بغداد – ایرنا – شخصیت ها، نخبگان سیاسی، نمایندگان و كارشناسان امور امنیتی و سیاسی عراق در واكنش به تصمیم غیرقانونی تازه «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریكا در گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست تروریسم خاص خود، تاكید كرده اند كه ترامپ بازهم حماقتی تازه به خرج داده كه به زیان كل منطقه تمام می شود.

به گزارش ایرنا، در تازه ترین این واكنش ها، رییس مجلس اعلای اسلامی، یك وزیر سابق در دولت عراق، رییس یك مركز پژوهشی و چند نماینده پارلمان این كشور در بیانیه ها، اظهار نظر و سخنرانی هایی به این تصمیمات یكجانبه آمریكا اعلام مخالفت كرد و آن را در ادامه دیگر تصمیمات احمقانه ترامپ برشمرده اند.

*** همام حمودی: تصمیم آمریكا برای رضایت خاطر صهیونیست ها است
«شیخ همام حمودی» رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در آیینی به مناسبت سالروز شهادت آیت الله محمد باقر صدر كه مصادف با امروز سه شنبه نهم آوریل است گفت كه ترامپ برای رضایت خاطر صهیونیست ها، سپاه را در فهرست تروریسم گنجانده است.
وی اضافه كرد كه گنجاندن نام سپاه در فهرست تروریسم وزارت امور خارجه آمریكا حماقت دیگری از سوی دونالد ترامپ است كه تفاوتی با تصمیمات احمقانه سابق ترامپ درباره جولان و قدس شریف ندارد.
وی خاطرنشان ساخته است كه رییس جمهوری آمریكا برای كسب رضایت صهیونیست ها و آتش افروزی در منطقه به چنین تصمیماتی روی آورده است.
حمودی نایب رییس سابق پارلمان عراق افزوده است كه نیروهای سپاه در طول جنگ علیه داعش، مشاوران نظامی خوبی برای الحشد الشعبی عراق بودند و بزرگترین نیرویی هستند كه با تروریسم در منطقه مقابله كرده و بر آن پیروز شده اند.
وی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران خواسته است همپنان انسجام و وحدت و پیروی از مرجعیت عالی دینی خود را حفظ كند و افزوده است كه با این ترتیب است كه تصمیمات ترامپ و توطئه های صهیونیست ها شكست می خورد.
وی در عین حال تاكید كرده است كه انقلاب اسلامی ایران یك معجزه است كه بدون تكیه به شرق و غرب بلكه تكیه بر ارزش های امت اسلامی و پیروی از مرجعیت عالی دینی، به پیروزی رسید.

***باقر جبر: تاثیر تصمیم آمریكا بر ایران ناچیز اما بر منطقه بزرگ است
وزیر سابق در دولت های عراق بعد از سقوط رژیم صدام با محكومیت تصمیم رییس جمهور آمریكا گفته است كه گنجاندن نام سپاه در فهرست تروریسم، در امتداد تلاش های آمریكا برای اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد.
«باقر جبر الزبیدی» كه از اعضای برجسته مجلس اعلا نیز به شمار می رود در بیانیه ای افزوده است كه برای اولین بار است كه یك نیروی نظامی ضابطه مند یك كشور عضو سازمان ملل، در فهرست تروریسم آمریكا قرار می گیرد.
وی هشدار داده است كه این تصمیم آمریكا تبعات خطرناكی برای عموم منطقه و خصوصا كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دارد و بر فعالیت بنادر و تجارت جهانی و قیمت های نفت و افزایش تنش بین تعدادی از كشورهای همسایه اثر خواهد گذاشت.
الزبیدی اضافه كرده است كه اثرات این تصمیم آمریكا بر منطقه بسیار بزرگ خواهد بود اما بر ایران بسیار ناچیز است زیرا پیش از این واشنگتن، تحریم هایی علیه نیروهای قدس سپاه پاسداران اعمال كرده بود كه چندان تاثیری نداشت و خود آمریكایی ها نیز به آن اعتراف كردند.
وی تصمیم دولت آمریكا را نشانه دیگری از یك بام و دو هوای سیاست های واشنگتن در منطقه دانست و افزود كه به رغم جنایت هایی كه نیروهای رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و جنایت هایی كه ائتلاف عربی (به رهبری عربستان سعودی) علیه یمن مرتكب می شوند و ائتلاف عربی از سلاح های ممنوعه ساخت غرب علیه ملت مظلوم یمن استفاده می كند اما آمریكا تاكنون هیچ اقدام اتخاذ یا بیانیه محكومیت علیه این جنایت ها صادر نكرده است.

