تهران- ایرنا- شخصیت های مختلف همزمان با اعلام قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی خارجی از طرف آمریكا به صورت همه جانبه از این نیروی نظامی، حمایت و پشتیبانی كردند و به محكومیت سیاست های دولت آمریكا در این زمینه پرداختند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا به دنبال سیاست های ایران ستیزی خود در سال جاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یك سازمان تروریستی خارجی اعلام كرد. تندروی های دولت آمریكا در سال های اخیر سبب واكنش های زیادی شده است كه ترامپ بی توجه به آنها می كوشد تا سیاست های نادرست خود را در جامعه بین الملل اجرایی سازد و به زیاده خواهی های خود ادامه دهد.

او با ترس از گسترش قدرت ایران در منطقه و جهان می كوشد تا در كنار تحریم ها، موانع دیگری نیز بر سر راه كشورمان قرار دهد اما ملت ایران همواره در برابر او و دیگر همپیمانان او ایستادگی می كنند و نقشه های آنان را پوچ می سازند.

در این میان اقدام اخیر رییس جمهوری آمریكا واكنش های زیادی به همراه داشته است. به همین منظور در گزارشی جامع به بررسی اظهارات شخصیت های سیاسی، نظامی و دینی ایران پرداخته شده است.

- واكنش شخصیت های سیاسی
** حسن روحانی رییس جمهوری
شما كه از گروه‌های تروریستی علیه ملت‌های منطقه استفاده می‌كنید، امروز مدعی مبارزه با تروریست هستید؟ شما خودتان در رأس تروریسم در عالم هستید و در حمایت از تروریست ها همه كار كردید. آمریكا هنوز هم حاضر نیست با داعش بجنگد، به سران داعش پناه می‌دهد و از گروه‌های تروریستی حمایت می‌كند. كدام نیرو بود كه هواپیمای مسافربری ما را در آب‌های خلیج فارس سرنگون كرد جز شما كه همواره در منطقه مداخله داشته‌اید و علیه مردم منطقه تلاش می‌كنید؟

** علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی
اقدام آمریكا در تروریست نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان دهنده عمق كینه ورزی و جهالت این رژیم است. سپاه پاسداران به این ولادت گرانقدر مزین شده است، از این رو روز پاسدار را به همه عزیزان پاسدار تبریك می گویم. رفتار ننگین رژیم آمریكا در این روزها كه با وقاحت و پُررویی سپاه را جزو گروه های تروریستی اعلام كرد، نشان دهنده عمق كینه ورزی، سفاهت و جهالت این رژیم است، كیست كه نداند كه سپاه بیشترین ضربه را به تروریست خطرناك در منطقه زده است و كیست كه نداند این نیروی زبده و انقلابی از بدو پیروزی انقلاب مستمرا در كنار ملت با گروه های تروریستی به مقابله پرداخت، همان تروریست هایی كه مورد حمایت قدرت بزرگ بودند.كیست كه نداند سپاه چه مجاهدت هایی در دفاع مقدس، در دفاع از سرزمین، در دفاع از ملت ایران و در دفاع از انقلاب اسلامی داشت، سپاه پاسداران ركن اصلی مقاومت در آن سال هابود، در جبهه ای جانفشانی كرد كه همه قدرت های بزرگ در كنار صدام بودند.

** آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام
اگر دشمنان بخواهند در مقام اجرا هم كاری بكنند، مسلما جمهوری اسلامی هم پاسخ متناسب خواهد داد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بدو تاسیس منشا خدمات و حسنات و بركاتی برای كشور بوده كه هیچكس نمی تواند آن را انكار كند و نظام اسلامی، مرهون مجاهدت های مخلصانه سپاهیان است. در مقابل این اقدام غیر منطقی كاخ سفید و در دفاع از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همه آحاد ملت به میدان آمدند و نشان دادند كه نمی شود با یك نیروی نظامی معتقد كه در طی چهل سال حیات جمهوری اسلامی، در همه میدان ها با اعتقاد و ایمان در صحنه حاضر بوده است با چنین رفتارهای نابخردانه ای، مقابله كرد. دولت آمریكا در خبط های بزرگی كه در این دوره مرتكب می شود، بر همه دولت های پیشین خود سبقت گرفته و اشتباهات بزرگی را مرتكب می شود. آمریكایی ها باید بدانند كه همه نهادها و مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی از سپاه پاسداران حمایت می كنند و آمریكایی ها از این كارشان طرفی نخواهند بست.

** آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان
نتیجه حماقت های دولتمردان آمریكا عبرت تاریخ خواهد شد. این اقدام احمقانه صد در صد به نفع این نهاد انقلابی خواهد شد و به همین میزان به ضرر آمریكایی‌ها؛ چرا كه محبوبیت این نیروی فداكار از بدو تاسیس به دست امام راحل تا كنون به این حد در سطح عالی نبوده است.

**محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی در نامه ای به رییس جمهوری و رییس شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد كرد كه آن شورا نیروهای نظامی آمریكا در منطقه غرب آسیا موسوم به 'سنتكام 'را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهد.
شورای عالی امنیت ملی نیز به دنبال اقدام خصمانه دولت آمریكا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه های تروریستی، در اقدامی متقابل دولت آمریكا را حامی تروریسم و فرماندهی مركزی آمریكا در غرب آسیا موسوم به سنتكام را از گروه های تروریستی معرفی كرد.

