تهران-ايرنا- هزاران شهروند ليبيايي به دنبال شدت يافتن درگيري ها ميان نيروهاي وابسته به خليفه حفتر و نيروهاي دولت وفاق ملي در نزديكي هاي طرابلس پايتخت، مجبور به ترك خانه و كاشانه خود شدند.

به گزارش ايرنا به نقل روزنامه القدس العربي، نيروهاي حفتر بار ديگر روز چهارشنبه در نزديكي هاي طرابلس با نيروهاي دولت وفاق ملي درگير شدند.
نيروهاي حفتر در 11 كيلومتري جنوب طرابلس قرار دارند و حملات خود را از آنجا به سمت پايتخت ادامه مي دهند.
ساكنان طرابلس در اين باره گفتند كه هواپيماهاي وابسته به حفتر بر فراز شهر پرواز مي كنند.
شاهدان عيني همچنين افزودند كه نيروهاي حفتر تنها براي مدت كوتاهي توانستند كنترل فرودگاه بين المللي را به دست بگيرند اما نيروهاي دولت وفاق ملي توانستند به سرعت آن را بازپس گيرند.
سازمان ملل در گزارشي اعلام كرد كه دست كم 4 هزار و 500 تن از ساكنان طرابلس مجبور به ترك خانه خود شدند، برخي از آنها براي نجات جان خود از درگيري ها به مناطق امن پناه برده اند؛ در عين حال بسياري از مردم در محاصره خشونت ها قرار دارند.
چند ماه گذشته نيروهاي حفتر مستقر در شرق ليبي براي كنترل مناطق جنوبي كشور كه سرشار از منابع نفتي است، به حركت درآمدند اما يك هفته است كه حملات خود را براي به كنترل درآوردن طرابلس محل استقرار دولت وفاق ملي كه مورد قبول جامعه جهاني است، آغاز كرده اند.
از سرگيري درگيري ها در ليبي علاوه بر پيامدهاي انساني كه به دنبال دارد، كار انتقال نفت را با مشكل روبه رو مي كند، همچنين باعث افزايش ميزان مهاجرات از طريق درياي مديترانه به اروپا مي شود و طرح صلحي را كه سازمان ملل براي اين كشور تدارك ديده بود، از بين مي برد.
تازه ترين گزارش هاي سازمان ملل از طرابلس حاكي از آن است كه نزديك به 50 نفر در درگيري هاي اخير در نزديكي هاي طرابلس كشته شدند و انتظار مي رود كه تعداد كشته شدگان افزايش يابد.
اين در حالي است كه سازمان ملل و اتحاديه اروپا خواستار برقراري آتش بس در ليبي، بازگشت به طرح صلح سازمان ملل در اين كشور و توقف پيشروي نيروهاي حفتر به سمت طرابلس شدند.
در همين حال مخالفان حفتر، او را يك ديكتاتور شبيه معمر قذافي مي دانند.
به گزارش ايرنا، ليبي پس از ساقط شدن قذافي، به دو بخش شرقي و غربي تقسيم شد.
دولت وفاق ملي به رياست فايز السراج در غرب كشور تشكيل شد كه مورد حمايت جامعه جهاني است. همزمان يك دولت موازي در شرق ليبي كه مجلس نمايندگان به رياست«عقيله صالح و ژنرال حفتر از آن حمايت مي كنند، اعلام موجوديت كرد.
در اين ميان، آمريكا پس از تشديد خشونت هاي جاري در ليبي، گروهي از نظاميان خود را از اين كشور خارج كرده است.
خاورم**9329**1211