شهركرد - ایرنا- معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه یكی از اولویت های دولت را توسعه حمل و نقل ریلی در سال 98 عنوان كرد.

سید حمید پورمحمدی گل‌سفیدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دولت برای توسعه حمل و نقل ریلی در بودجه 98 نیز اعتبارات قابل قبولی را اختصاص داده است.
به گزارش ایرنا، بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام كرده بودند در لایحه بودجه سال 98 كل كشور، 82 هزار میلیارد ریال برای حوزه حمل و نقل ریلی اعتبار در نظر گرفته شده است كه این اعتبار برای حوزه های مختلف از جمله نگهداری و توسعه خطوط ریلی، ناوگان حمل و نقل ریلی و نگهداری و توسعه ایستگاه های راه آهن است.
معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه در خصوص احداث راه آهن چهارمحال و بختیاری نیز گفت : برای طرح ملی راه آهن اصفهان به چهارمحال و بختیاری یك هزار و 200 میلیارد ریال در سال 98 اختصاص می یابد كه این طرح تحرك جدی تری خواهد یافت.
پورمحمدی یادآور شد: اكنون طرح توسعه خط راه آهن چهارمحال و بختیاری به خوزستان نیز در دست بررسی است.
وی به اختصاص اعتبار برای طرحهای زیربنایی استان اشاره كرد و گفت: در پایان سال 97 به دلیل اهمیت موضوع، برای جاده شهركرد -بروجن - لردگان 150میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.
بگفته وی، برای بهسازی روستاهای این استان 300 میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت تخصیص یافته است.
وی تصریح كرد: برای 'تونل زره ' در محور چهارمحال و بختیاری به خوزستان كه باید هرچه سریعتر اتمام شود مبلغ 50 میلیارد ریال، تكمیل و بهره برداری از جاده ارمند به جوزستان نیز 150 میلیارد ریال و برای توسعه باغبانی و باغات شهرستان های اردل، كیار و لردگان نیز 100 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.
به گزارش ایرنا، با اجرای پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری، تحول بزرگی در جابه جایی و حمل و نقل ریلی مسافر و كالا، بین استان های بزرگ و صنعتی كشور رخ می دهد و فاصله استانهای جنوبی تا مركز كشور را حدود 500 كیلومتر كوتاه تر می كند.
در عملیات اجرایی قطعه دوم از كیلومتر 42 تا 63، یك ایستگاه و 2 تقاطع غیرهمسطح و یك پل اجرا می شود.
در قطعه سوم نیز از كیلومتر 63 تا 90 دارای یك ایستگاه و یك تقاطع غیر همسطح است و 7 كیلومتر باقی مانده شامل راه های دسترسی با ایستگاه هاست.
حدود 200 دستگاه پل كوچك و چهار دستگاه تونل در مسیر راه آهن در چهارمحال و بختیاری اجرا می شود و در مسیر قطعه دوم این پروژه، یك تونل به طول 620 متر وجود دارد.
با راه اندازی این خط ریلی 75 میلیون تن بار از فلات مركزی ایران به بنادر جنوبی منتقل می شود و مسیر فلات مركزی به بنادر جنوبی كشور 470 كیلومتر كاهش می یابد.
2097