** حجت الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات
اقدام آمریكا نشانگر عمق كینه و دشمنی با انقلاب اسلامی و مردم انقلابی ایران است. جامعه اطلاعاتی ایران با وحدت و همدلی همواره توطئه های مختلف دشمن را خنثی نموده و این بار هم به توفیق الهی و به مدد عنایات ائمه اطهار علیهم السلام، توجه حضرت ولی عصر (عج) و تحت فرماندهی معظم كل قوا و همكاری مردم عزیز كشور این ترفند را خنثی و دشمن را ناكام می گذارد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یك نهاد برآمده از متن مردم و دارای پایگاه اجتماعی گسترده در كشور می باشد و این نهاد همواره مورد حمایت مردم ایران بوده و خواهد بود.

** سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
به طور طبیعی شرایط تحریم سختی هایی را به دنبال دارد و نمی توان آن ها را نادیده گرفت و آمریكا در اقدام روز گذشته خود سپاه پاسداران را به عنوان تروریست معرفی كرد، ولی باید بداند سپاه پاسداران بخش مهم هویت ملی و تاریخی ٤٠ ساله اخیر ایران بزرگ اسلامی است.

** مسعود سلطانی وزیر ورزش و جوانان
در چهل سال گذشته آمریكا و متحدانش دست از اقدامات خصمانه علیه ایران برنداشتند و حضور مردم در صحنه در این سال ها توطئه های آنها را خنثی كرده است. اقداماتی كه رئیس جمهور نادان آمریكا در این مدت انجام داد تنها خوش خدمتی به رژیم صهیونیستی برای حضور دوباره بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم بود. اقدام خصمانه آمریكا علیه ایران در تاریخ قواعد روابط بین المللی سابقه نداشته است. برخی فكر می كردند با این رفتارها، كشور دچار آسیب می شود اما دیدند همه جریان ها و جناح ها اعلام كردند كه سپاه پاسداران در قلب ایران است. ملت ایران همواره از حیثیت نظام دفاع می كنند و آینده ایران درخشان تر خواهد شد.

** فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی
اقدام مذبوحانه رئیس جمهور آمریكا در قرار دادن نام سپاه قدرتمند و مردمی پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی، بار دیگر نشان داد حاكمان نابخرد و بی‌تدبیر كاخ سفید تا چه اندازه از واقعیت‌های جامعه ایران دورند. این اقدام نسنجیده دولت آمریكا كه خود پرونده‌ای سیاه و عملكردی غیرقابل دفاع در حمایت از تروریسم بین‌المللی، تروریسم اقتصادی و ترویج ناامنی در سراسر جهان دارد، در عزم و اراده نیروهای زحمتكش و جان بركف سپاه پاسدارن در ادامه خدمتگزاری به ملت شریف ایران و مواجهه با توطئه‌ها و اقدامات خصمانه آمریكا و ایادی ریز و درشت آن بویژه در منطقه خاورمیانه كوچك ترین خللی نخواهد داشت.سپاه پاسداران، مولود انقلاب و جزء جدایی‌ناپذیر پیكره واحد ملت ایران است كه در 40 سال گذشته خدمات ارزشمندی برای حفظ و تقویت انقلاب اسلامی و آرمان‌های بلند آن داشته و همچون سدی در برابر تهدیدات و خطرات بالقوه و بالفعل دشمنان ایستاده است.

** سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش
تصمیم رئیس جمهوری آمریكا برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین درباره بلندی‌های جولان نوعی خوش‌خدمتی او به نتانیاهو و صهیونیست‌ها در آستانه انتخابات اسرائیل است. تمامی تصمیماتی كه برای ضربه زدن به كشور ما اتخاذ می‌شود از سوی آمریكا و اسرائیل صورت می‌گیرد. آن‌ها غافل‌اند از اینكه در برابر این‌كارهای خبیثانه، مردم با گرایش‌های مختلف با وحدت و یكدلی در برابر آن‌ها قرار می‌گیرند، تحریم سپاه برای اولین بار نیست بلكه بارها از اول انقلاب صورت گرفته است. سپاه همواره در برابر نقشه‌های تروریستی آن‌ها ایستاده و در جهان در خط مقدم مبارزه با تروریست قرار دارد.این در حالی است كه سپاه پاسداران این روزها مشغول امدادرسانی به سیل‌زدگان است و همه جهان ناظر آن هستند.

** حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان كل كشور
مقامات آمریكا و ترامپ بدانند با این حركت نابخردانه ای كه داشتند، قطعا اعتبار، ارزش و اقتدار سپاه بیش از پیش خواهد شد و همین امر موجب می شود كه وحدت ملی ما در برابر جریاناتی كه به دنبال تضعیف اقتدار سپاه بوده و هستند، بیشتر شود. طبیعی است كه یك عنصر سخیف و نابخردی مثل ترامپ این نهاد مقدسی كه پیشتاز مبارزه با تروریسم بوده است را یك سازمان تروریستی معرفی كند. انتظاری جز این از جریانی كه امروز حاكمیت آمریكا را بر عهده دارد و خصوصا ترامپ و اطرافیانش، نداریم.امروز در این مركز عزیزانی را مشاهده كردم كه سال‌های سال است روی تخت افتاده‌اند و ترامپ باید بیاید و ببنید كه محصول كار او و اسلاف او چه بوده است كه حالا امروز این عزیزان را به عنوان جریان و سازمان تروریستی معرفی می‌كند. ما افتخارمان این است كه خداوند دشمنان ما را از احمق‌ها قرار داده است كه جریان مقدس سپاه را این گونه معرفی می‌كنند.

** لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهوری
تصمیم كاخ سفید درباره سپاه پاسداران از منظر كمیته تامین مالی تروریسم و سازمان ملل اعتباری ندارد. هیچ گاه این گونه نیست كه آمریكا هر وقت و به دلخواه خود فهرستی را اعلام كند آن موضوع مبنا قرار گیرد؛ این فهرست آمریكا است و به سازمان ملل متحد و به كمیته (ویژه) تامین مالی تروریسم كه فهرست گروه ها را مشخص می كند، ارتباطی ندارد.این اقدام یك بدعت است و سابقه نیز ندارد و خلاف ضوابط و حقوق بین الملل است و نه تنها كمكی هم به آرامش وامنیت منطقه نمی كند، بلكه شاید شرایط منطقه را نیز تحت تاثیر قرار دهد. فضایی كه آمریكا ایجاد كرده است فضای ایجاد خطر، تضعیف امنیت در منطقه است كه نه كمكی به صلح وآرامش منطقه می كند، نه برای ارتقای امینت منطقه مفید است و نه با ضوابط حقوق بین الملل سازگاری دارد.

** محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام
سپاه سازمانی است كه در مقابل صدام ایستاد و سربازان متجاوز بعثی را بیرون كرد، اما ارتش امریكا از ابتدا از این سیستم حمایت كرد و حتی اطلاعات فوق سری ما را در اختیار صدام قرار می داد. بعد كه صدام از دستور امریكا سرپیچی و به كویت حمله كرد، امریكایی ها به سراغ صدام رفتند، بنابراین اصلا صدام را امریكایی ها تحریك كردند و او كسی بود كه تمام افكار عمومی دنیا او را چه در حمله به ایران و چه در حمله به كویت محكوم كردند.سپاه در مقابل داعش ایستاد و آن را از عراق و سوریه با كمك مردمشان بیرون كرد و خود دولت های عراق و سوریه از سپاه خواستند به نیروهای آنها آموزش و مشورت دهند، بنابراین سپاه بیشترین فداكاری را در مقابله با داعش كرد، در حالی كه ارتش آمریكا بالعكس عمل كرد و خود آقای ترامپ می گوید كه آقای اوباما و كلینتون داعش را درست كردند.

** عبدالناصر همتی رییس كل بانك مركزی
ناامیدی ترامپ از موفقیت سیاست های گذشته، وی را ناچار به توسل به این كار خطرناك كرد. اقدام اخیر دولت آمریكا در رابطه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را آخرین نشانه شكست سیاست آن كشور در فشار علیه ملت ایران و تحریم های مالی و پولی ظرف مدت یكسال گذشته، خصوصاً شكست سنگین دهه اول فروردین 98 برشمرد.

** حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی
سپاه مولود انقلاب اسلامی و مجموعه ای ملت نهاد است. از آنجا كه مردم انقلابی ایران در شكل دهی سپاه پاسداران نقش اساسی ایفا نموده اند به جرأت می توان گفت این مجموعه خدوم و پرتلاش، یك تشكیلات ملت نهاد است و هرگونه جسارت و حركت تحریك آمیز دشمن نسبت به این نهاد انقلابی، مواجهه با ملت بزرگ و عزتمند ایران اسلامی تلقی می شود. دشمن در میدان رویایی با ملت ایران ناامید شده و بخش اعظم سرمایه خود را به عرصه جنگ روانی و تبلیغاتی كشانده است و این نشان از عجز و شكست او دارد. گره خوردن منافع آشكار و پنهان رژیم صهیونیستی و آمریكا با بی ثباتی در منطقه، دلیل تحركات اخیر آن ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

** مرتضی الویری رییس شورای عالی استان ها
اقدام اخیر دولت آمریكا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در میان گروه های تروریستی موجب همبستگی ملی و یكپارچگی ملت ایران می شود. این اقدام نشان می دهد كه ترامپ همواره در پی ماجراجویی و پایمال كردن حقوق ملت و نهادهای قانونی ایران عزیز است و اقدامات مذكور هیچگونه اثری بر توسعه پایدار و امنیت ملی نخواهد داشت. شاهد آن هستیم كه اشتباه استراتژیك دولت آمریكا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در میان گروه های تروریستی باعث شد مردم ایران با كنار گذاشتن همه اختلافات و تفاوت دیدگاه ها و چشم بستن بر مشكلات و كمبودها به صورت یكدل و همصدا به حمایت از این نیرو بپردازند.

** محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری
تروریستی خواندن سپاه پاسداران توسط رئیس جمهوری آمریكا مغایر تمام اصول و مقررات بین‌الملل است، زیرا سپاه واحد رسمی نظامی ایران و یكی از اجزای مهم نظام حكومتی ایران است. از طرفی این اقدام آمریكا اقدامی علیه حاكمیت ایران است. برخی نباید تصور كنند كه این اقدامی در مخالفت با یك جناح سیاسی در ایران است، سپاه نهادی انقلابی و برآمده از متن و بطن مردم انقلابی ایران است و مورد حمایت تمامی اقشار مردمی می باشد. نیت شوم آمریكایی ها ناشی از درماندگی آنها در برابر قدرت روز افزون سپاه پاسداران و خنثی شدن برنامه‌ها و طرح‌های مخربشان توسط سپاه است.

