تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱

ياسوج- ايرنا- باران هاي سيل آسا در سرزمين برف و آفتاب «كهگيلويه وبويراحمد» در نوروز امسال اگرچه خسارات هاي مالي فراواني به زيرساخت ها و بخش هاي مختلف عمراني و اقتصادي اين استان وارد كرد اما كفه بركات و رحمتش بر تخريب ها و تلخي هايش سنگيني مي كند.

به گزارش ايرنا، خشكسالي 10سال گذشته در كهگيلويه و بويراحمد كه به سرزمين رودخانه هاي خروشان ،نهرها و چشمه هاي جوشان معروف است نگراني هاي جدي ميان كشاورزان و مسئولان امر در اين خطه ايجاد كرده بود.
بررسي‌ها و مطالعات شركت آب منطقه‌اي كهگيلويه و بويراحمد هم حكايت از كاهش ميزان نزولات جوي در هشت سال گذشته در اين استان داشت به ‌طوري كه ميانگين بارش‌ها در اين مدت نسبت به بلند مدت 50 درصد كاهش يافته بود.
تا پيش از بارش ها و نزول رحمت الهي در سال زراعي جاري ، ميانگين بلند مدت بارندگي در اين استان از 43 سال قبل تاكنون افزون بر 675ميلي متر معادل حدود 10 هزار و 474 ميليون مترمكعب اعلام شده بود.

** سيل و بازخواني فاجعه هاي زيست محيطي
وقوع سيلاب در كهگيلويه و بويراحمد تا حدود زيادي با مديريت بحران و حضور مسئولانه متوليان ، كنترل شد و به نسبت ساير استان هاي درگير اين بحران كمتر خسارت به بارآورد اما دلايل بروز و وقوع آن را مي توان از زواياي مختلف مورد تحليل و بررسي كارشناسي قرار داد.
نكته حائز اهميت در وقوع سيل اخير در كهگيلويه و بويراحمد سواي از خسارت ها، تلخي ها و حتي بركاتش ، هشدار اساسي به مسئولان و متوليان امر بويژه نهادهاي نظارتي و مسئول در حوزه هاي زيست محيطي ، عمران شهري و روستايي بود .
حكايت تلخ قلع و قمع درختان ، تغيير كاربري هاي افسار گسيخته، زمين خواري و تجاوز به حريم رودخانه هاي خروشان با نيت هاي شوم و با چاشني زياده خواهي عده اي سودجو و زمين خوار در كهگيلويه وبويراحمد تراژدي غم انگيزي بود كه سالها بر پيكر بي رمق محيط زيست اين استان وارد شد.
فجايع زيست محيطي فراواني در حاشيه رودخانه بشار ياسوج در سال هاي بي بارشي جلوي چشمان متوليان رقم خورد و فرياد رسي نبود ، انگار خدا مي خواست كه با سيل اخير به صورت زياده خواهان، فرصت طلبان و سودجويان سيلي بزند و متوليان را ار خواب بيدار كند كه رودخانه ، خانه رود است نه خانه سودجويان .

** سيلي محكم سيل
سيل اخير و باران هاي سيل آسا همراه با طغيان رودخانه هاي فصلي در استان به ويژه در دو حوزه بويراحمد و دنا سيلي محكمي بر صورت زمين خواراني زد كه طي ساليان متمادي بي محابا به جان حريم رودخانه ها و محيط زيست افتاده بودند و كسي را هم ياراي مقابله با آنان نبود.
سيل اخير در حقيقت بازخواني يك عمر فاجعه هاي زيست محيطي در حاشيه رودخانه هاي خروشان اين ديار را آشكار كرد .
صداي آخرين نفس هاي بشار خروشان قبل از بارش هاي امسال به گوش مي رسيد و طغيان دوباره بشار ، هرچه ناپاكي در حريمش در اين سال ها ايجاد شده بود در چند ساعت شست و با خود به عمق خليج فارس برد.
وقتي كه تيغ هاي مخوف و بي رحم زياده خواهان و دودهاي آتشين كارخانه هاي غيرمجاز شن و ماسه بي رحمانه بر جان طبيعت بي دفاع رودخانه بشار افتاده بود و كسي هم جلودارشان نبود اما در چشم به هم زدني، سيل آمد و كاري كرد كارستان!

