ياسوج- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد گفت: سيلاب هاي اخير در اين استان به بيش از ۲۰ هزار هكتار زمين زراعي گندم، كلزا و جو خسارت حدود ۱۰ تا ۷۰ درصد وارد كرده است.

الياس تاج الديني روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: همچنين سيل به حدود ۸۰۰ هكتار از باغ‌هاي مركبات كهگيلويه و بويراحمد نيز خسارت ۱۰ تا ۵۰ درصدي وارد كرده است.
وي افزود: به ۱۲۶ واحد شيلات در كهگيلويه و بويراحمد خسارت حدود ۱۰ تا ۵۰ درصد وارد شده است.
تاج الديني تصريح كرد: همچنين سيل در اين استان به بخش هايي از جمله دام و طيور، كندو‌هاي زنبور عسل خسارت 10 تا 50 درصدي وارد كرده است.
وي عنوان كرد: در بخش زيربنايي، پمپاژها، جاده‌هاي بين مزارع، كانال‌ها و قنات‌ها نيز سيلاب كهگيلويه و بويراحمد خسارت‌هايي وارد كرده كه برآورد‌هاي اوليه در اين زمينه حاكي از خسارت يك هزار و 300 ميليارد زيالي دارد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد با اشاره به تشكيل ستاد بحران در استان و شهرستان در روز‌هاي اول بارندگي ،ابراز داشت: پيش بيني‌هاي اوليه به هيأت دولت ارسال شده كه با مطرح شدن آن در هيات دولت تصميمات لازم براي پرداخت غرامت به كشاورزان و خسارت ديدگان در اين استان مشخص مي‌شود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد در مجموع ميزان خسارات ناشي از وقوع سيل و بارش هاي سيل آسا به بخش كشاورزي اين استان را در برآورد اوليه افزون بر سه هزار و 200 ميليارد ريال ذكر كرد.
اين ميزان خسارات در بخش هاي مختلف دام و طيور، زراعت، باغات و شيلات بوده است.
سطح زيركشت گندم ديم و آبي و جو ديم و آبي در سال زراعي جاري به ترتيب 100 و 30 هزار هكتار و سطح كل باغ هاي استان نيز حدود 42 هزار هكتار است.
بارندگي ها و جاري شدن سيل روزهاي اخير، در برآورد اوليه بيش از 10 هزار ميليارد ريال به بخش هاي مختلف عمراني و اقتصادي اين استان خسارت وارد كرده است.
خسارت هاي سيل در بخش هاي مختلف زيرساختي، خدمات، شيلات، مسكن، حمل و نقل، جاده هاي اصلي و مواصلاتي، دام و طيور، كشاورزي و آب گرفتگي منازل برآورد شده است.
9868/1662