** حجت الاسلام علی اكبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
اقدامات دولت آمریكا با تعرض مكرر به حقوق اساسی این ملت، نشان دهنده نگرانی آنها از عمق نفوذ موثر ایران در منطقه است و قطعاً این حركات ناشیانه، فرجامی جز تحقیر ترامپ و شكست سیاست خارجی آن در جهان و منطقه نخواهد داشت. یكی از اهداف و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران از بدو نهضت تاكنون، دفاع از حقوق مظلومین جهان بوده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طبق قانون اساسی به عنوان یكی از اركان صیانت از دستاوردهای عظیم این انقلاب تاسیس شد. اقدامات دولت آمریكا با تعرض مكرر به حقوق اساسی این ملت، نشان دهنده نگرانی آنها از عمق نفوذ موثر ایران در منطقه است و قطعاً این حركات ناشیانه، فرجامی جز تحقیر ترامپ و شكست سیاست خارجی آن در جهان و منطقه نخواهد داشت.اسداران انقلاب اسلامی در كنار قوای سه گانه و سایر نهاد ها با هدایت و فرماندهی رهبر معظم انقلاب، تمام تلاش و همت خود را در تحقق تمامی اهداف و حفظ دستاورد های انقلاب و خدمت صادقانه به مردم به كار خواهند بست.

** محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری
اقدام شرم آور و ننگین آمریكا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی كه بخش مهمی از نیروی مسلح یك كشور مستقل عضو سازمان ملل است، هیچ مشروعیتی ندارد و خلاف رویه های حقوقی بین المللی است. سپاه پاسداران همواره در صف اول مبارزه با تروریسم و خود نیز یكی از قربانیان جنایات تروریست‌های كوردل بوده است. اقدام شرم آور و ننگین آمریكا در تروریستی خواندن چنین نیروی ضد تروریستی مقتدری كه در عین حال بخش مهمی از نیروی مسلح یك كشور مستقل عضو سازمان ملل است هیچ مشروعیتی ندارد و خلاف رویه های حقوقی بین المللی است.

** علی اكبر ولایتی رییس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی
به عنوان یك عضو كوچك بسیج اساتید، مفتخرم كه یك سپاهی هستم. این همان استیصالی است كه به دلیل عدم دستیابی به اهداف شوم در منطقه به آن دچار شده اند و پیامد شكست های پی در پی در سوریه، عراق، یمن، لبنان ، فلسطین و افغانستان و دیگر بلاد اسلامی است كه همه و همه نتیجه مقاومت سپاه و سپاهیان بزرگ اسلام و فرماندهان و مدافعان حرم است كه با تدبیر و پیش بینی دقیق مقام معظم رهبری، شكست تروریست ها، عاملان بی ثباتی منطقه و جهان و موسسان و حامیان تروریست ها، دست نشانده ها و عروسك گردانان جنگ های نیابتی و جریانات تكفیری كه بارها و بارها هم بر تاسیس، هم بر حمایت و هم بر شكست خود اعتراف كرده اند، بوده است. این اقدام در كنار تلاش های مذبوحانه دیگر در پرونده رژیم امریكا به ریاست این فرد نژاد پرست(دونالد ترامپ) خواهد ماند و بی تردید همه این تحركات، نشانه اقتدار ایران اسلامی است كه آنان را مجبور نموده برای مقابله با این توان و قدرت، این چنین اقدام مذبوحانه را طراحی و به اجرا دراورند. كسانی كه در كاخ شیشه ای در واشنگتن نشسته اند اگر عقل سیاسی داشته باشند، به طرف مقابل خود سنگ پرتاب نمی كنند.

** عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه
این تصمیم تحول بسیار جدی میان تهران و واشنگتن است كه با پاسخ قاطع و صریح مواجه می شود. مسؤولیت پاسبانی از خلیج فارس با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و ممكن است اتفاقات جدیدی رخ دهد.آمریكا یكی از خطوط قرمز اساسی جمهوری اسلامی ایران را رد كرده است.صمیم اخیر آمریكا می تواند تبعات زیادی در پی داشته باشد و از این پس آمریكایی ها در پایگاه هایشان در منطقه سرباز آمریكایی نیستند و از نظر ما این پایگاه ها، پایگاه هایی تروریستی و نیروهای مستقر در آن تروریست شناخته خواهند شد. از این پس نوع برخورد با این نیروها متناسب با آنان خواهد بود و شرایط جدیدی را خواهیم داشت.پیش از این از طریق سوئیس به آمریكا به طور مستقیم پیام داده بودیم كه در صورت قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه های تروریستی، اقدام متقابل خواهیم كرد و مسؤولیت پس از این اقدام با آمریكایی هاست.اقدام اخیر آمریكا خطای سیاسی و راهبردی است.

** كیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی
از امروز ماهیت نیروها و پایگاههای امریكا درمنطقه برای ما كاملا متفاوت بوده وهرگونه حركت غیر معمول ازسوی آنها به عنوان رفتار یك گروه تروریستی مورد ارزیابی واقدام متقابل قرار خواهد گرفت. تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری امریكا بیش از آن كه امكان اجرایی شدن داشته باشد یك شوی تبلیغاتی است. شكاف درون هیات حاكمه آمریكا بویژه مخالفت و ترس پنتاگون و سیا از تبعات این تصمیم بسیار جدی بوده و عاملی بازدارنده در زمینه اجرایی شدن آن است.ماهیت این تصمیم، ماجراجویانه است اما ارزیابی ما این نیست كه این تصمیم، عملیاتی شود.