** دستور ويژه
اما در ميان بحبوحه برخي ويراني ها و خسارات ناشي از وقوع سيل در كهگيلويه و بويراحمد صدور يك دستور ويژه در نشست ستاد بحران اين استان قابل تامل بود و مردم استان را خوشحال كرد.
بسياري از طرح هاي پروش ماهي، ويلاها و ساختمان هاي حاشيه رودخانه ها با وقوع سيلاب از بين رفتند و نكته جالب توجه آنكه به دستور علي محمد احمدي استاندار كهگيلويه و بويراحمد هر طرح و ساخت و سازي كه در حريم و بستر رودخانه ها دچار خسارت شده اند مشمول جبران خسارت سيل نخواهند بود.
احمدي همچنين از دستگاه هاي نظارتي و حتي قضايي خواست كه مسئولان و متوليان امري كه در گذشته باعث و مسبب ساخت و سازهاي غيرمجاز، قانون گريزي ها و صدور مجوزهاي غيرقانوني شده اند نيز مورد بازخواست و بررسي جدي قرار گيرند.
وي البته روستاي پريكدان در منطقه تنگ سرخ بويراحمد كه طغيان رودخانه و سيل سوار بر خانه هاي ساخته شده در بستر رودخانه شده بود را نمونه و مصداق عيني صدور مجوزهاي غيرقانوني در اين استان طي ساليان گذشته دانست.

** بارش هاي پيش بيني شده
نكته حائز اهميت در كنترل و مديريت صحيح بحران سيل در كهگيلويه و بويراحمد در حقيقت ناشي از هشدارها و اطلاع رساني هاي دقيق مسئولان و متوليان امر از روزهاي قبل از بارندگي ها حكايت دارد.
اين اطلاع رساني ها و هشدارها از چندين زاويه و نهادهاي مسئول در سطوح مختلف بيان مي شد كه تا حدود زيادي در كنترل و نحوه مديريت كارآمد تر بحران سيل كمك شاياني كرد.
سيل اخير با وجود بارش هاي خيره كننده نشان داد كه هرگاه روح برنامه ريزي، همبستگي و احساس مسئوليت حاكم باشد، خطرات و چالش ها و سيل هاي سهميگن و ويرانگر نيز قابل مديريت و كنترل هستند.
بازديدهاي مداوم و ميداني علي محمد احمدي استاندار كهگيلويه وبويراحمد از مناطق پرخطر و وقوع سيل از نكات جالب توجه و حائز اهميت در بررسي تحليلي سيل اخير دراين استان بود كه بدون شك مانع از بروز بحران ها و مشكلات سنگين تر شد.

** نخستين بارش هاي سيل آسا
اما نخستين بارش هاي سيل آسا در كهگيلويه و بويراحمد تقريبا از روزهاي پنجم و ششم فروردين آغاز شد كه البته عمده ميزان خسارات ها در استان در اثر همين بارش بود.
بارش باران دراين استان به اندازه اي بود كه مراكز جهاني ثبت بارندگي ، شهرستان بويراحمد را جزو پنج شهر پر بارش دنيا در دهه اول فروردين ماه جاري ذكر كردند.
براساس گزارش سازمان هواشناسي در شهرستان بويراحمد نزديك به 300 ميلي متر باران باريد.
برخي مراكز محلي سنجش بارندگي از بارش 362 ميليمتر بارن در شهر قلعه رئيسي از توابع شهرستان كهگيلويه خبر دادند.

** اكيپ هاي ارزياب به مناطق سيل زده كهگيلويه و بويراحمد اعزام شدند
يكي از نقاط قابل توجه در مديريت بحران سيل اخير در كهگيلويه و بويراحمد ، پمپاژ مداوم اميد و رفع دل نگراني ها از توده هاي مردم و سيل زدگان بود.
استاندار كهگيلويه و بويراحمد در ميان بحبوحه بروز سيل و بحران با حضور در ميان مردم سيل زده و با مصاحبه ها و اطلاع رساني هاي به موقع اقدام به ايجاد اميد و رفع دل نگراني هاي سيل زدگان مي كرد.
يكي از خوشحال كننده ترين و اميدبخش ترين خبرها براي مناطق سيل زده در حقيقت تشكيل كارگروه ويژه براي تنظيم و تعيين خسارات وقوع سيل بود كه به دستور استاندار و پس از باران هاي سيل آسا اين گروه ها با محوريت فرمانداري ها مشغول بررسي دقيق ميزان خسارات شدند.
