سید جواد مقدسی روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا در خصوص مركز آموزش های آزاد و چند رسانه ای اظهار كرد: این مركز در مهرماه سال 1389 و با هدف ارتقای سطح آموزشی دانشجویان در زیرمجموعه معاونت آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه پیام نور آغاز به فعالیت كرد. این مجموعه همچنین در گذشته با عناوین اداره رسانه های تصویری و دانشستان فعالیت می كرد.
وی افزود: شناسایی نیازهای دانشگاه و تولید انواع محتوای الكترونیكی و اولویت بندی آن، مطالعه فناوری های روز دنیا جهت ارتقا كمی و كیفی آموزش الكترونیكی، امكان سنجی یادگیری مبتنی بر سایر فناوری های آموزشی جدید نظیر تنوع بخشی و زمینه سازی برای گسترش آموزش های آزاد و كوتاه مدت و توسعه آموزش كاربردی، مهارتی و تخصصی و ارائه آموزش الكترونیكی برای دانشجویان خارج از كشور از جمله وظایف دفتر آموزش های آزاد و چند رسانه ای است.
عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: الكترونیكی شدن آزمون های برخط دانشگاه پیام نور، ارائه آموزش الكترونیكی با بهرهگیری از اساتید مجرب، بسترسازی برای اجرای آموزش الكترونیكی در مقاطع دكتری و كارشناسی در دانشگاه پیام نور، ایجاد شیوه های متنوع و ارتقای فرهنگ یادگیری الكترونیكی در دانشگاه، تهیه و به روزسازی استانداردهای آموزش الكترونیكی و شرایط مطلوب یادگیری الكترونیك، تهیه مكانیزم های مناسب در راستای تحقق اهداف نظام آموزش الكترونیكی و گسترش آن و ارائه آموزش الكترونیكی برای دانشجویان خارج از كشور، برخی دیگر از وظایف این مركز به شمار می رود.
مقدسی همچنین پیگیری برای دریافت مجوزهای مورد نیاز دوره های كوتاه مدت از دفتر آموزش های آزاد، نظارت بر اجرای قوانین، مقررات، آیین نامه ها و دستورالعمل های آموزش الكترونیكی و دورهای آزاد، تعریف دوره های آموزشی كوتاه مدت یا تك درس حضوری و مجازی براساس ضوابط و با همكاری بخش های علمی، تنظیم قراردادها و تفاهم نامه ها با دانشگاه ها، موسسات آموزشی و غیر آموزشی خصوصی و دولتی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط برای ارائه آموزش های آزاد و كوتاه مدت، نظارت مرحله ای بر حسن اجرای استانداردهای علمی و آموزشی در فرآیند تولید محتوا و آموزش الكترونیكی، برگزاری آموزش های آزاد و كوتاه مدت مورد نیاز سازمان ها و دستگاه ها به صورت حضوری و الكترونیكی را از دیگر مسئولیت های این مركز عنوان كرد.
وی اظهار كرد: سه گروه آموزش الكترونیكی و چند رسانه ای، آموزش آزاد و كوتاه مدت و فناوری های نوین در آموزش الكترونیكی در راستای پیشبرد این اهداف فعالیت می كنند.
عضو هیات علمی دانشگاه عنوان كرد: خدمات آموزش های الكترونیكی نیز در بخش های متعدد قابل تفكیك است؛ برخی از دانشجویان به صورت الكترونیكی پذیرش می شوند و كلیه واحدهای آموزشی مربوطه برای آن ها به صورت الكترونیكی ارائه می شود.
به گفته وی آمار این گروه از دانشجویان برابر با 6 هزار و 500 نفر برآورد شده است كه از طریق آزمون های رسمی مورد پذیرش واقع می شوند.
مقدسی عنوان كرد: برخی دیگر از دانشجویان كه از این خدمات بهره مند می شوند، منبع مستقلی توسط گروه های آموزشی برای آن ها معرفی نشده است؛ این دانشجویان براساس سامانه الكترونیكی آموزش در كل كشور تجمیع شده و واحدهای مشخصی را آموزش می بینند.
وی افزود: تعدادی از دانشجویان كه جمعیت آنها برای برگزاری كلاس های حضوری به حد نصاب نرسیده است نیز تحت سامانه الكترونیكی آموزش می بینند؛ امتحانات میان ترم و پایان ترم این دسته از دانشجویان تحت پوشش استادان برتر به صورت الكترونیكی برگزار می شود.
**مهارت افزایی از اهداف اصلی این مركز است
مقدسی اظهار كرد: در حقیقت فعالیت های اصلی این مركز در حوزه آموزش های عالی آزاد، آموزش های الكترونیكی و تولید محتوای الكترونیكی نشان داده می شود.
وی تصریح كرد: آموزش های عالی آزاد با هدف مهارت افزایی و توانمندی دانشجویان و دانش آموختگان در دوره های غیرآكادمیك (غیرعلمی) به صورت حضوری و نیمه حضوری برگزار می شود؛ این مهارت افزایی به سبب افزایش توانمندی های اجتماعی، اشتغال زایی و... صورت می پذیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خاطرنشان كرد: در حوزه آموزش های الكترونیكی سرفصل های تعریف شده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشجویان از طریق سامانه مدیریت آموزش الكترونیكی ارائه می شود.
مقدسی همچنین در باره آموزش به دانشجویان بین المللی نیز یادآور شد: در صورت نیاز و خواست این دانشجویان نیز ارائه خدمات بدان ها نظیر داوطلبان كردستان عراق صورت می گیرد.
**9484**1601**
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
تهران- ایرنا- رئیس دفتر آموزش های آزاد و چند رسانه ای دانشگاه پیام نور می گوید: در زمان حاضر 50 هزار دانشجو تحت پوشش آموزش های الكترونیكی این دانشگاه قرار دارند اما با این حال باید همچنان با رشد و گسترش زیرساخت ها آموزش ها را جهت ارائه به دانشجویان سایر دانشگاه ها توسعه بخشید.