تهران- ایرنا- پرواز بالن‌ مخابراتی یكی از مجموعه فعالیت‌هایی بود كه توسط كارگروه بحران در جریان سیل اخیر لرستان انجام شد، به گفته مشاور وزیر ارتباطات، بالن‌های مخابراتی راهكار بهینه‌ای برای برقراری ارتباطات بحران است كه می‌تواند خدمات مورد نیاز در این مواقع را ارائه دهد.

رییس كارگروه تخصصی ارتباط و فناوری اطلاعات مدیریت بحران كشور روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا در این خصوص گفت: از آن‌جا كه مركز مخابرات پلدختر كاملا از بین رفته است، ما در آن منطقه مشكل قطع ارتباط تلفن ثابت و همزمان تلفن همراه را داشتیم.
با توجه به اینكه كل مخابرات پلدختر از بین رفته است، برای وصل شدن تلفن ثابت و ساخت مجدد یك مركز مخابرات، نیاز به فرصت بیشتری داریم. بخش دیگر ارتباط موبایلی بود كه سعی كردیم بلافاصله آن را ایجاد كنیم كه موفق شدیم. الان شبكه موبایلی پلدختر شبكه بسیار خوبی است.
صادق بیك‌پور در ادامه گفت: بخش دیگری كه باقی ماند مربوط به تلفن‌های اداری، بانك‌ها و دستگاه‌های خدماتی بود كه از طریق بالن‌مخابراتی، مودم‌ها و بیسیم‌هایی كه توزیع كردیم، برقرار شدند. اكنون 36 مركز اداری مانند شهرداری، بانك‌ها و فرمانداری مجهز به مودم‌های ما هستند و از طریق بالن ارتباط حداقلی برای‌ ارائه خدمات‌شان برقرار شده است.
از آن‌جا كه می‌توان از این بالن‌ها به بهینه‌ترین شكل ممكن استفاده كرد، وزارت ارتباطات برای استفاده از این تكنولوژی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده و فعلا یك بالن به صورت عملیاتی در پلدختر استفاده می‌شود.
او در توضیح ضرورت استفاده از بالن‌های مخابراتی گفت: برای ارائه خدمات بهینه نیاز است در هر استان دست كم یك بالن مستقر شود تا در كمتر از 6 ساعت به منطقه حادثه دیده دسترسی داشته باشد، مقدمات انجام این پروژه انجام شده و در صورت تامین اعتبار لازم تا پایان سال دست كم20 استان حادثه‌خیز به بالن مخابراتی مجهز خواهند شد.
وی افزود: بالنی كه اكنون در پلدختر مستقر است، از شهر تهران به سمت لرستان اعزام شد تا بتواند خدمات ارتباطی به آن منطقه ارائه دهد، البته به دلیل بسته بودن راه‌ها و ترافیك ایجاد شده این بالن در زمانی كه انتظارش را داشتیم به پلدختر نرسید. ولی این روزها، اینترنت رایگان را برای افرادی كه در آن‌جا حضور دارند برقرار كرده است.

**بالن‌های مخابراتی
ارائه اینترنت و تماس صوتی، ارسال پیام هشدار و اطلاعیه های مدیریت بحران، استفاده به عنوان تامین‌كننده پهنای باند سایت‌های ارتباطی و تكرار كننده رادیویی بخشی از خدماتی است كه توسط بالن‌های مخابراتی ارائه می‌شود. ایران از معدود كشورهایی است كه تكنولوژی طراحی و ساخت بالن های ارتباطی را در اختیار دارد.
علمی **9207** 1055