احمدي همچنين به مردم سيل زده مدام اميد مي داد كه مردم و شهروندان در مناطق سيل زده نگران نباشند، دولت به طور يقين همراه آنان خواهد بود و خسارت ها جبران خواهد شد.
استاندار كهگيلويه و بويراحمد تاكيد كرد كه دولت ساز و كار و تمهيدات لازم براي جبران زيان هاي وارده به سيل زدگان را انديشيده است و در قالب اعطاي وام هاي بلاعوض و يا تسهيلات كم بهره سعي در بهبود اوضاع و جبران خسارت ها دارد.

** 10 هزار ميليارد ريال خسارت سيل
بارش هاي سيل آسا در استان كهگيلويه و بويراحمد سبب خسارات هاي فراواني به حوزه زيرساخت ها، امور زيربنايي ، راه ها، منازل مسكوني ، كشاوريي و ساير بخش هاي عمراني، و اقتصادي اين استان شد.
استاندار كهگيلويه و بويراحمد اعلام كرد كه بر اساس برآوردها ، ميزان خسارات ناشي از وقوع سيل اخير در اين استان در بخش هاي مختلف رقمي افزون بر 10 هزار ميليارد ريال است.
علي محمد احمدي افزود: اين ميزان خسارت در بخش هاي مختلف زيرساختي، خدمات، شيلات، مسكن، حمل و نقل، جاده هاي اصلي و مواصلاتي، دام و طيور، كشاورزي و آب گرفتگي منازل برآورد شده است.

** عمده ترين خسارت ها
در همان ساعات آغازين بارش هاي سيل آسا خبرها حكايت از بروز خسارات فراوان و حتي جبران ناشدني در حوزه هاي مختلف مي داد كه البته با مديريت صحيح و حضور ميداني و البته پيش بيني ها و هشدارهاي قبلي اوضاع تا حد قابل ملاحظه اي كنترل شد.
بارش سنگين و سيل آساي باران در نقاط مختلف استان گرچه از قبل پيش بيني شده بود و اخطار ها، هشدار ها و تمهيدات لازم از سوي مسئولان انديشيده شد و حتي دستگاه هاي عضو ستاد بحران استان نيز در آماده باش كامل در مناطق پرخطر مستقر شده بودند اما با اين وجود موجب بروز خساراتي در بخش هاي گوناگون شد.

** سه روستاي بويراحمد تخليه اضطراري شدند
بارندگي هاي سيل آسا در روزهاي پنجم و ششم فروردين سبب شد كه سه روستاي پريكدان، مور صفاي دشتروم و ليراب كبگيان در اين شهرستان تخليه اضطراري شوند.
بارش هاي شديد روزهاي پنجم و ششم فروردين سبب مسدود شدن راه ارتباطي بيش از 80 روستاي اين استان شد.
مديركل امور عشاير كهگيلويه و بويراحمد گفت: بارش شديد باران و سيلاب همچنين موجب تلف شدن 190 راس دام عشاير اين استان شد.
همچنين سيل و بارندگي هاي هفته گذشته به 200بيش از 200 ابنيه عشايري شامل، راه ها، پل ها و ديگر زيرساخت هاي عمراني در حوزه عشاير اين استان خسارات وارد كرده است.
همچنين رئيس اداره امور عشاير كهگيلويه از تخريب بيش از 400 كيلومتر از راه هاي عشايري اين شهرستان در بارش هيا سيل آساي نخستين در اين شهرستان خبر داد.
سيد خداداد اجتهادي با اشاره به اينكه 500 كيلومتر راه عشايري در سه شهرستان كهگيلويه، لنده و چرام وجود دارد، اظهار داشت: 400 كيلومتر از اين مسيرها مسدود و ارتباط با عشاير غير ممكن است.
وي عنوان كرد: بيش از 250 خانوار عشايري در مناطق دچار سيل سكونت دارند.
اجتهادي همچنين تصريح كرد كه سيل به بيش از 100 خانوار عشايري اين شهرستان خسارت زد.
پس از بارندگي هاي سيل آسا در پنجم و ششم فروردين روستاي «آبيدك» دهستان زيلايي در شهرستان بويراحمد بر اثر رانش زمين محو شد و هيچ اثري از آن وجود ندارد.