** سید علیرضا مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشكی ایران
سپاه پاسداران و سازمان بسیج مستضعفین در حوزه بهداشت و همكاری با مجریان سلامت در امر واكسیناسیون عمومی به عنوان یك الگوی موفق در ارتقاء سلامت جامعه نقش موثر و بی بدلیلی داشته است. در این شرایط كه دشمنان حامی تروریست، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مورد هجمه قرار داده اند، فرهنگستان علوم پزشكی ایران كه نقش دیده بانی سلامت كشور را بر عهده دارد از فعالیت های همه جانبه سپاه پاسداران به خصوص در حوزه سلامت و در طول چهار سال گذشته تشكر و قدردانی می كند.

** حسام الدین آشنا رییس مركز مطالعات استراتژیك ریاست جمهوری
آمریكا نیروی رسمی دفاعی جمهوری اسلامی ایران را تروریست می خواند در حالی كه این نهاد بزرگترین سازمان ضد تروریستی جهان است. اقدام آمریكا در تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قابل پیش بینی بود. همه می دانند كه آمریكا تنها به دنبال لطمه زدن به سپاه، نیروهای مسلح و نظام جمهوری اسلامی ایران نیست بلكه موضوع اصلی ملت ایران اسلامی است. افزایش قدرت ملی و نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی ایران، نگرانی اصلی آمریكایی ها است.

** حجت‌الاسلام محمد كاظم بهرامی رییس دیوان عدالت اداری
قراردادن نام سپاه پاسداران در لیست تروریست ها از سوی دولت آمریكا نشان‌دهنده استیصال این كشور در نفوذ در منطقه است. رژیم فاسد و جنایتكار آمریكا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده است. این تصمیمِ نابخردانه، فاقد ارزش و مبنای حقوقی است و ناشی از استیصال و درماندگی رژیم آمریكاست.

** عباسعلی كدخدایی سخنگوی شورای نگهبان
دولت آمریكا با با ارتكاب جنایاتی بیشمار در اكثر نقاط جهان، چگونه صلاحیت دارد نهاد برآمده از قانون اساسی یك كشور را تروریست بخواند؟ بهتر است آقای ترامپ پاسخگوی جنایات آمریكا در ویتنام، فلسطین، سوریه، یمن و... باشد.

** محمدرضا عارف رییس فراكسیون امید
به مانند گذشته در برابر دسیسه های دولت متخاصم آمریكا از نیروهای مسلح كشورمان حمایت می كنیم.صدای شكسته شدن استخوان های استعمار و امپریالیسم شنیده می شود. این اقدام ناقض قوانین حقوق بین الملل است. منادیان صلح در جهان باید نسبت به این اقدام گستاخانه ترامپ اعتراض خود را نشان دهند.

** محمود صادقی نماینده مجلس
دولت ایالات متحده بانی و پشتیبان اصلی گروه های تروریستی در منطقه ما است. اقدام ابلهانه امریكا واكنشی منفعلانه به شكست گروه های تروریستی دست پرورده ی خود در برابر اقتدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. مجلس شورای اسلامی یكپارچه پشتیبان سپاه خواهد بود.

** علی مطهری نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی
تروریست نامیدن سپاه از سوی آمریكا، محبوبیت سپاه را بیشتر و مردم كشورمان را در برابر دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران متحدتر خواهد كرد و فكر می‌كنم آمریكایی ها اشتباه بزرگی را مرتكب شدند. سازمانی مانند سپاه كه در بین مردم محبوب است، وقتی او را تروریست می‌نامند موجب محبوبیت بیش از پیش این سازمان رسمی نظام در میان مردم كشورمان خواهد شد و این موضوع قطعا به ضرر آمریكا است، آمریكا از آنجایی كه از ابزارهای مختلف استفاده كرد و به نتیجه نرسید این شگرد را نیز به كار برده و می‌خواهد فشار روانی و فشار اقتصادی به ایران وارد كند، اما من فكر می‌كنم مردم ما متحدتر خواهند شد و جدی‌تر به مقاومت خود ادامه می‌دهند.

** ابراهیم امینی نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران
تشكیل نیروی نظامی هر كشور مستقل، تابع قوانین همان كشور است و تروریستی دانستن سپاه پاسداران به عنوان نیروی نظامی یك كشور ناقض موارد متعددی از منشور ملل متحد، تعرض به اصل تساوی حقوق، حاكمیت ملی و حاكمیت سرزمینی كشور ایران و حتی مغایر با قوانین داخلی ایالات متحده بوده و محكوم است.

** حجت الاسلام سیدمحسن محمودی رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران
در شرایطی كه سپاه مقتدر پاسداران به عنوان امید مستضعفان در سطح جهان نورافشانی می‌كند و سردار سلیمانی و سپاه قدس رهبری جبهه مقاومت را در دست داشته و خواب راحت را از استكبار جهانی و صهیونیست‌ها سلب نموده است، دولت خبیث آمریكا این نهاد انقلابی را تروریست معرفی می‌كند. این در حالی است كه دولت آمریكا به عنوان تروریست دولتی در تمام جنایات ضدبشری دست داشته و در پرورش داعش و تمام گروه‌های تروریستی شریك است.