***واثق الهاشمی: آمریكا می خواهد ایران را به جنگ بكشاند
رییس مركز پژوهش های راهبردی «النهرین» عراق گفته است كه تصمیم دولت آمریكا به گنجاندن نام سپاه در فهرست تروریسم، تحریكی آمریكایی برای كشاندن جمهوری اسلامی ایران به جنگ است.
«واثق الهاشمی» در گفت وگو با خبرگزاری «المعلومه» عراق افزوده است كه سیاست دستگاه دیپلماسی ایران مبتنی برخونسردی است و به دام این گونه اقدامات تحریك آمیز آمریكایی – خلیجی (كشورهای عربی حوزه خلیج فارس) برای بحران افروزی در منطقه نمی افتد.
وی تاكید كرده است كه تصمیم آمریكا علیه سپاه پاسداران به جمهوری اسلامی ایران هیچ ضرری نمی زند زیرا ایران در حال حاضر در تحریم اقتصادی آمریكا قرار دارد.
وی ادامه داد كه آمریكا پیش از این حزب الله لبنان را در فهرست تروریسم گنجانده بود اما حزب الله در انتخابات اخیر پارلمانی لبنان پیروزی بزرگی كسب كرد و اكنون به شكل قوی در دولت حضور دارد.

***نماینده پارلمان: تصمیمات یكجانبه آمریكا با مخالفت عراق مواجه شود
نماینده پارلمان از فراكسیون «الفتح» نزدیك به الحشد الشعبی گفت كه تصمیم یكجانبه دولت آمریكا باید با مخالفت عراق و عموم كشورهای جهان مواجه شود.
«احمد الكنانی» به تلویزیون «الغدیر» ارگان خبری سازمان بدر عراق افزوده است كه همه این تصمیمات دولت آمریكا برای عراق الزام آور نیست زیرا همه آنها یكجانبه و خارج از چارچوب سازمان ملل است.
وی اضافه كرد كه همه كشورهایی كه در جهان استقلال تصمیم گیری دارند باید مخالفت خود را با این گونه تصمیمات یكجانبه آمریكا اعلام كنند.
به گفته وی، عراق با نظام تحریم های آمریكا علیه ایران مخالفت كرد زیرا به ملت ایران آسیب می رساند و امروز هم با ملت ایران اعلام همبستگی می كند زیرا ایران از 2003 تا به امروز همواره پشتیبان عراق بوده است.
الكنانی خاطر نشان ساخته است كه دولت عراق بایستی مواضع جمهوری اسلامی ایران را نسبت به عراق پیش چشمش بگذارد و چندان از اینگونه مجازات های آمریكایی ها علیه ایران متاثر نشود.

***نماینده زن عراقی: عراق نباید از واشنگتن تبعیت كند
نماینده زن پارلمان عراق نیز با مخالفت با تصمیمات آمریكا گفته است كه عراق ایالت یا بخشی از خاك آمریكا نیست كه بخواهد از تصمیمات واشنگتن تبعیت كند.
«ایناس المگصوصی» در اظهاراتی خبری به رسانه های عراقی افزوده است كه عراق نباید هرگز تحت تاثیر دیكته های آمریكا یا هر كشور دیگر قرار گیرد.
وی ادامه داده است كه عراق یك كشور مستقل و دارای حاكمیت است و واشنگتن نیز باید در این چارچوب و توافقنامه های بین المللی با آن تعامل كند به همان ترتیبی كه عراق با دیگر كشورهای جهان تعامل دارد.
وی خاطر نشان ساخته است كه آمریكا بهانه دخالت ایران در امور داخلی عراق را دستاویزی برای پاره ای سیاست ها و اهداف خاص قرار داده و بر همین اساس بغداد با هرگونه حضور نیروهای آمریكا مخالف است.
پیش از این نیز برخی از گروه های مقاومت اسلامی در عراق در بیانیه ها و اظهار نظرهایی مخالفت خود را با تصمیم اخیر ترامپ در گنجاندن نام سپاه در فهرست تروریسم ویژه وزارت امور خارجه آمریكا اعلام كرده بودند.
انتظار می رود كه واكنش های بیشتری در عراق به این تصمیم یكجانبه رییس جمهور آمریكا همچنان در روزهای آینده ادامه پیدا كند.
خاورم *10*353*380*