اين روستا كه جمعيت آن كمتر از 20 خانوار مي رسيد قبل از وقوع حادثه و رانش زمين تمهيدات لازم براي تخليه آن از سوي فرمانداري بويراحمد، بخشداري مارگون و عوامل امدادي انديشيده شده بود.
بويراحمد به عنوان بزرگترين شهرستان در استان كهگيلويه و بويراحمد نزديك به 300هزار نفر جمعيت دارد.
مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي كهگيلويه و بويراحمد گفت: سيلاب هاي اخير و رانش و ريزش كوه يك هزار و 300 ميليارد ريال به جاده هاي اين استان خسارت وارد كرد.
محمد نصيري راد اظهارداشت: بر اثر سيلاب و ريزش كوه در بارش‌هاي اخير جاده‌هاي ارتباطي 266 روستا به صورت محدود مسدود شده بود كه همه اين جاده‌ها به جز 20 مورد از آن ها بازگشايي شدند.
وي با اشاره به اينكه هم اينك 40 دستگاه سنگين و نيمه سنگين و 50 راهدار در حال بازگشايي راه‌ها هستند، افزود: در آخرين بارندگي جاده ارتباطي 40 روستا مسدود شد كه از اين تعداد 20 جاده روستايي بازگشايي و تلاش مي‌شود در چند روز آينده جاده ساير روستاها بازگشايي شود.
همچنين رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد ميزان خسارات ناشي از وقوع سيل و بارش هاي سيل آسا به بخش كشاورزي اين استان را افزون بر سه هزار و 200 ميليارد ريال ذكر كرد.
الياس تاج الديني اظهار داشت: اين ميزان خسارات در بخش هاي مختلف دام و طيور، زراعت، باغات و شيلات بوده است.
وي با اشاره به ميزان خسارات وارده سيل اخير به مزارع پرورش ماهي در سطح استان به ويژه شهرستان هاي بويراحمد و دنا نيز گفت: بارش هاي سيل آسا هفته جاري حدود 500 ميليارد ريال به طرح هاي پرورش ماهي خسارت وارد كرد.
تاج الديني ابراز داشت: سيل همچنين به بخشي از تاسيسات زيربنايي شامل شبكه هاي انتقال آب ، جاده هاي بين مزارع، ساختمان ها، ابنيه و كانال هاي آبياري در زمين هاي كشاورزي خسارت وارد كرد.
وي ميزان خسارات برآورد شده در بخش تاسيسات زيربنايي را رقمي افزون بر 900 ميليارد ريال دانست و گفت: حدود 800 ميليارد ريال نيز به بخش دام و طيور خسارت وارد شد.
سطح زيركشت گندم ديم و آبي و جو ديم و آبي در سال زراعي جاري را به ترتيب 100 و 30هزار هكتار و سطح كل باغ هاي استان نيز حدود 42 هزار هكتار است.
مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي كهگيلويه وبويراحمد نيز گفت: سيل اخير افزون بر 500ميليارد ريال به تاسيسات زيربنايي در بخش هاي مختلف آب، راه، جاده، مخابرات و ساير امور زيربنايي در روستاهاي اين استان خسارت وارد كرد.
حسين جنتي اظهار داشت: با توجه به بررسي هاي انجام شده از سوي اكيپ هاي ارزياب كارشناسان بنياد مسكن انقلاب اسلامي سيل همچنين حدود 500 واحد مسكوني مناطق سيل زده اعم از شهري و روستايي را تخريب كرده است.
وي تصريح كرد كه سيل همچنين به 700 واحد مسكوني در سطح روستاها و شهرهاي استان خسارت وارد كرده و نيازمند تعمير و بازسازي هستند.
جنتي بيان كرد كه هنوز مصوبه اي در زمينه چگونگي اعطاي وام هاي بلاعوض و يا تسهيلات از سوي سازمان بنياد مسكن انقلاب اسلامي كشور به استان ابلاغ نشده اما با تاكيد استاندار كهگيلويه وبويراحمد بررسي ها و حتي مراحل تشكيل پرونده براي خانواده ها و مناطق سيل زده نيز آغاز شده است.
مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي گفت: با توجه به بررسي هاي انجام شده قرار است براي هر واحد مسكوني تخريبي ناشي از وقوع سيل در شهرهاي و روستاهاي استان به ترتيب 120 و 100 ميليون ريال بلاعوض پرداخت شود.
وي يادآور شد: همچنين براي واحدهاي مسكوني تخريبي در روستاها مبلغ 400 ميليون ريال و شهري نيز 500 ميليون ريال وام با بهره كم پيش بيني شده است.
مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي كهگيلويه وبويراحمد همچنين گفت: منازل مسكوني كه در اثر وقوع سيل اخير دچار آسيب شده اند نيز مبلغ 150 ميليون ريال وام كم بهره براي تعيمير و بازسازي اين واحدها پيش بيني شده است.
يكي از خسارت هاي عمده سيل اخير در حوزه زيرساخت هاي جاده اي و راه هاي ارتباطي استان اعم از اصلي، فرعي و روستاها بود.
بخشي از جاده ارتباطي ملي ياسوج به شيراز در منطقه مله شوره به دليل رانش و تخريب جاده و همچنين نشست آسفالت از همان روز ششم فروردين مسدود شد، كه امكان تردد همچنان براي خودروهاي سنگين تا اطلاع بعدي وجود ندارد.
مسدود شدن جاده ياسوج- شيراز از عمده ترين خسارت هاي ناشي از سيل در اين استان بوده كه اگرچه با تلاش شبانه روزي راهداران و تاكيد استاندار اين جاده به طور موقت زيربار ترافيك رفته اما ترميم و بازسازي مجدد آن به اعتباري افزون بر 100ميليارد ريال نياز است.
به گفته مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان خسارات ها در اين محورهاي مسدود شده زياد است.
جاده ياسوج- باغچه سادات به سرفارياب نيز به دليل رانش زمين و تخريب بخشي هاي وسيعي از جاده مسدود شده كه تردد به سختي در آن جريان دارد.
بارش هاي سيل آساي اخير و سيلاب، تأسيسات آب 296 روستاي اين استان را تخريب كرد.
فيض الله پاسره مدير عامل شركت آب و فاضلاب روستايي كهگيلويه و بويراحمد تصريح كرد: هم اينك آب 288 روستاي سيل زده و دچار بحران اين استان وصل شده و در مدار بهره برداري قرار گرفته است.
از يكهزار و 641 روستاي كهگيلويه و بويراحمد يك هزار و 470 روستا از تاسيسات آب آشاميدني سالم برخوردارند.
اين ميزان معادل برخورداري 90 درصد روستاهاي كهگيلويه و بويراحمد از سيستم آبرساني است.
979 روستاي اين استان زير پوشش نظام بهره برداري ( كنتور گذاري) آب هستند.
بيش از 44 درصد جمعيت افزون بر723 هزار نفري كهگيلويه و بويراحمد بر اساس سرشماري نفوس و مسكن سال 95 در روستاها ساكن هستند.
رئيس اورژانس پيش بيمارستاني و مدير حوادث دانشگاه علوم پزشكي ياسوج نيز گفت: سيل اخير در اين استان 2 قرباني در شهرستان‌هاي باشت و بويراحمد گرفت.
جلال پوران فرد اظهار داشت: يك پسر نوجوان 14 ساله در يكي از روستاهاي بخش بوستان شهرستان باشت هنگام تماشاي رودخانه فصلي ديروز دوشنبه غرق شد و جان خود را از دست داد.
وي با اشاره به غرق شدگي يك نفر در رودخانه بشار در تنگ سريز ياسوج افزود: اين غرق‌شدگي در ساعت يك و 35 دقيقه بامداد امروز چهارشنبه، هفتم فروردين ماه 97 به مركز ارتباطات ياسوج گزارش شد.
پورانفرد بيان كرد: تكنسين‌هاي اورژانس از همان دقايق اوليه تماس در محل حادثه حاضر شدند.
وي اظهار كرد: اين فرد براي گرفتن ماهي به كنار رودخانه رفته بود كه به علت طغيان رودخانه و افتادن در آب ناپديد شد.

خبرهاي اميدبخش
** ابلاغ 10ميليارد ريال براي بازگشايي موقت جاده ياسوج- شيراز
معاون وزير و رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي كشور در بازديد از محور مسدود شده ياسوج - شيراز نيز مبلغ 10 ميليارد ريال براي بازگشايي موقت اين جاده اختصاص داد.
