تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴

تهران- ايرنا- «بازار»، بستر انتشار برنامه‌ها و بازي‌هاي موبايلي و ويديو، در آستانه‌ هشت سالگي فعاليت خود، از مرز چهل ميليون نصب فعال گذشت. عددي كه نشان مي‌دهد كم‌ و بيش نيمي از مردم ايران از اين برنامه و محصولات و خدمات ارائه‌شده در آن بهره مي‌برند.

«بازار» فروردين سال 90 به طور رسمي كار خود را به عنوان ميزبان برنامه‌ها و بازي‌هاي موبايلي آغاز كرد و طي سه ماه اول فعاليت، به 100هزار كاربر دست يافت. بازار اكنون روزانه - به صورت ميانگين-6 ميليون بار بازديد مي‌شود و ميزبان بيش از 164هزار برنامه و بازي است.
طي فعاليت هشت ساله بازار بيش از 5 ميليارد و دويست ميليون بار، برنامه از بازار دانلود يا به‌روزرساني شده است. چهل ميليوني شدن نصب بازار نويد رشد روزافزون فرصت‌ها براي توسعه‌دهندگان و در نگاهي كلان‌تر، صنعت برنامه‌سازي و بازي‌سازي موبايل در ايران را مي‌دهد.

**بازار چگونه رشد كرد؟
به گزارش ايرنا، امين اميرشريفي مديرعامل كافه‌بازار درباره دلايل رشد بازار و استقبال كاربران از اين محصول ايراني مي‌گويد: در اوايل سال 90 بيشتر برنامه‌ها و بازي‌هاي عرضه‌شده در بازار رايگان بودند اما به تدريج و با فراهم شدن امكان فروش و استقبال كاربران، توسعه‌دهندگان استقبال بيشتري به اين صنعت نوپا نشان دادند و در گسترش آن نقش جدي‌تري ايفا كردند.
گام بعدي فراهم‌شدن امكان فروش درون‌برنامه‌اي بود كه شرايط رشد شتابان‌تري را براي صنعت برنامه‌ها و بازي‌هاي موبايلي فراهم كرد.
كافه‌بازار در هشت سال گذشته، هفت نسخه بازار و در مجموع 119 به‌روزساني را منتشر كرده است.
علي وحداني، مدير تيم محصول بازار نيز مي گويد: «با رشد سريع تعداد برنامه‌ها و بازي‌هاي منتشرشده در هر سال، تيم فني پيوسته گام‌هاي تازه‌اي براي تسهيل استفاده كاربران از اين محصول را برداشته است- از جمله بهبود سرويس جست‌وجو و ارائه‌ پيشنهادهاي شخصي‌سازي‌شده. هم اكنون تيم بيش از 50 نفر روي نگهداريَ بهبود و توسعه محصول بازار كار مي كنند كه از زيرساخت فني گروه توسعه فناوري اطلاعات هزاردستان بهره مي‌برند.
اما رشد و توسعه بازار و استقبال كاربران ايراني از اين محصول نتيجه فعاليت ركن اصلي صنعت برنامه‌ها و بازي‌هاي موبايلي يعني «توسعه‌دهندگان» بوده است.
محمدرضا تشكري، مدير تيم برنامه‌هاي بازار، در خصوص نقش بازار در برقراري رابطه ميان توسعه‌دهندگان و كاربران مي‌گويد: سعي ما در بازار اين بوده كه يك بازار پركاربر براي توسعه‌دهندگان به وجود بياوريم تا مشكل زنجيره عرضه برنامه‌ها را تا حد بسيار خوبي برطرف كنيم و پلي ميان توسعه‌دهندگان و كاربران بسازيم. وضعيت فعلي بازار حاصل همكاري مشترك بيش از 20 هزار توسعه‌دهنده براي توليد محتواي با كيفيت از يك سو و بازار براي سامان‌دهي و در معرض ديد قرار دادن محتواهاي با كيفيت‌تر به كاربر به منظور جلب اعتماد وي و ايجاد يك تجربه كاربري قابل قبول از سوي ديگر است.
سال‌ 97 نيز ابزارهاي تازه اي از جمله امكان تبليغات در جستجوي بازار و همچنين سرويس ويديو به بازار افزوده شد. تا پايان سال گذشته بيش از 4,5 ميليون نفر در بازار محتواي ويديويي را تماشا كردند و به طور ميانگين روزانه 1,73 ميليون دقيقه محتواي ويديويي در كافه‌بازار براي كاربران نمايش داده شد.
چهل ميليوني شدن نصب فعال بازار بيش از اينكه موفقيتي براي هشت سال فعاليت مستمر مجموعه كافه‌بازار باشد، خبري مسرت‌بخش براي صنعت برنامه‌ها و بازي‌هاي موبايلي ايران به شمار مي‌رود.
علمي**9207**1055