مشهد- ايرنا- ناظر گمركات خراسان رضوي گفت: اين نهاد در سال گذشته بيشترين حمايت را از واحدهاي توليدي و صادركنندگان در تسريع ترخيص كالا و كمك به آنها در قالب پذيرش ضمانت نامه بانكي بابت عوارض گمركي داشت.

اميد جهانخواه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: پارسال بسته هاي حمايتي در قالب ترخيص كالا از گمرك به صورت نسيه در پرداخت عوارض گمركي و اخذ ضمانت نامه بانكي براي حقوق ورودي به منظور جبران كمبود نقدينگي واحدهاي توليدي به توليدكنندگان استان ارائه شد.
وي اظهار داشت: همچنين در سال گذشته ضمانت نامه بانكي بابت عوارض صادراتي در گمرك به منظور كمك به جبران كمبود نقدينگي صادركنندگان از آنان دريافت شد.
وي اخذ ضمانت نامه بابت ورود موقت مود اوليه و كالاهاي متعلق به واحدهاي توليدي، پذيرش ضمانت نامه بابت ماليات بر ارزش افزوده و عوارض متعلق به واحدهاي توليدي به منظور جبران كمبود نقدينگي آنها و اخذ ضمانت نامه بانكي از فعالان مجاز اقتصادي با سررسيد يكساله را از ديگر موارد حمايتي گمرك خراسان رضوي از بخش توليد ذكر كرد.
جهانخواه گفت: چهار گمرك مرزي در اين استان وجود دارد كه در راستاي افزايش اقدامات كنترلي همه آنها به سگ هاي مواد ياب، دوربين هاي مداربسته و گيت هاي تشخيص مواد پيش ساز مجهز شده است.
وي افزود: پارسال گمركات مرزي دوغارون و سرخس به پيشرفته ترين دستگاه هاي ايكس ري كاميوني مجهز شدند كه با اين اقدام، هم اكنون كل گمركات مرزي خراسان رضوي از دستگاه هاي پيشرفته ايكس ري كاميوني و دستگاه هاي ايكس ري چمداني برخوردار هستند.
وي اظهار داشت: پارسال از سيستم سلكتيويتي در رويه هاي صادرات و واردات كالا به منظور كاهش زمان توقف كالا در گمركات استان و عدم نياز به الصاق پلمب به كالاهاي صادراتي كه در مسير سبز و زرد (مسيرهاي كنترلي كالا) قرار مي گيرند، استفاده شد.
جهانخواه ادامه داد: هدف از استفاده اين سيستم، شتاب بخشي و تسهيل در ترخيص كالا و كاهش زمان توقف كالا در گمركات است كه منجر به كاهش هزينه هاي تمام شده كالاهاي صادراتي و وارداتي واحدهاي توليدي مي شود و قدرت رقابت پذيري واحدها را افزايش مي دهد.
وي گفت: هم اكنون مدت ترخيص كالاهاي وارداتي از گمركات خراسان رضوي به سه روز رسيده و كالاهاي صادراتي نيز كمتر از سه روز از گمرك ترخيص مي شود.
خراسان رضوي پنج گمرك در لطف آباد، سرخس، باجگيران، دوغارون و مشهد و 2 بازارچه مرزي در تايباد در مرز افغانستان و باجگيران در مرز تركمنستان دارد.
7489 / 6053