تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲

همدان- ايرنا- ساخت تونل بهترين و مطمئن ترين راه براي نجات گردنه اسدآباد از رانش و تخريب است كه فني ترين شوراي استان پس از مذاكره و چاره انديشي هاي فراوان به آن رسيده و مجلس شوراي اسلامي نيز راه را برايش هموار كرده است.

به گزارش ايرنا، به ياد دارم پاييز سال 1390، حذف گردنه اسدآباد و ساخت تونل به جاي آن به تصويب دولت رسيد؛ طرحي كه پس از سنجش خاك و جغرافياي اين منطقه ابتر ماند و روياي پايان گرفتن حوادث جاده اي و قرباني شدن صدها مسافر زير خروارها خاك سست و بي بنياد گردنه دفن شد.
حالا پس از هفت سال دوباره اين پيشنهاد سر از خاك برآورده تا ناجي جاده اي سخت گذر باشد كه نام «گردنه مرگ» گرفته است، آن هم در شرايطي كه بارش هاي سيل آساي اخير امنيت و ايمني اين شاهراه ارتباطي را شسته و با خود برده است.
به گفته فرماندار اسدآباد چندين نقطه از اين جاده پرپيچ و خم در اثر نفوذ آب دچار رانش و بدنه اين مسير به طور عميق و گسترده شكافته شده و هرآن بيم فرو ريختنش بر سر اين شهر كوه پايه اي و ساكنانش مي رود.

** 500 ميليارد ريال اعتبار براي بازسازي گردنه
به گفته دكتر امير رضا گودرزي استاد دانشگاه آزاد اسلامي همدان، سرتاسر جاده گردنه با مشكلات اساسي روبروست، به طوريكه در 9 كيلومتر ابتداي اين مسير از سمت اسدآباد 25 نقطه مستعد لغزش وجود دارد و كيلومتر 0 تا 1600 بيشترين رانش را در بارش هاي اخير تجربه كرده است.
وي كه از سال 1394 در قالب يك طرح پژوهشي به سفارش اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي و راه و شهرسازي همدان علل ناپايداري ترانشه هاي گردنه اسدآباد و پهنه بندي خطرات لغزش را مورد بررسي و تحقيق قرار داده ، مي گويد: شرايط زمين شناسي، وضعيت بارش، تبخير و تراز آب زيرزميني، مصالح ، پوشش گياهي و ژئوديناميك عوامل شناخته شده رانش زمين در جهان هستند، كه گردنه اسدآباد همه 6 فاكتور را به صورت يكجا دارد.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه گردنه اسدآباد از نواحي پربارش استان همدان به شمار مي رود معتقد است مقصر 64 درصد ناپايداري هاي به وجود آمده در اين شاهراه ارتباطي آب است.
براساس آخرين يافته هاي اين پژوهشگر، اين جاده به طور متوسط 130 روز يخبندان و 416 ميليمتر باران را در سالهاي قبل تجربه كرده و همين رطوبت و سرما بزرگترين عامل پوسيدگي مصالح بكار رفته در بدنه گردنه اسدآباد محسوب مي شود.
وجود شيب هايي كه به هيچ وجه سنخيت و سازگاري با شرايط طبيعي منطقه ندارد، آبياري جنگل هاي موجود و مهمتر از همه 19 گسل فعال به وخامت اوضاع گردنه اسدآباد افزوده است و اين استاد دانشگاه و محقق با گوشزد كردن اين نكات برآورد مي كند در حدود 100 ميليارد ريال براي بازسازي موقت و 500 ميليارد ريال اعتبار براي تثبيت و پايداري آن نياز است كه براي جذب اين منابع مالي بايد شتاب كرد.