عبدالهاشم حسن نيا به همراه علي محمد احمدي استاندار كهگيلويه و بويراحمد پس از 2 روز از مسدود شدن جاده ياسوج - شيراز و به دليل اهميت اين محور شرياني از نزديك در جريان ابعاد خسارات وارده قرار گرفت.
وي تصريح كرد: جاده ياسوج - شيراز يكي از محورهاي اصلي و شرياني كشور محسوب مي شود و وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري براي بازگشايي كامل اين جاده و همكاري با مسئولان اجرايي استان از هيچ تلاشي فروگذاري نخواهد كرد.
وي يادآور شد: هيچ گونه مشكلي براي تامين اعتبار عمليات راهداري و ايجاد راه ميان بر و موقت و همچنين بازگشايي كامل اين محور وجود ندارد.
جاده ارتباطي ياسوج - شيراز سرانجام پس از گذشت يك هفته در روز 12 فروردين امسال و با تاكيد و بازديدهاي ميداني و حضور مستمر استاندار بازگشايي موقت شد.
با تلاش شبانه روزي راهداران كهگيلويه و بويراحمد جاده ارتباطي ياسوج - شيراز پس از هفت روز با ايجاد يك كنارگذر بازگشايي موقت شد.
عمليات بازگشايي موقت اين جاده ارتباطي به پايان رسيده و هم اينك تردد در اين محور جريان دارد.
با توجه به گرم شدن هوا و ذوب شدن برف ها امكان ريزش كوه و سنگ از بالادست جاده حتي با مساعد شدن شرايط جوي طي روزهاي آينده همچنان وجود دارد.
راه‌ ارتباطي بيش از 100 روستا در اين استان كه به سبب بارش باران سيل آسا و شرايط جوي نامساعد مسدود شده بود با تلاش دستگاه هاي امدادي و خدمات رسان بازگشايي شدند.
كهگيلويه و بويراحمد حدود 6 هزار كيلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلي، فرعي و روستايي دارد كه از اين ميزان 142 كيلومتر بزرگراه، 505 كيلومتر راه اصلي، يكهزار و 238 كيلومتر راه فرعي و مابقي نيز روستايي است.
مديرعامل جمعيت هلال احمر كهگيلويه و بويراحمد گفت: با توجه به بارندگي هاي اخير 2 هزارو 800 خانوار كه دچار حادثه شده بودند در سطح شهرستانهاي مختلف استان امداد رساني شده است.
امداد رساني به اين خانواده ها در مناطق مختلف به صورت بالگرد و زميني بوده است.
وي بيان كرد: با همكاري مديركل ورزش و جوانان سالن هاي ورزشي براي اسكان اضطراي در اختيار جمعيت هلال احمر قرار گرفت.
جهان بين تصريح كرد: در مناطق زيلايي، لوداب، منطقه آجم و رود ريش كهگيلويه و پيچاب باشت به دليل اينكه ارتباطي زميني برقرار نبود از ظرفيت بالگرد هوانيروز و هلال احمر براي امداد رساني استفاده شد.
وي بيان كرد: در هفته اخير 15 سورتي پرواز به اين مناطق براي امداد رساني انجام شد.
جهان بين تصريح كرد: در اين عمليات بسته هاي غذايي يك ماهه در اختيار آنها قرار گرفت.
وي اضافه كرد: 74 تيم امدادي با تجهيزات كامل بصورت آماده باش در حال خدمات رساني به مردم و سيل زدگان در استان هستند.
جهان بين تصريح كرد: از اين تعداد 20 تيم سيلاب براي خدمات رساني بهتر به سيل زدگان به حالت آماده باش هستند.
توزيع بسته هاي غذايي و حمايتي بين روستاهاي سيل زده اين استان همچنان با جديت ادامه دارد و حتي در مناطقي از جمله در بخش لوداب كه ارتباط زميني با آنها به سختي امكان پذير است، به صورت پياده و با استفاده از چهارپايان محمولاه هاي ارسالي بين روستاهاي سخت گذر توزيع مي شود.
بخش لوداب به مركزيت شهر «گراب» با جمعيتي افزون بر 14هزار نفر در حدود 60 كيلومتري غرب ياسوج مركز استان كهگيلويه وبويراحمد واقع شده است.
