تهران - ایرنا - بسیاری از فعالان عرصه رسانه معتقدند كه « خبر و اطلاع رسانی تعطیل بردار نیست» ،این درحالی است كه هزینه های بالا و كمبود بودجه عاملی مهم و تاثیرگذار است تا رسانه های مكتوب بیش از دوهفته همزمان با فرارسیدن نوروز منتشر نشوند.

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، تعطیلی یكباره كل نشریات مكتوب همزمان با تعطیلات نوروز به نوعی احساس سكوت و ضعف اطلاع رسانی در كشور را نمایان می كند ازاین رو یكی از نقدهایی كه همواره در سال‌های متمادی درباره مطبوعات ایران مطرح ‌شده این است كه ایران تنها كشوری است كه آن نشریات دو هفته همه با هم كار اطلاع رسانی را زمین گذاشته و به امان خدا رها می‌كنند.
این درحالی است كه با بروز و ظهور تكنولوژی‌های نوین ارتباطی، شبكه های اجتماعی و فضای مجازی پای در میدان خبرسازی و خبررسانی گذاشته اند كه اخبارشان با رسانه‌های مجوزدار و شناسنامه دار قابل قیاس نیست. هرچند سرعت انتقال پیام در شبكه‌های مجازی زیاد است اما ضریب اعتماد و اطمینان به خبرهای كپی شده و بعضا تولیدی آنها چقدر می تواند پاسخ مناسبی به نیازهای خبری جامعه و افكار عمومی باشند.
از آنجایی كه نشریات مكتوب بار بیشتری از مطالب تحلیلی و انتقادی را نیز به دوش می‌كشند این تعطیلی طولانی نوروزی باعث می‌شود كه بررسی و واكاوی بسیاری از وقایع كه طی این ایام رخ می‌دهند مسكوت بماند.
یكی از رخدادهایی كه به شدت این ضعف رسانه ای و اطلاع رسانی را در سطح كشور نمایان كرد، شروع بارندگی‌های شدید در روزهای پایانی سال 97 و بروز سیل در نخستین روزهای سال 98 در استان‌های گلستان، فارس و لرستان بود كه با تعطیلی روزنامه‌ها و جراید به نوعی ضعف كارهای پژوهشی، تحلیلی، نقد، مقاله و یادداشت‌نویسی را نمایان ساخت.

** رسانه مكتوب جایگزینی ندارد
مدیر مسئول روزنامه اطلاعات روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به جایگاه و ارزش روزنامه ها در جهان، گفت: روزنامه و رسانه های مكتوب رسالت خاص خود را دارند و هیچ رسانه ای نمی‌تواند جایگزین آنها شوند.
حجت الاسلام محمود دعایی با تبریك فرارسیدن نوروز به اهالی رسانه و دست اندركاران آنها، تعطیلی 17 روزه مطبوعات به ویژه روزنامه ها را مشكلی بزرگ دانست و خلا آنها را در این ایام برای اطلاع رسانی، معضلی مضاعف تر عنوان كرد.
وی منتشرنشدن مطبوعات درایام تعطیل را آسیب جدی به بخش اطلاع‌رسانی كشور دانست و گفت: هرچند نشریات در سال 97 با بحران اقتصادی و چالش ارزی و به ویژه در زمینه كاغذ مواجه بودند اما امسال حتی رسانه‌های دولتی هم به استقبال تعطیلی رفته و 17روز تعطیل كردند چرا كه امسال افزایش قیمت كاغذ و ملزومات چاپ و نشریه باعث شد كه رسانه‌ها به تعطیلی بیشتری علاقه نشان بدهند.
مدیرمسئول روزنامه اطلاعات درعین حال یادآورشد: هرچند كه برخی در فضای مجازی دراین ایام به عنوان خبررسانی و اطلاع رسانی فعال بودند اما بدون تردید نمی توان از این مدل رسانه‌ها انتظار اطلاع رسانی رسمی ‌و تحلیل شرایط و وقایع را آنچنان كه باید و شاید داشت چرا كه بیشتر آنها هیچگونه تعهدی در پاسخگویی به افراد یا دستگاه‌ها ندارند.
به گفته وی، آنچه در این میان می توان نتیجه گرفت اینكه رسانه های رسمی اعم از مكتوب، خبرگزاری‌ها ،پایگاه‌های خبری علاوه بر دارا بودن شان و منزلت و جایگاه، درباره رسالت خطیر خود در اطلاع رسانی به افكار عمومی متعهد و پایبند به اصول، قوانین و ضوابط كشور بوده و هرگز از خط قرمزها عبور نكرده و همچنان در مسیر ترسیم شده خود ادامه طریق می دهند.
فراهنگ ** 1355 ** 9053