تهران- ايرنا-«گابريلا كوئوا بارون» رئيس اتحاديه بين المجالس در آخرين روز برگزاري يكصد و چهلمين نشست اجلاسيه بين المجالس در دوحه، به نمايندگي از اين اتحاديه و پارلمان هاي عضو با انتشار بيانيه رياستي، اقدام اخير آمريكا در به رسميت شناختن بلندي هاي اشغالي جولان به عنوان اراضي رژيم صهيونيستي را محكوم كرد.

به گزارش چهارشنبه شب ايرنا به نقل از خانه ملت، در روز پاياني اجلاس اتحاديه بين المجالس جهاني (IPU) و با تلاش‌هاي هيات پارلماني ايران، بيانيه‌اي درخصوص محكوميت اقدام آمريكا در به رسميت شناختن الحاق بلندي‌هاي جولان به رژيم صهيونيستي از سوي هيات رئيسه IPU قرائت شد.
در اين بيانيه كه به تائيد پارلمان هاي بيش از 160 كشور جهان رسيده، آمده است: اتحاديه بين المجالس با سابقه اي 130 ساله ابتنا بر بنيان هاي صلح و عدم استفاده از قوه قهريه در روابط بين الملل دارد و هرگونه دستيابي به اراضي از طريق جنگ را مردود مي شمارد.
بيانيه يادشده افزود: بر اين اساس، اتحاديه بين المجالس اقدام اخير ايالات متحده آمريكا در به رسميت شناختن بلندي هاي جولان به عنوان بخشي ار سرزمين رژيم اسرائيل را محكوم مي كند.
بيانيه پاياني اجلاس اتحاديه بين المجالس جهاني (IPU) ادامه داد: اتحاديه بر اين باور است كه اين اقدام آمريكا باعث ايجاد فاصله بيشتر در نيل به صلح پايدار و برابر در خاورميانه خواهد شد. اقدام آمريكا در قبال بلندي هاي جولان مغاير با قطعنامه 497 شوراي امنيت بين الملل بوده كه اشعار دارد حاكميت اسرائيل بر بلندي هاي اشغال شده سوريه مردود بوده و هرگونه تلاشي در اين راستا فاقد تاثير بين المللي است.
اين بيانيه مي افزايد: بر اين اساس، از جانب اتحاديه بين المجالس، اينجانب از تمامي طرف هاي منازعه در خاورميانه مجددانه درخواست داريم تا از اتخاذ هرگونه اقدام يكجانبه كه مي تواند بر شعله هاي منازعه در منطقه بيافزايد، اجتناب نمايند. ما به عنوان پارلمان ها و نمايندگان پارلمان بايد با انسجام بيشتري در راستاي مشاركت در تحقق صلح از طريق گفتگوي اصيل اقدام نماييم.
همچنين در بيانيه ديگري از سوي رئيس اتحاديه بين المجالس در محكوميت اعمال تحريم هاي سياسي عليه نمايندگان پارلمان قرائت شد كه در متن اين بيانيه آمده است: «اتحاديه بين المجالس بر اساس اهميت ديپلماسي پارلماني و گفتگو بنا شده است. ديپلماسي پارلماني بخش ضروري همكاري بين المللي بوده و به ايجاد پل بين كشورها و مردم كمك كرده و در نهايت درصدد مشاركت در حكمراني جهاني و ترويج صلح از منظر رويكردهاي پارلماني است. استفاده از تحريم هاي سياسي عليه پارلمان ها كه به طور قانوني نمايندگي پارلمان و همچنين مردمان خود را بر عهده دارند، غيرقابل پذيرش است. ما معتقد بر ارزش گفتگوهاي باز و بدون محدوديت بين نمايندگان در سرتاسر جهان هستيم. اجلاسيه ها و نشست هاي رسمي اتحاديه بين المجالس به عنوان مجامعي ضروري در خل اختلافات از طريق تبادلات معنادار به شمار مي آيد. تمامي نمايندگان از پارلمان هاي عضو اتحاديه بين المجالس بايد بتوانند در اجلاسيه هاي اتحاديه و ديگر مجامع بين پارلماني شركت نمايند و در اين مسير با هيچ مانع يا تحريمي رو به رو نباشند. هدف غايي اتحاديه بين المجالس دستيابي به صلح است.»
به گزارش ايرنا، يكصد و چهلمين نشست بين المجالس از ششم تا دهم آوريل (17 تا 21 فروردين) به ميزباني قطر برگزار شد.
شبد**1953**