روز پنجشنبه گذشته چهاردهم فروردين 1398 نيز عوامل امدادي و نيروهاي جمعيت هلال احمر كهگيلويه وبويراحمد بسته هاي غذايي و اقلام مورد نياز مردم سيل زده روستاهاي لوداب را به شهر گراب مركز اين بخش ارسال كردند كه براي توزيع آنها بين روستاهاي سخت گذر و گرفتار در سيل مجبور شدند محموله هاي ارسالي را برپشت چهارپايان حمل كنند.
مديرعامل جمعيت هلال احمر كهگيلويه و بويراحمد اين بسته هاي غذايي توزيع شده بين روستاهاي لوداب بويراحمد را شامل پوشاك، مواد غذايي، پتو و چادر ذكر كرد.
سيد امان الله جهان بين تصريح كرد: توزيع بسته هاي غذايي بين مناطق سيل زده تا رفع كامل مشكلات آنها ادامه دارد.
وي تصريح كرد: اولويت با مناطق به ويژه روستاهايي است كه امكان دسترسي زميني به آن مناطق همچنان به سختي امكان پذير است.
نماينده مردم شهرستان هاي بويراحمد و دنا نيز گفت: مردم در برخي مناطق سيل زده همچنان با مشكل مواجه هستند و توجه و امدادرساني به آنان تا رفع كامل مشكلات بايد ادامه يابد.
غلام محمد زارعي با تقدير از نيروها و عوامل امدادي و ساير دستگاه هاي خدمات رسان و مديريت بحران استان براي كنترل و كاهش خسارت هاي ناشي از بارش هاي سيل آسا ، گفت: برخي مناطق ارتباط تلفني قطع است و جاده دسترسي آنها نيز به دليل باران هاي سيل آسا به شدت تخريب شده و تردد به سختي امكان پذير است.
وي تصريح كرد: برخي مناطق نيز با مشكل تامين آب آشاميدني به دليل تخريب شبكه هاي انتقال آب، مواجه هستند كه دستگاه هاي خدمات رسان و اتفاقات شركت آبفاي روستايي نيز با جديت در پي رفع اين مشكل هستند.
زارعي با اشاره به پراكندگي، سخت گذر بودن و محروميت بسياري از روستاهاي بويراحمد، اظهار كرد: در مناطق روستايي اين شهرستان با وجود خدمات ارزنده ولي به دليل عمق محروميت هاي بر جاي مانده از گذشته هنوز خدمات رساني براي مردم محسوس نيست.
وي ادامه داد: بيش از 600 روستاي داراي سكنه در شهرستان بويراحمد وجود دارد كه حدود نيمي از آنها زير 20 خانوار جمعيت دارند.
زارعي يادآور شد: يكي از مهمترين مشكلات روستاهاي شهرستان بويراحمد همواره نبود جاده ارتباطي مناسب بوده كه با رفع اين معضل ارائه خدمات در ساير حوزه ها نيز تسهيل خواهد شد.
مدير اداره بهره برداري و نگهداري سد كوثر گچساران گفت: 618 ميليمتر باران از اول مهرماه تاكنون در ايستگاه هواشناسي سد ملي كوثر گچساران به ثبت رسيده كه 94ميليمتر آن مربوط به بارندگي هاي فروردين بوده است.
اكبر خدري افزود: مجموع بارش هاي ثبت شده سال زراعي گذشته در ايستگاه هواشناسي سد كوثر 210 ميليمتر بوده است.
وي بيان كرد: 45 ميليون متر مكعب آب سد كوثر امسال پس از هماهنگي با مسئولان شهرها و روستاهاي اطراف و اطلاع رساني به دامداران،كشاورزان و مسافران نوروزي در بهار امسال رهاسازي شد.
همچنين مديرعامل جمعيت هلال احمر كهگيلويه و بويراحمد گفت: براي امداد رساني و توزيع بسته هاي غذايي 41 سورتي پرواز از سوي بالگرد جمعيت هلال احمر به مناطق سيل زده تاكنون انجام شده است.
سيد امان الله جهان بين اظهار داشت: در سيلاب هاي اخير به چهار هزار و 166 نفر توسط هلال احمر كهگيلويه و بويراحمد امداد رساني شد.
