مهاباد - ايرنا - رودخانه ليلان چاي مياندوآب درپي بارندگي مناسب بهاري پس از 20 سال احيا و موجب حيرت و خوشحالي مردم اين شهرستان شد.

به گزارش ايرنا، فرماندار مياندوآب روز دوشنبه در حاشيه بازديد از اين رودخانه اظهار داشت: اين رودخانه از دامنه كوه سهند در آذربايجان شرقي سرچشمه مي گيرد و پس از طي مسافت 50 كيلومتري به زرينه رود مياندوآب مي ريزد.
وي بيان كرد: اين رودخانه پس از عبور از روستاهاي قوشقيه، جيغالو و شيرين كند در بخش ليلان از توابع شهرستان ملكان آذربايجان شرقي در داخل شهر مياندوآب وارد رودخانه زرينه رود شده و به درياچه اروميه مي ريزد.
وي اضافه كرد: از آب اين رودخانه در بالادست براي آبياري زمين هاي كشاورزي استفاده مي شود.
به گزارش ايرنا اين رودخانه از 2 شاخه اصلي بنام هاي «بلوك آباد» و «سراجو چاي» كه در محلي بنام روستاي «كوسه صفر» در آذربايجان شرقي به هم مي‌رسند، تشكيل شده است.
مياندوآب داراي سه رودخانه قوروچاي، سيمينه رود و زرينه رود است كه از داخل و حاشيه اين شهر عبور مي كند. 
سيمينه رود يكي از رودهاي مهم آذربايجان غربي است كه از كوهستان هاي بوكان، سقز، بانه و شمال عراق سرچشمه مي گيرد و پس از عبور از شهرهاي بوكان و مياندوآب به درياچه اروميه مي ريزد.
رودخانه زرينه رود نيز با 230 كيلومتر، طولاني ترين رودخانه آذربايجان غربي است كه در طول مسير خود شهرستان شاهين دژ و مياندوآب را مي پيمايد و به درياچه اروميه مي ريزد. 
رودخانه قوروچاي نيز پس از گذر از روستاهاي واقع شده در جنوب شرقي بخش باروق به رودخانه زرينه رود مياندوآب مي ريزد.
براساس اعلام شركت آب منطقه اي آذربايجان غربي، بارش نزولات آسماني در استان از اول سال آبي جاري /اول مهر 1397/ تا /17 فروردين/ به 411 ميلي متر رسيده است كه 35 ميلي متر با بارش كل سال آبي گذشته فاصله دارد.
9871/6185/2093