تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸

تهران- ایرنا- معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه كشور چارچوب اصلاحات ساختاری بودجه را تشریح و ابراز امیدواری كرد این اصلاحات تا تیرماه امسال تصویب و اجرا شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سیدحمید پورمحمدی» امروز (سه شنبه) در مراسم رونمایی از برنامه های «اصلاح ساختار بودجه» و «توسعه، تولید و اشتغال» كه در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، گفت: رهبر معظم انقلاب آذرماه پارسال مقرر كردند نقشه راه و برنامه كلی اصلاح ساختار بودجه عمومی و كسری بودجه با افق 2 ساله (99ـ1398) تدوین شود و به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی برسد.
وی افزود: برای تحقق دستور رهبر معظم انقلاب، اجرای بندهای اقتصاد مقاومتی و نیز اجرای وظیفه ذاتی دولت برای برنامه ریزی و اجرای اصلاحات اقتصادی، سازمان برنامه و بودجه چارچوب كلی طرح اصلاحات سیاسی و ساختاری بودجه عمومی را تهیه كرد.
این مسوول تامین منابع مطمئن برای اداره كشور و افزایش كارایی مخارج، حمایت از تولید و اشتغال، ایجاد ثبات در اقتصاد كلان و ارتقای و بهبود معیشت مردم را سه ركن و هدف اصلاحات ساختاری بیان كرد.

** اركان طرح اصلاح ساختار بودجه
معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: گام اول اصلاحات ساختاری بودجه ایجاد اجماع در سطح حاكمیت، ترسیم نقشه راه و تعیین سنجش و تحقق برنامه است.
وی افزود: براساس طرح اصلاح ساختار بودجه چهار ركن تقویت نهادی بودجه، هزینه كرد كارا، درآمدزایی پایدار و ثبات سازی اقتصاد كلان و توسعه پایدار طراحی شده است.
پورمحمدی در توضیح ركن تقویت نهادی بودجه گفت: این اصلی ترین محور است و باید زیرساخت های نظام بودجه ریزی در مراحل تنظیم، اجرا و نظارت ارتقا یابد.
«همچنین روابط نهادها باید به گونه ای اصلاح شود كه توزیع منابع مالی میان بخش ها و ماموریت های مختلف به شكل كارآمد باشد».
این مسوول درباره اصلاح هزینه ها به عنوان ركن دیگر اصلاح ساختاری گفت: دولت برای تحقق اهداف مندرج در اسناد بالادستی همچون برنامه ششم توسعه با تنگناهایی مواجه است. از طرف دیگر صندوق های بازنشستگی نیز برای جبران دستمزدها، هزینه های جاری را افزایش داده كه برای اصلاح آنها سه بسته سیاسی ارائه شده است.
وی افزود: اصلاح رویه ها، كاهش فرآیندها و چابك سازی دولت، اصلاح نظام یارانه و اهرم كردن منابع دولت از بسته های سیاستی اصلاحات هزینه ای است.

** اهرم های مبارزه با تورم
پورمحمدی گفت: تامین درآمد مطمئن و پایدار برای بودجه، توانمندی برای مواجهه با تكانه های بیرونی، كاهش وابستگی به درآمدهای نفتی از عواملی است كه ریشه سلطه مالی و تورم مزمن را می خشكاند. بر این اساس باید درآمدهای مالیاتی افزایش یابد كه در اصلاحات ساختاری افزایش پایه و پوشش مالیاتی، ساماندهی معافیت های مالیاتی و گمركی در نظر گرفته شده است.
وی در مورد آخرین محور اصلاحات ساختاری بودجه كه ثبات سازی اقتصاد كلان است، گفت: بودجه نه فقط باید در برابر شوك های بیرونی ثبات داشته باشد بلكه باید بتواند ثبات سازی اقتصاد كشور را در قبال این تكانه ها فراهم كند.
معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: ثبات سازی در برابر شوك های نفتی، ثبات سازی در برابر نوسان درآمدی بودجه، ساماندهی بدهی دولت و تقویت نقش ثبات ساز بودجه با حمایت از تولید و اشتغال از بسته های پیش بینی شده برای اصلاحات ساختاری بودجه است.
وی تاكید كرد اتخاذ قاعده مالی و افزایش شفافیت و پاسخگویی دولت و مردم 2 گزاره اصلی در اصلاح ساختاری بودجه است.
به گزارش ایرنا، پارسال نمایندگان مجلس شورای اسلامی سقف بودجه سال 98 كل كشور را از حیث منابع و مصارف 17443 هزار و 160 میلیارد و 230 میلیون ریال تعیین كردند.

اقتصام*9132*1961*