وي افزود: تعداد 105 روستا از جمله آبريگون، امامزاده جعفر، آرو، آبشيرين، بي بي جان آباد، ديشموك، كلات، چنگلوا، جلاله، بهرام بيگي، توگبري، فارتق، نسه كوه، تنگ سوخته، سيلو كلوار، برد پهن، موردراز، ليراب،مورون، كاكان، حمزه خاني، اسفندان و ديگر روستاها در سيل و بارش هاي شديد اين استان آسيب ديدند.
جهان بين بيان كرد: در اين مدت 967 بسته مواد غذايي يك ماهه در ميان سيل زدگان كهگيلويه و بويراحمد توزيع شد.
وي عنوان كرد: تعداد افراد حادثه ديده در سيل اخير استان چهار هزار و 168 نفر و تيم هاي عملياتي هلال احمر 53 مورد و تعداد نيروهاي امدادي 127 مورد بوده است.
مديرعامل جمعيت هلال احمر كهگيلويه و بويراحمد تصريح كرد: در سيل اخير 137 چادر و 627 پتو و ديگر اقلام ضروري در ميان سيل زدگان اين استان توزيع شد.
حضور مقامات كشوري در استان كهگيلويه وبويراحمد اگرچه در ايام وقوع سيل كمرنگ تر نسبت به ساير استان هاي سيل زده بود اما بسياري از مقامات كشوري و لشكري مرتب طي تماس هاي تلفني با علي محمد احمدي استاندار و ساير مسئولان در جريان اوضاع و وضعيت استان قرار مي گرفتند.
البته منطق هم ايجاب مي كرد كه مناطق و استان هايي كه در معرض خطر و خسارات حتي جاني بيشتري بودند در اولويت براي حضور مقامات كشوري و لشكري قرار گيرند ضمن آنكه دولت بارها نسبت به جبران خسارات سيل در هر نقطه اي از كشور اعلام آمادگي كرده بود.
بر اساس آمار سازمان هواشناسي كهگيلويه و بويراحمد ، ميانگين ميزان بارندگي كهگيلويه و بويراحمد در سال زراعي 97-98 تاكنون 856.6 ميليمتر بوده است.
به گزارش ايرنا، كارشناس اداره كل هواشناسي كهگيلويه و بويراحمد مي گويد: ميزان بارندگي سال زراعي 97-98 به ترتيب در ياسوج 1186.6، سي سخت 1051.2، دهدشت 810.1، امامزاده جعفر 740.9، دوگنبدان 666.3، ليكك 684.3 ميليمتر بوده است.
ولي بهره مند افزود: تفاوت نسبت به ميانگين بلند مدت همه ايستگاه ها در كهگيلويه و بويراحمد نسبت به ميانگين بلند مدت جلوتر هستند.
وي تصريح كرد: ميانگين ميزان بارندگي مدت مشابه (سال گذشته) در اين استان 197.3 ميليمتر بوده است.
بهره مند تاكيد كرد: ميانگين بلند مدت بارش در تاكنون در اين استان 483.3 ميليمتر بوده و تفاوت سال زراعي جاري از ميانگين بلند مدت بارش تاكنون در كهگيلويه و بويراحمد 373.3 ميليمتر است.
دفتر مطالعات پايه منابع آب ايران ميانگين بارندگي در سال زراعي 97 و 98 را در كهگيلويه و بويراحمد 927 ميلي متر اعلام كرده است.
لرستان با 939 ميلي متر پربارش ترين استان كشور در سال زراعي جاري بوده است.
كارشناس اداره كل هواشناسي كهگيلويه و بويراحمد تصريح كرد: درصد تفاوت بارندگي سال زراعي جاري نسبت به كل بارندگي بلند مدت در اين استان 65 درصد بوده است.
بهره مند ابراز داشت: ميانگين سال زراعي بلند مدت در كهگيلويه و بويراحمد نيز 528.2 ميليمتر بوده است.
سال هايي كه كمتر از ميانگين بلند مدت در منطقه اي باران ببارد را خشكسالي و بيشتر از اين ميانگين را ترسالي مي خوانند.
كهگيلويه و بويراحمد با مساحتي حدود 16 هزار و 249 كيلومترمربع، سرزميني مرتفع و كوهستاني با اقليم سردسيري و گرمسيري در جنوب غربي ايران قرار دارد.
3016/1662