تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸

پكن- ایرنا- 'لی كه چیانگ' نخست وزیر چین برای گفت و گو با كشورهای اروپایی و با هدف گسترش همكاری های طرفین راهی این قاره شده است او می گوید كشورش از یكپارچگی اروپا حمایت می كند و تمایل دارد روابط سیاسی و اقتصادی اش را با این اتحادیه به عنوان دومین شریك تجاری خود توسعه دهد.

به گزارش ایرنا سفر در شرایطی انجام شده است كه چین درگیر یك نبرد بزرگ تجاری با آمریكا است و بیش از گذشته به پشتیبانی كشورهای اروپایی نیاز دارد پكن از جمله می خواهد كشورهای بیشتری از این قاره به برنامه راه ابریشم چین ملحق شوند و به مانند ایتالیا از این برنامه به شكل كاربردی و عملیاتی پشتیبانی نمایند.
از سوی دیگر در جریان این سفر طرفین یك بیانیه مشترك نیز امضا شد كه در آن به بخش های مختلف همكاری طرفین اشاره شده است.
البته چین و اروپا اختلافات بزرگی نیز با یكدیگر دارند همین اختلافات در بخش های اقتصادی و تجاری برایشان موانعی ایجاد كرده است به همین سبب برخی بر این باور هستند كه وجود چنین چالش هایی می تواند از انتشار یك بیانیه مشترك از سوی آنها جلوگیری كند.
اگرچه چین و كشورهای اروپایی درباره تحولات اقلیمی، تجارت، سرمایه گذاری و حقوق بشر با یكدیگر همكاری نزدیكی دارند اما همزمان اختلافاتی هم دارند از جمله اینكه اروپایی ها مانند آمریكا خواستار حراست چین از حق مالكیت معنوی هستند و می خواهند با شركت های اروپایی در بازار چین عادلانه تر برخورد شود و چین از دادن یارانه های صنعتی كه قدرت رقابتی شركت هایش را بالا می برد، خودداری ورزد و ارزش یوان پول ملی خود را هم دستكاری نكند.
نخست وزیر چین كه حالا در اروپا بسر می برد، در مطلبی كه پیشتر برای روزنامه هاندلس بلات آلمان نوشته آورده است: ما از یكپارچگی این قاره حمایت می كنیم و با كشورهای آن رابطه خوبی داریم.
وی می افزاید: چین علاقه دارد با كشورهای اروپایی در زمینه های تحولات اقلیمی، مبارزه با تروریسم، حفاظت از توسعه پایدار و همچنین حراست از توافق هسته ای سال 2015 با ایران موسوم به برجام همكاری كند.
نباید فراموش كرد اروپا بعد از آمریكا بزرگترین شریك تجاری چین محسوب می شود و طرفین به رغم هر اختلافی كه داشته باشند، می كوشند تا با فایق آمدن بر چالش ها ، مسیر گسترش همكاری در زمینه تجاری و سرمایه گذاری را بازتر كنند و همزمان دولت های اروپایی چین را تحت فشار قرار داده اند تا به تعهداتش در چارچوب سازمان تجارت جهانی عمل كند.
برای چین هم روابط با اروپا در زمان حاضر اهمیت بالایی دارد پكن علاقه ای ندارد كه تیرگی روابطش با اروپا باعث شود تا كشورهای این قاره در كنار آمریكا قرار گیرند.
افزون بر این چین نمی خواهد شاهد ارتباطات فزاینده كشورهای اروپایی با آمریكا در مسایل دریای جنوبی و چین باشد و یا اینكه چین را به دلیل فعالیت شركت مخابراتی هواووی در آن قاره تحت فشار قرار دهد.
برای چین مهم است كه كشورهای اروپایی از برنامه راه ابریشم حمایت كنند ایتالیا اولین كشور توسعه یافته دنیا و از جمله از قاره اروپا است كه رسما بیانیه ای برای پیوستن به این برنامه با چین امضا كرده است و شماری از بنادر این كشور به روی سرمایه گذاری چین باز خواهد شد.
یكی از اصلی ترین اختلافاتی كه اروپا با چین دارد مساله سرمایه گذاری این قاره در چین و همچنین چین در كشورهای اروپایی است و اروپا می خواهد شركت های این كشور آزادانه تر به بازار چین دسترسی پیدا كنند و موانع برای آنها كاهش یابد.
استوارت لو از كارشناسان منطقه شرق آسیا و هنگ كنگ درباره روابط طرفین بررسی هایی انجام داده و در همین ارتباط خاطر نشان كرده است اروپا شاید مانند آمریكا روابط تیره ای با چین نداشته باشد اما خواسته های زیادی دارد و نمی خواهد مانند گذشته درهای این قاره به راحتی روی چین باز شود.
وی می افزاید حتی امانول مكرون رییس جمهوری فرانسه كه ماه گذشته میلادی میزبان شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین بود، گفته است زمان واگذاری های فراوان و بازشدن درهای بخش های زیربنایی از جمله بنادر به چین گذشته است و اینطور نخواهد بود كه همه چیز در اختیار چین قرار گیرد.
وانگ چائو معاون وزیر خارجه چین هم می گوید كه كشورش هرگز به دنبال مشكل سازی در اروپا نبوده است چین از وحدت كشورهای اروپایی مانند گذشته حمایت می كند.
وی ظاهرا در واكنش به اظهارات مایك پمپئو وزیر خارجه آمریكا كه از بابت نفوذ جهانی چین و تفرقه اندازی این كشور در میان كشورهای اروپایی ابراز نگرانی كرده بود، گفت: چین نه علاقه ای به شكاف انداختن میان كشورهای اروپایی دارد و نه دارای چنین توان و قابلیتی است.
در كنار همه تحولات فوق، ارتباطات نزدیك چین با كشورهای اروپای مركزی و شرقی را هم نباید نادیده گرفت جایی كه چین با 16 كشور از جمله 11 كشور اروپای مركزی و شرقی و 5 كشور بالكان، گروه 16 به علاوه یك را تشكیل داده است.
قرار است اجلاس آنها روز 12 آوریل در كراوسی برگزار شود و در حضور لی كه چیانگ نخست وزیر چین طرفین چندین توافقنامه برای اجرای طرح های زیربنایی، تجارت، آموزش و پرورش و امور مالی و بانكی و تبادلات انسانی امضا خواهند كرد.
در مجموع طرفین روابط نزدیك با یكدیگر دارند اما در سیاست اروپا در زمان حاضر از چین به عنوان یك رقیب سیستماتیك و یك رقیب اقتصادی یاد می شود رقابتی كه از دیدگاه لی كه چیانگ نخست وزیر چین امری بسیار عادی است.
آساق**231**1904**