- واكنش شخصیت های نظامی
** سردار سرلشگر پاسدار محمد علی جعفری فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
در سال جاری توان دفاعی و تهاجمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مراتب قدرتمندتر خواهد بود. دشمنان ما نمی دانند كه سپاه در دل مردم ایران و مظلومان و مستضعفین جهان جا داشته و با این اعلام موضع قطعا اعتبار سپاه نزد مردم آزادیخواه و حق طلب جهان بیشتر خواهد شدعزت و اعتبار سپاه از آمریكا نیست كه با این تصمیمات از بین برود و این اقدام به طور قطع به ضرر آنها تمام شده و محبوبیت سپاه را بیشتر می كند.ارتش و سپاه و سایر نیروهای مسلح كشور دست در دست هم برای دفاع از نظام جمهوری اسلامی ایران و امنیت و آرامش مردم تا آخرین قطره خون ایستاده و جانفشانی می كنند.

** سردار سرلشگر پاسدار محمد باقری رییس ستاد كل نیروهای مسلح
در برابر این تصمیم نابخردانه سكوت نمی‎كنیم و متقابلا نیروهای ارتش آمریكا در منطقه جنوب غرب آسیا موسوم به سنتكام را تروریست قلمداد و اگر دست از پا خطا كنند با آنها برخورد قاطع خواهیم كرد. اینكه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مقارن با روز پاسدار مورد غضب و خشم آمریكای جنایتكار قرار می‎گیرد و از روی ضعف و استیصال این نهاد قانونی، انقلابی و محبوب را تروریست می‌خواند، جای خوشحالی دارد، چراكه بیانگر آن است كه سپاه پاسداران در 40 سال گذشته، در مسیر تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی و حمایت از محرومان و مستضعفان گام برداشته است و در این راه با اهدای شهدای گرانقدر در مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش و النصره كه دست‎پرورده آمریكا است، حقانیت ضد تروریستی بودن جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان اثبات كرده است.

** امیر كیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی
آمریكایی ها با این اقدام خود در هیچ جای جهان امنیت نخواهند داشت. ارتش و سپاه یك لشكر الهی بوده و با هرگونه تهدید برای كشورمان مقابله خواهند كرد. ارتش و سپاه بعنوان دو لشكر الهی و در ركاب مقام معظم رهبری، هر گونه تهدیدی را در نطفه خفه می كنند. پیام ما به آمریكائیان این است كه با این كار امنیت خود را در دنیا به خطر جدی انداخته اید.

** امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش
مجموعه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تقابل با نظام سلطه و بدخواهان ید واحده هستند. مجموعه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تقابل با نظام سلطه و بدخواهان ید واحده هستند و اقدام وقیحانه ایالات متحده درباره سپاه عزیز، زنجیره فروپاشی نظام تروریستی آمریكا و صهیونیست را تكمیل خواهد كرد.

** سردار سرلشگر پاسدار یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم كل قوا
این اقدام باعث خروج زودتر آمریكا از غرب آسیا و كوتاه تر شدن عمر صهیونیست ها می شود. به نظر می رسد با توجه به صدور این بیانیه و واكنش ایران تروریست های آمریكا مجبور شوند غرب آسیا را هرچه زودتر ترك كنند. این بیانیه عمر صهیونیست ها را كوتاه تر كرد. پس از صدور این بیانیه قدرت ملی، همبستگی ملی و وزن ژیوپلیتیكی ایران افزایش و وزن ژئوپلیتیكی آمریكا كاهش پیدا كرد. آمریكایی ها در سیاست های خود با شكست روبرو شدند زیرا این بیانیه به غیر از صهیونیست ها و عربستان دیگر كسی تایید نكرد.

** امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان رییس مركز مطالعات راهبردی ارتش
تروریست معرفی كردن سپاه توسط آمریكا شرایط را برای نیروهای این كشور در منطقه سخت تر خواهد كرد. اقدام آمریكا در معرفی كردن سپاه به عنوان یك گروه تروریستی، تبلیغاتی و نمایشی است و بدون شك، این كار سران آمریكا را در دنیا رسوا و نورانیت سپاه را بیشتر می كند.نیروهای این كشور در منطقه پیش از این، از سایه خود نیز هراس داشتند و حالا معرفی كردن آنها به عنوان تروریست توسط ایران به طور قطع موجب فشار سنگین روحی و روانی بر نظامیان آمریكا خواهد شد.سپاه از جمله مولفه های مهم قدرت نظام اسلامی است و این اقدام سردمداران آمریكا نشان از ضعف آنها و ترس از پاسداران دریادل می باشد.سپاه پاسداران اولین نیرویی است كه سینه خود را در مقابل توطئه ها، ترورها و ناامنی های ابتدای انقلاب سپر كردند و در دوران دفاع مقدس نیز در كنار سایر نیروها حماسه های ماندگاری خلق كرد.

