 كيلومتر طول دارد كه دو سوم آن در حوزه استحفاظي مازندران واقع است.
سيل يك ماهه گذشته در مازندران به بيش از 54 كيلومتر از جاده هاي اصلي اين استان خسارت زد.
6982/1654