يزد - ايرنا - استاندار يزد گفت: مهمترين ظرفيت فراهم شده در انقلاب اسلامي، ايجاد بستر رشد هنر در اقشار مختلف جامعه است.

به گزارش ايرنا، محمدعلي طالبي شامگاه چهارشنبه در آيين تجليل از هنرمندان برگزيده استان يزد در سال 97 افزود: بدون شك فراهم شدن شرايطي كه در آن به جاي تفكيك و خط كشي افراد، هنر با اصالت خود (حقيقت) شناخته و تعريف مي شود، آثار فاخر و ماندگاري را بوجود مي آورد.
وي با قدرداني از حوزه هنري به خاطر برگزاري آيين تجليل از هنرمندان انقلابي در يزد تصريح كرد: جاي برگزاري چنين آييني در يزد خالي بود و پس از گذشت چهار دهه از پيروزي انقلاب، چه خوب است كه وضعيت هنر ارزيابي و براي آينده و مسير پيش‌ رو برنامه ريزي شود.
آيين تجليل از هنرمندان برگزيده استان در سال 97 با برنامه هايي از جمله معرفي چهره برتر سال هنر انقلاب اسلامي، تجليل از هنرمندان پيشكسوت و رونمايياز 6 كتاب شعر به همت حوزه هنري و صدا و سيما مركز يزد در سالن شهيد عباسپور برق منطقه اي برگزار شد.

** هنر در رسانه ها مظلوم است
معاون هنري حوزه هنري با بيان اينكه هنر در رسانه ها مظلوم است، گفت: رسانه ها آنچنان كه بايد و شايد به فعاليت هاي هنري و هنرمندان توجه نمي كنند و هفته هنر انقلاب اسلامي مي تواند چنين فرصتي فراهم كند.
مجدالدين معلمي افزود: هفته هنر انقلاب اسلامي از چند سال پيش با مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي همزمان با سالروز شهادت شهيد اهل قلم، سيد مرتضي آويني برگزار مي شود.
وي تصريح كرد: هنر چند هنر انقلاب اسلامي نسبت به اوايل انقلاب موفق عمل كرده اما با توجه به اهداف مورد نظر از جمله درنورديدن مرزها بايد بيش از گذشته دراين زمينه تلاش شود.
همچنين عبدالحميد قره‌ داغي مدير انتشارات سوره مهر وابسته به حوزه هنري گفت: سال 1397 با وجود شرايط اقتصادي و افزايش قيمت كاغد، يكهزار و ۵۰۰ جلد كتاب در 173 عنوان با تيراژ حدود يك ميليون نسخه توسط اين انتشارات چاپ شده است.

** معرفي چهره برتر هنر انقلاب اسلامي در سال 97
عاليه مهرابي شاعر انقلابي يزد شامگاه چهارشنبه در آييني همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامي (20 تا 26 فروردين) به عنوان چهره برتر سال 1397 هنر انقلاب اسلامي در استان معرفي و صاحب نشان شهيد هنرمند سيدجليل ساداتي شد.
6 هنرمند برجسته شامل محمدرضا اميرخاني در بخش هنرهاي نمايشي، محمدعلي جعفري در بخش ادبيات پايداري، محمدرضا حاجي غلامي در بخش سينما و تلويزيون، فريد سعادتمند در بخش موسيقي، محمود كشفي‌ پور در بخش هنرهاي تجسمي و عاليه مهرابي در بخش شعر نامزد كسب عنوان چهره برتر سال هنر انقلاب اسلامي بودند كه در اين بين، مهرابي به دليل پيوند علم و هنر و جريان سازي با استفاده از هنر شعر عنوان برتر را كسب كرد.

** تجليل از هنرمندان پيشكسوت
در اين آيين همچنين باحضور محمدعلي طالبي استاندار يزد، مجدالدين معلمي معاون هنري سازمان حوزه هنري، مديران كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، صدا و سيما و تبليغات اسلامي يزد، رئيس حوزه هنري و جمعي ديگر از مسئولان و اهالي هنر استان، از هنرمندان پيشكسوت در بخش هاي شعر و ادبيات، هنرهاي تجسمي، هنر تئاتر و سينما و موسيقي تجليل به عمل آمد.
در بخش شعر و ادبيات از حجت ‌الاسلام زكريا اخلاقي، سيدمحمود الهام بخش، محمود ملك ثابت، جلال توكلي، مجيد درخشاني و حجت‌الاسلام مظفر سالاري تجليل شد.
همچنين در بخش هنرهاي تجسمي، محمود حرازي، سيدعلي چيتي، محمود رهبران و محمود شيرسليميان، محمدرضا غنيمت و علي گرجي مورد تجليل قرار گرفتند.
در بخش هنر تئاتر و سينما، از محمدتقي احتياط، محمدرضا شجريان، احمدعلي مهدي نژاد، حيدر نيك آئين و اميررضا وزيري و در بخش موسيقي نيز از حسين روح ‌بخش، مهدي لشگري و علي‌ محمد مهنام تجليل به عمل آمد.

** رونمايي از 6 كتاب شاعران يزدي
در آيين تجليل از هنرمندان برگزيده سال 97 استان يزد، از 6 عنوان كتاب شعر شاعران استان با حمايت حوزه هنري رونمايي شد.
اين كتابها شامل شاعر درباري از احمدرضا قديريان، پاييز تبسم از فضل الله طباطبايي ندوشن، آشيانه آسمان از فائزه زرافشان، توپ طلايي از فاطمه غلامي، قندچين از شاعران محفل قندشكن حوزه هنري و مجموعه تا صبح بسوزد از شاعران آئيني يزد در سال ۹۶ است.

** تبيين برنامه هاي هفته هنر انقلاب اسلامي در يزد
رييس حوزه هنري يزد در اين آيين با تبيين برنامه‌هاي هفته هنر انقلاب اسلامي (20 تا 26 فروردين) در استان گفت: اين برنامه ها امسال با شعار «هنر متعهد به حقيقت» همزمان با گراميداشت سالروز شهادت «سيدمرتضي آويني» در حال برگزاري است.
محمدصادق كوچك زاده افزود: برگزاري نشست خبري، ديدار هنرمندان با نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه يزد،‌ رونمايي از ماكت كتاب خاطرات آيت الله «محمدرضا ناصري‌يزدي» يار و همراه امام خميني (ره) در نجف اشرف، اجراي نقاشي ديواري با رويكرد گام دوم، نشست تخصصي اكران و تحليل فيلم «يتيم خانه ايران»، تجليل از چهره برتر هنر انقلاب اسلامي استان در سال 97،‌ رونمايي 6 كتاب شعر و پوستر گروهي گام دوم و آغاز جشنواره ملي پوستر 40 آيه زندگي از جمله برنامه هاي هفته هنر انقلاب اسلامي در يزد است.
وي با گراميداشت ياد و خاطره شهيد هنرمند مرتضي آويني كه هفته هنر انقلاب اسلامي همزمان با سالروز شهادتش (20 فروردين) برگزار مي شود، خاطر نشان كرد: شهيد سيدجليل ساداتي نيز شهيد هنرمند در طرازانقلاب از استان يزد است.
در اين آيين برادر شهيد سيدجليل ساداتي بخشي از وصيت نامه ين شهيد هنرمند را قرائت كرد.
شهيد هنرمند سيدجليل ساداتي 15 مرداد 1364 در عمليات قدس ۵، به درجه رفيع شهادت نائل شد.
7532/ 6197