مسكو - ایرنا - روابط روسیه و انگلیس در یك سال گذشته پر تنش بوده است با این وجود به نظر می رسد با دستگیری دو تبعه انگلیسی در مسكو به جرم حمل مواد مخدر، درگیری لفظی میان دوطرف در شرایطی كه نخست وزیر انگلیس در بدترین شرایط بر سر برگزیت قرار دارد، ابعاد تازه تری به خود بگیرد.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار ایرنا از مسكو، امروز دو استاد زبان از كشور انگلیس در مركز مسكو به جرم داشتن مواد مخدر دستگیر شدند، خبری كه به سرعت در صدر اخبار روسیه قرار گرفت.
اگر چه هنوز دستگاه های مربوطه در روسیه دست به تایید یا تكذیب این خبر نزده اند اما با توجه به اوضاع متشنج در روابط دو كشور، بنظر می رسد دور تازه تنش ها در روابط مسكو و لندن آغاز شده باشد.
موضوع از آن جهت اهمیتی دوچندان می یابد كه حمل مواد مخدر در روسیه حداقل دو سال زندان در پی خواهد داشت، بنابر همین قانون روسیه می تواند دو تبعه انگلیسی را تا دو سال به زندان بیندازد.
حساسیت موضوع از آن جهت دو چندان شده است كه كرملین بیش از یك سال و نیم است كه تحت شدیدترین حملات لفظی و دیپلماتیك انگلیس قرار دارد و انگلیسی ها هر جا كه نشسته اند كرملین را نه متهم بلكه مسئول اقدام تروریستی با سلاح شیمیایی بر خلاف موازین بین المللی در خاك خود كرده اند.
دولت ترزا می بیش از یك سال و نیم است كرملین را به صورت مستقیم مسئول اقدام تروریستی در خاك خود و تلاش برای به قتل رساندن سرگئی اسكریپال جاسوس سابق روس و دخترش در سالزبری می داند چرا كه پوتین پیشتر به مردم روسیه قول داده بود كه خیانتكاران درهر جایی تاوان اقدام خود را خواهند داد.
انگلیسی ها كه در آغاز این رویداد، حملات شدیدی علیه مسكو به راه انداختند، توانستند با اقدامات دیپلماتیك خود در كمتر از یك ماه، بیش از 150 دیپلمات روس را از بیش از 30 كشور جهان در حمایت از خود اخراج كنند.
انگلیس پس از این رویارویی دیپلماتیك كه حتی تحسین سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه را به دلیل اقدامات فوری دیپلماتیك در پی داشت، روابط خود با اوكراین را توسعه داد و حتی رو به خط و نشان نظامی در مرزهای اوكراین و روسیه آورد.
در مناقشه چند ماه پیش در تنگه كرچ میان روسیه و اوكراین، لندن به صراحت طرف كی یف را گرفت و روسیه را متجاوز خواند.
مناقاشات روسیه و انگلیس در یك ساله و نیم گذشته كم نبوده است و از اوكراین گرفته تا ونزوئلا و نشست های پی در پی شورای امنیت نمونه های فراوانی وجود دارد كه می توان به آنها اشاره كرد.
یكی از این موارد كه اتفاقا پای ایران را هم به ماجرا باز می كند موضوع وتوی قطعنامه پیشنهادی انگلیس درباره یمن در شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی روسیه بود كه عملا طرحی زیركانه علیه ایران و نقش كشورمان در حمایت از مردم یمن به حساب می آمد.
مقامات روسیه از جمله ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه بارها مدعی شده اند كه دولت ترزا می نخست وزیر انگلیس در مواجهه با بحران برگزیت و عدم توافق در داخل این كشور، برای فرافكنی روسیه را انتخاب كرده است و با كلید زدن پروژه اسكریپال، پروژه خود را بدون هیچ سند و مدركی به پیش برد.
بیانیه های گاه و بیگاه سفارت روسیه در لندن نیز نشان می دهد كه روسها همچنان خواهان شفاف شدن اتهاماتی هستند كه از سوی انگلیس به آنها زده شده است و خواستار ارایه مدارك مستند از طرف انگلیس و مشاركت در تحقیقات برای مشخص شدن واقعیت ماجرا هستند.
بنظر می رسد در روزهای آینده با پرده برداری مسكو از ابعاد تازه تر پرونده دو تبعه انگلیسی در این كشور، جنگ لفظی میان دو طرف وارد فاز جدیدی شود.
تا این لحظه مقامات روسیه هیچ واكنشی به بازداشت دو تبعه انگلیسی نشان نداده اند اما خبرهای منتشر شده حاكی از این است كه مواد مخدر همراه دو استاد زبان در هنگام عبور از كنار ماموران پلیس بر زمین افتاده است و پلیس اتفاقی این مواد را كشف كرده است، نحوه بروز حادثه و اتفاقی بودن آن نیز ماجرا را پیچیده تر می كند.
اروپام*391*1346**