تهران-ایرنا- پارلمان الجزایر امروز با اعلام خالی بودن پست رییس جمهوری ، عبدالقادر بن صالح رئیس پارلمان این كشور را به مدت 90 روز و تا برگزاری انتخابات به عنوان رییس جمهوری موقت این كشور تعیین كرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی الجزایر،درحالی كه شورای قانون اساسی الجزایر به دنبال استعفای «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهور سابق این كشور پست رییس جمهوری را خالی اعلام كرده و آن را به پارلمان ارجاع داده بود، پارلمان امروز با تشكیل جلسه ، عبدالقادر بن صالح را بعنوان رییس جمهوری موقت به مدت 90 روز انتخاب كرد.
براساس ماده 102 قانون اساسی الجزایر، پس از كناره گیری رئیس جمهور ، رئیس پارلمان این كشور به مدت 90 روز تا زمان برگزاری انتخابات رئیس جمهور موقت خواهد بود.
این انتخاب درحالی است كه شهروندان الجزایر در روزهای گذشته خواستار كناره گیری تمام مسئولان سابق الجزایر بویژه رئیس پارلمان بودند.
بوتفلیقه رئیس جمهور سابق و 82 ساله الجزایر روز سه شنبه گذشته پس از 20 سال تحت اولتیماتوم ارتش و فشارهای اعتراض های مردمی مجبور به استعفا شد.
عبدالقادر بن صالح رئیس مجلس امت الجزایر و مرد شماره دو در دولت عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور سابق این كشور است.
وی در 24 نوامبر 1941 در ولایت تلمسان الجزایر به دنیا آمده و از سال 2002 رئیس مجلس امت این كشور است. او وابسته به حزب دمكراتیك ملی الجزایر به ریاست «احمد اویحیی» نخست وزیر این كشور و همپیمان با حزب آزادی ملی به ریاست «عبدالعزیر بوتفلیقه» است.
بن صالح تجربه سیاسی و دیپلماتیك بسیاری دارد و زندگی حرفه ای خود را با روزنامه دولتی «الشعب» در سال 1967 شروع و در سال های 1974تا 1977 مدیرعامل این روزنامه بود. وی از سال 1977 سه دوره متوالی نماینده ولایت تلمسان در پارلمان الجزایر شد.
رییس جمهوری موقت در سال 1989 به عنوان سفیر الجزایر در عربستان و نماینده دایمی كشورش در سازمان همكاری اسلامی تعیین و در سال 1993 سخنگوی وزارت خارجه الجزایر شد.
در كنار تجربیات سیاسی، بن صالح تجربیات نظامی نیز دارد وی در سال 1959 به ارتش آزادیبخش ملی الجزایر كه از مغرب شكل گرفته بود پیوست و پس از آن برای مدتی استاندار سیاسی منطقه هشتم وابسته به ولایت پنجم الجزایر تا استقلال این كشور در 5 جولای 1962 بود.
وی موسس حزب تجمع ملی دمكراتیك در دهه 70 بود.
خاورم**9366**1508