تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰

تهران- ايرنا- روساي مجالس ايران و ويتنام در حاشيه اجلاس اتحاديه بين المجالس جهاني ضمن ديدار بر ضرورت گسترش روابط اقتصادي و فرهنگي بين دو كشور تاكيد كردند.

به گزارش ايرنا از خانه ملت، علي لاريجاني امروز- دوشنبه- در حاشيه اجلاس اتحاديه بين المجالس جهاني (IPU) با نگوئيم تاي كيم نگان همتاي ويتنامي خود ديدار و گفت وگو كرد.
رييس مجلس شوراي اسلامي در اين ديدار درباره گسترش همكاري هاي اقتصادي ايران و ويتنام اعلام آمادگي كرد.
لاريجاني يادآور شد: پايه همكاري هاي اقتصادي دو كشور برقراري سيستم بانكي است و تا زماني كه مبادلات پولي و بانكي بين دو كشور صورت نگيرد، امكان گسترش همكاري ها وجود ندارد.
وي درخصوص همكاري هاي فرهنگي بين ايران و ويتنام و بزرگداشت روز ويتنام در ايران و همچنين روز ايران در ويتنام اعلام آمادگي كرد.
رييس مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد: وزارتخانه هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارتخانه آموزش و پرورش درخصوص همكاري هاي فرهنگي مي توانند به دنبال گسترش فعاليت هاي مشترك باشند.

**گسترش روابط اقتصادي ويتنام و ايران ضروري است
رييس مجلس ويتنام نيز در اين ديدار با تاكيد بر ضرورت گسترش روابط اقتصادي بين ويتنام و ايران عنوان كرد: براي گسترش روابط تجاري ايران و ويتنام بايد ساز وكار جديد بانكي ميان دو كشور تعريف و عملياتي شود كه اين موضوع را از اولويت هاي خود پس از بازگشت به ويتنام قرار خواهيم داد.
وي همچنين خواستار برگزاري بزرگداشت روز ويتنام در ايران و روز ايران در ويتنام شد و عنوان كرد: ويتنام علاقه مند به گسترش همكاري هاي فرهنگي و حتي آموزش زبان فارسي در ويتنام است تا از اين طريق بتوانيم روابط فرهنگي با ايران را گسترش دهيم.
به گزارش ايرنا، يكصد و چهلمين نشست بين المجالس از ششم تا دهم آوريل (17 تا 21 فروردين) به ميزباني قطر برگزار مي شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي پيش از عزيمت به قطر براي شركت در اجلاس بين المجالس گفت: در اين اجلاس كه قريب 200 نفر از روساي مجالس و هيات هاي پارلماني كشورها شركت مي كنند، شبيه به مجمع عمومي سازمان ملل است كه دولت ها در آن حضور مي يابند.
سيام*3061*1535