** گردنه اسدآباد در بودجه 98 سهم دارد
نماينده مردم اسدآباد در مجلس شوراي اسلامي به تازگي در نشست شوراي فني استان كه با محوريت رسيدگي به وضعيت گردنه تشكيل شد، قول مساعد داد اعتبار مورد نياز براي نجات گردنه را تامين كرده و از مسئولان كشوري خواستار رسيدگي به وضعيت بحراني اين شريان اصلي شود.
اكبر زنجبرزاده بهترين گزينه براي كاهش تصادفات جاده اي و جلوگيري از رانش هاي بيشتر گردنه را ساخت تونل مي داند و از معطل ماندن چندين ساله اين طرح گلايه كرده و مي گويد: امسال حفر تونل را با جديت پيگيري مي كنيم تا خيال مردم و مسئولان براي هميشه آسوده شود.
عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: اگرچه رانش و نشست هاي اخير خسارت جاني نداشته اما خطر بيخ گوش گردنه است و نبايد غفلت كنيم. از اينرو طرح احداث تونل در جدول 20 قانون بودجه سال 98 گنجانده شده تا براي تخصيص اعتبار دچار مانع و مشكلي نشود.
وي گفت: در مرحله نخست مكاتبه استاندار همدان با آقاي نوبخت رييس سازمان برنامه و بودجه ضروري است تا مبالغ مورد نياز براي طرح مطالعاتي و آغاز اين پروژه اختصاص يابد.
به اعتقاد رنجبرزاده ساخت تونل در كاهش هزينه هاي نگهداري گردنه بسيار موثر است و از سوي ديگر مصرف سالانه 6 هزار تن نمك براي يخ زدايي و برف روبي اين مسير قطع مي شود چراكه به گفته كارشناسان استفاده از اين حجم نمك در راه ها موجب شورشدن و ناباروري دشت اسدآباد مي شود كه خطر جدي براي كشت و زرع اين منطقه به حساب مي آيد.

** گردنه اسدآباد تهديدي كه بايد تبديل به فرصت شود
معاون امور عمراني استانداري همدان با اشاره به باران هاي نوروزي كه نعمت بزرگ و سراسر درس عبرت است مي گويد: حوادث گردنه اسدآباد هشداري براي بازبيني راه ها و مسيرهاي حادثه خيز استان است.
محمود رضا عراقي نيز با اعلام موافقت خود با گزينه تغيير مسير گردنه اسدآباد گفت: شدت شكاف و رانش ها هر روز بيشتر مي شود و تعلل براي رسيدگي به وضعيت اين شاهراه ارتباطي را جايز نمي دانيم لذا از تخصصي ترين شوراي فني استان براي چاره جويي و هم انديشي دعوت كرديم.
عراقي گفت: در اين شورا بهترين تصميم براي پايداري و دور كردن خطر از گردنه گرفته شد كه شامل اقدامات اورژانسي و برنامه ميان مدت و بلند مدت است.
وي خاطرنشان كرد: مراقبت شبانه روزي از اين مسير و خودروهاي عبوري و سبك سازي حجم ترافيك در مرحله نخست انجام مي شود تا با تخصيص اعتبار عمليات ميخ كوبي و كاهش شيبها اجرا و سپس برنامه تثبيت و پايداري گردنه انجام شود.
عراقي ساخت تونل و تغيير مسير را برنامه بلند مدت گردنه اسدآباد ذكر كرد و افزود: اين طرح بهترين و مطمئن ترين راه براي خلاصي از حوادث اين جاده سخت گذر است كه خرد جمعي به آن اصرار دارد.
ناگفته نماند تمام زيبايي گردنه اسدآباد به پيچ هاي تند و شيب داري است كه با گذر از دل كوه ها و دره ها آميخته اي كم نظير از گردشگري طبيعت را به مسافرانش هديه مي دهد، اي كاش تونلي كه اين روزها همه برساختش توافق كرده اند، به گونه اي طراحي و اجرا شود كه بر اين زيبايي ها سايه نينداخته و همچنان هموطنان از ديدنش لذت ببرند.
گزارش: زهرا زارعي
7527/2087