** سردار پاسدار محمدحسین سپهر جانشین رییس سازمان بسیج مستضعفین
افتخار می كنیم كه آمریكا، سپاه پاسداران را دشمن خود می داند؛ چراكه ما آمریكا را شیطان و كفر مجسم می دانیم. سپاهیان، فرزندان و سربازان رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند و در راه دفاع از انقلاب و آرمان های نظام تا آخر ایستاده اند. در چهل سال گذشته، توجه به آمار فعالیت رسانه ای و تبلیغاتی در جبهه استكبار نشان می دهد كه بیشترین هجمه به ولایت فقیه، مردم و سپاه به عنوان اركان قدرت نظام جمهوری اسلامی وارد شده است. بیشترین عملیات روانی و رسانه ای دشمن علیه ولایت فقیه به عنوان مهمترین ركن انقلاب اسلامی در حركت در مسیر آرمان های انقلاب بوده است.سپاه نماد اقتدار بخشی به روحانیت، رهبری و نظام جمهوری اسلامی و مكتب اسلام و مستضعفان است و به همین دلیل این نیرو از همان ابتدای شكل گیری همواره مورد هجمه دشمنان بوده است. سپاه در چهار دهه گذشته مانع از توفیقات دشمن در عرصه های مختلف شده و پاسداران انقلاب اسلامی همواره در صف ایستادگی در مقابل توطئه های دشمن بوده اند.

** داود گودرزی جانشین مركز راهبردی سازمان بسیج مستضعفین
اقدام اخیر ایالات متحده آمریكا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاثیر منفی بر مسایل داخلی كشور در حوزه های اقتصادی و حقوقی ندارد. اقدام های اخیر آمریكا علیه ملت ایران نشان از اوج دشمنی و خصومت استكبار جهانی دارد. تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان ارتش مردمی اقدام گستاخانه ای است، اگرچه از قبل تحریم های متعددی علیه سپاه اعمال كرده بودند. این اقدام اوج حماقت آمریكا است، اما سپاه پاسداران تمام قد نوكری مردم را می كند.

** سردار اسكندر مؤمنی دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر
در سال‌های اخیر چهره ریاكارانه و مزورانه آمریكا در تشكیل ائتلاف دروغین علیه تروریسم و پشتیبانی مالی و آمادی از گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه آشكار شده و این در حالی است كه در سال‌های اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برخلاف آمریكا و متحدان منطقه‌ای آن، به نحو جدی و مستمر با تروریسم در منطقه در نبرد بوده و نقش مؤثری در نابودی حاكمیت گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه ایفا كرده است.اقدام اخیر دولت آمریكا در ادامه سیاست‌های خصمانه و خبیثانه این كشورِ استعمارگر علیه جمهوری اسلامی ایران است و آن دولت مستكبر بداند كه به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای این خباثت‌ها به جایی نمی‌رسد.

** حجت‌الاسلام علی شیرازی مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس
با معرفی سپاه پاسداران به ‌عنوان تروریست وحدت ملی مثال زدنی در داخل كشور شكل گرفت و اصولگرا و اصلاح‌طلب پایبندی به انقلاب و نظام را بار دیگر به اثبات رساندند. دشمنان فكر می‌ كنند با تروریست نامیدن سپاه و تحریم این مجموعه همه ‌چیز به نفع آنها حل می‌ شود، اما نمی ‌دانند این سیاست‌ ها تاثیری در صلابت جمهوری اسلامی ندارد و ارتشی‌ها و اقشار مختلف مردم لباس پاسداری می پوشند تا بگویند این ملت پاسدار و حامی سپاه است.

- واكنش شخصیت های دینی
** آیت الله محمدعلی موحدی كرمانی امام جمعه موقت تهران
ترامپ در یك اقدام خصمانه، احمقانه با امضای بیانیه ای سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داد. این كه نهاد حكومتی و نیروی نظامی یك كشور كه از اجزای مهم هر نظام حكومتی است به عنوان یگ گروه تروریستی محسوب شود این با همه اصول و قوانین و مقررات بین المللی مغایرت دارد، نمی دانم ترامپ احمق چه چیز بلد است، چكار می كند و آیا می فهمد كه اصلا چكار می كند. بسیاری از كشورهای دنیا اقدام آمریكا را زیر سوال بردند و آن موجب پیچیده شدن اوضاع خاورمیانه دانستند؛ برخی تحلیل گران از آن به عنوان یك اقدام خطرناك كه جان سربازان آمریكایی را به مخاطره خواهد انداخت، یاد كردند زیرا خودشان می فهمند كه این عمل احمقانه است خدا كند ترامپ هم بفهمد.

** آیت الله ناصر مكارم شیرازی مرجع تقلید
این كار نابخردانه آمریكا، ذره ای از محبوبیت سپاه كم نخواهد كرد. سپاه منطقه را از سلطه آمریكا و اسرائیل غاصب حفظ كرده و این اقدام برای انتقام از ضربه هایی می باشد كه آمریكا در سوریه، عراق و جنگ تحمیلی هشت ساله از سپاه خورده است. احساس می كنیم بعد از این اقدام، محبوبیت سپاه بیشتر شده، چرا كه حق را با چشم پوشی نمی شود باطل كرد.سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌ های تروریستی قرار می ‌دهد.

** آیت الله حسین نوری همدانی مرجع تقلید
آمریكا برای خوش رقصی مقابل لابی صهیونیست ها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تروریست نامید و این مساله در كل دنیا محكوم است. همه می دانند كه سپاه پاسداران جزو خدمتگزاران به اسلام و مسلمانان و در جنگ تحمیلی خدمات بزرگی به كشور ارائه داده است و امروز نیز علیه گروه های تروریستی در منطقه می جنگد. درحال حاضر روز به روز محبوبیت سپاه بیشتر می شود و ما با سپاه پاسداران به كمك مستضعفان و محرومان جهان، قیام و با استكبار مبارزه می كنیم.

** مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی مدیر حوزه علمیه دارالعلوم و امام جمعه مسجد مكی اهل سنت زاهدان
سپاه یك ارگان انقلابی و برخاسته از ملت و مردم است. سپاه پاسداران امروز به یك قدرت بزرگ تبدیل شده است.ما این اقدام آمریكا را كه تمام ارگان سپاه را به‌ صورت مجموعی و كلی تحریم كرده و جزو گروه‌های تروریستی قرار داده است به شدت محكوم می‌كنیم.بهترین راه گفتمان است و آمریكایی‌ها هم باید با گفتمان مشكلات و مسائل‌شان را حل كنند. افزایش تحریم و تنش به نفع ملت ایران و تمام ملت‌های منطقه كه از یكدیگر سود می‌برند نیست، تمام ملت‌ها از تحریم ایران توسط آمریكا متضرر شده‌اند.

** آیت الله محمد جواد فاضل لنكرانی رییس مركز فقهی ائمه اطهار(ع)
اقدام رذیلانه ترامپ در قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی از عجایب زمانه ما و نمایانگر اوج دشمنی آمریكا با ایران و انقلاب اسلامی است. آنها كه خود مولد ترور در عالم هستند و بنیانشان بر ترور نهاده شده و به اقرار شخص ترامپ در این اواخر گروه ‌های جنایتكاری مثل داعش را به وجود آورده‌اند، حال می‌خواهند قیافه مقابله با تروریست به خود بگیرند و بگویند ما می‌خواهیم با تروریست مقابله كنیم. البته این از ترفندهای آنهاست، سازمان ملل را به اسم دفاع از حقوق ملت‌ ها درست كرده‌اند اما به وسیله آن حقوق ملت‌ها را پایمال می‌كنند، ببینید در این چند سال كه این همه كشتار و جنایت در یمن به وجود آمده، برای این مردم مظلوم چه كرده‌اند؟ به اسم مقابله با تروریسم بدترین ترورها را انجام می‌دهند.

** حجت الاسلام سید حسن خمینی تولیت آستان مقدس امام خمینی(ره)
نیروی نظامی و قانونی یك كشور را تروریست نامیدن، نتیجه ائتلاف مثلث نامبارك آمریكا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی است. آمریكا در سال های اخیر به واسطه تحول در سران برخی كشورهای مرتجع منطقه نقش تندتری به خود گرفته و متهورانه منطقه را دستخشوش ناآرامی های زیادی قرار داده است. اینگونه اقدامات، اولین و آخرین بار نیست، اما بیش از هرچیز باید به عوامل بروز این اقدام و عوامل ناكامی آن توجه كنیم.

- واكنش افراد و شخصیت های خارج از كشور
**محسن كدیور
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در زمینه دفاع از مرزهای ایران در زمان جنگ با صدام و نیز حفظ تمامیت ارضی ایران در قبال گروههای مسلح تجزیه طلب از منظر اكثریت مردم ایران پرونده قابل دفاعی داشته است.
كدیور با آتش افروز خواندن ترامپ، اهداف او را از تروریست خواندن سپاه و تحریم‌های كمرشكن ایران، «توهمات ترامپ» خوانده و آن را به ضرر مردم دانسته است.

** سید عطاللّه مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
سوم شعبان، میلاد فرخنده امام حسین علیه السلام بر تمامي ملت ایران و شیعیان جهان، مسلمانان و آزادگان به ویژه بر: 'سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، ' مبارك!
ترامپ و همكاران اش، نتانیاهو و ارتجاع منطقه شاهد حمایت همه جانبه ملت ایران از 'سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ' خواهند بود.

**علی علیزاده تحلیلگر سابق شبكه بی بی سی فارسی
علیزاده با اشاره به آمار بالای مخالفین (حدود ۹۰ درصد كاربران رای منفی دادند)در نظرسنجی من و تو درباره اینكه آیا شما با تصمیم دولت آمریكا مبنی بر تروریستی شناختن #سپاه پاسداران موافقید؟ در شبكه اجتماعی خود نوشت:«با ۸۵ هزار شركت كننده این احتمالاً بزرگ‌ترین نظرسنجی توئیتر فارسی تا به امروز است. و نتیجه؟ نود درصد مخالف تصمیم ترامپ. آن هم در توئیتر فارسی كه سه هزار سرباز سایبری مجهادین خلق در تیرانا (بر اساس گزارش لیدنسی هیلسوم در C4) و هزاران سرباز سایبری مستخدم سعودی ( بر اساس گزارش NYT) در آن یورتمه می‌روند. درسی شد برای من‌وتو.»

فرجام سخن
با تروریستی نامیدن سپاه پاسداران توسط ترامپ، انسجام و وحدت تمام گروه‌های سیاسی مستحكم تر شد و این امر واكنش یكدست و حمایت مسوولان و چهره‌های سیاسی كشور را از سپاه پاسداران در پی داشت. این اقدام آمریكا سبب شد تا شورای عالی امنیت ملی در اقدامی متقابل، دولت آمریكا را حامی تروریسم و فرماندهی مركزی آمریكا موسوم به سنتكام را از گروه‌های تروریستی معرفی كند.

پژوهشم**2002**9131