شيراز-ايرنا- شهردار منطقه سه شيراز گفت: آتش سوزي كه منجر به سوختن تنديس طاووس مستقر در دروازه قرآن اين شهر شد، عمدي بوده است.

فرود بذرافشان ، جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اضافه كرد: حوالي ساعت 24 پنجشنبه 15 فروردين، المان(تنديس) طاووس مستقر در ورودي شهر شيراز از شمال كه از گذشته تاكنون در دروازه قرآن اين شهر وجود داشته و در اواخر سال 97 با طرحي جديد جايگزين شده بود به صورت تعمدي آتش زده شد.
وي بيان كرد: در عمدي بودن اين اتفاق شكي نيست و شناسايي فرد يا افرادي كه ايجاد كننده اين حريق هستند در دستور كار نيروهاي انتظامي است و از طريق دوربين هاي مداربسته در حال انجام است.
بذرافشان با بيان اين كه نيروهاي شهرداري در حال تعمير خسارت هاي وارد شده به تنديس طاووس در دروازه قرآن شيراز هستند، افزود: از اولين ساعاتي كه ماموران آتش نشاني، حريق را فرونشاندند، تعمير اين نماد آغاز شده و اميد است تا ساعات پاياني امروز كار تعمير به پايان برسد.
شهردار منطقه سه شيراز ادامه داد: پوشش دهنده ظاهر اين نماد شهري چمن مصنوعي است و اين نوع چمن امكان مشتعل شدن آن با آتش زننده ها وجود دارد.
معاون خدمات شهري شهرداري شيراز پيشتر به ايرنا گفته بود: براي ساخت طاووس جديد نزديك به 80 ميليون تومان هزينه شد.
طاووس قديمي بيش از 30 سال در ميدان مقابل دروازه قرآن شيراز نشسته بود كه شنبه 11 اسفند 97 از جا كنده و بار كاميون شد و روز بعد طاووس ايستاده (طاووس سوخته كنوني)به جاي آن گذاشته شد و به تدريج تا 20 اسفند 97 به طور كامل نصب شد.
طاووس قبلي از سال 70 كه دروازه قرآن و مقبره خواجوي كرماني بهسازي شد، در اين محل نهاده و سال 96 نيز بهسازي شده بود.
معاون خدمات شهري شهرداري شيراز 12 اسفند 97 در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: طاووس قبلي از زيبايي بصري و فرم درستي برخوردار نبود و زياد به طاووس شباهت نداشت.
محمدرضا محمدحسن‌ پور افزود: براي ساخت طاووس جديد در ميدان دروازه قرآن استادان دانشگاهي و طراحان برجسته اي به كار گرفته شدند و طرحي شكيل دارد و درخور نام شيراز طراحي و ساخته شده است.
وي ادامه داد: ابعاد طاووس قبلي كه در ميدان دروازه قرآن قرار داشت سه و نيم متر طول در چهار متر ارتفاع بود و طاووس جديد 8 متر طول در 5 و نيم مترارتفاع و دو نيم متر عرض ساخته شده و گلكاري دم طاووس جديد نيز 50 متر در 30 متر طراحي شده است.
معاون خدمات شهري شهرداري شيراز مي گويد كه شايد طاووس جديد اشكالاتي داشته اما به لحاظ زيبايي و فرم قابل قياس با طاووس قديمي اين محل نيست و بسيار زيباتر است.
دروازه قرآن شيراز نامش با سيل ويرانگر پنجم فروردين 98 پيوند خورده است.
سيل ياد شده 21 نفر را به كام مرگ كشاند و به صدها اتومبيل زيان رساند.
ع پ /1876