تهران-ایرنا- همزمان با برگزاری مذاكرات صلح افغانستان، طالبان با انتشار بیانیه ای از آغاز حملات جدید در بهار علیه دولت این كشور خبر داد و به گفته تحلیلگران این موضوع نشان دهنده آسیب پذیری و شكننده بودن روند صلح با طالبان است و ضربه ای سهمگین بر آینده سیاسی طالبان وارد خواهد كرد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا طالبان جمعه هفته گذشته با انتشار اعلامیه‌ای از آغاز عملیات بهاری این گروه تحت نام 'فتح' خبر دادند.
ریاست جمهوری افغانستان، این اقدام طالبان را نشانه واضح اصرار این گروه بر تداوم جنگ در افغانستان' دانسته و این 'اقدام جنگ طلبانه' را به شدت محكوم كرده است.
كاخ ریاست جمهوری افغانستان همچنین در بیانیه ای اعلام كرد كه طالبان در حالی از آغاز این عملیات خبر داد كه به همت و اصرار حكومت افغانستان تلاش‌ها برای پایان بخشیدن به جنگ تحمیلی در افغانستان به شدت ادامه داشته و این گروه با هیات مذاكره كننده آمریكا مستقیما وارد مذاكرات صلح شده‌اند .
«زلمای خلیل زاد» نیز ضمن محكوم كردن عملیات طالبان در بهار، اعلام جنگ از سوی این گروه را غیرمسئولانه و بی‌تفاوتی این گروه به كاهش خشونت در افغانستان خوانده است.
طالبان به صورت غیر مستقیم گفته‌اند كه عملیات بهاری آنها جوابی به عملیات حكومت به نام 'خالد' است كه به این معنی است كه می‌‎خواهد با زور به اهداف خود برسد.
به نوشتهخبرگزاری آوای افغانستان ، واكنش های ابرازشده به تصمیم طالبان برای اعلام عملیات بهاری خود نشان دهنده آسیب پذیری و شكننده بودن روند صلح جاری با طالبان است و اگر طرف های مذاكره كننده مصمم به كاهش خشونت نباشند، نمی توان نسبت به اراده واقعی آنها برای تأمین صلح، اطمینان داشت.
به باور كارشناسان مسائل امنیتی، طالبان با اعلام عملیات بهاری خود كه هدف از آن را اشغال مراكز شهرها عنوان كرده اند، یكبار دیگر بر این واقعیت، تاكید كرده اند معتقد به استفاده از خشونت برای دستیابی به قدرت هستند و مذاكرات صلح نیز زمینه ای برای سنجش نبض قدرت های بزرگ به منظور اعطای امتیازات مورد نظر طالبان است.
با این حال، به عقیده ناظران، نمی توان با استفاده همزمان از صلح و سرنیزه به اهداف تعیین شده دست یافت؛ زیرا مردم و دولت افغانستان ناچارند در چنین شرایط با وجود جنگ، از خود دفاع كنند و این همان چیزی است كه به شعله رو شدن بیشتر آتش جنگ می انجامد و مانع از تحقق صلح واقعی و پایدار خواهد شد.
قدرت های جهانی و رژیم های حامی طالبان در منطقه مانند پاكستان و رژیم های عربی باید با تحت فشار قرار دادن طالبان این گروه را مجبور به پذیرش این واقعیت كند كه دستیابی به صلح، بدون نشان دادن عزم راسخ و استوار برای كاهش خشونت، امكان پذیر نیست.
به عقیده تحلیلگران افغان، طالبان و رژیم های حامی آن گروه در عین حال باید این موضوع مهم را به درستی دریابند كه مردم افغانستان، تنها از صلحی حمایت خواهند كرد كه نخستین دستاوردهای آن پایان جنگ و قطع خشونت و ناامنی و كشتار باشد. آنها صلح مبتنی بر زورگویی و ستم و جنگ را نمی پذیرند.
البته در این میان، ممكن است چنین صلحی تنها بتواند اهداف قدرت های خارجی مانند آمریكا را به منظور خروج از باتلاق افغانستان و فرار از تبعات سنگین شكست در جنگ 18 ساله، محقق سازد؛ اما هیچگاه به معنای واقعی كلمه، به ایجاد ثبات و آٰرامش در افغانستان منجر نخواهد شد.
طالبان به عنوان یك طرف اصلی روند صلح، همزمان باید به این نكته كلیدی توجه كنند كه آینده سیاسی آنها در بلند مدت به میزان محبوبیت و مشروعیت مردمی شان بستگی دارد. در صورتی كه آنها دست از جنگ برندارند و همچنان با زور سرنیزه اهداف سیاسی خویش را دنبال كنند، مردم به آنها پشت خواهند كرد و این امر، ضربه ای سهمگین بر چشم انداز آینده سیاسی طالبان در بازی قدرت وارد خواهد كرد.
آوا نوشت، این گروه نمی تواند برای همیشه با اتكا بر تسلیحات پاكستانی، همكاری های جاسوسی غرب و حمایت های مالی رژیم های ثروتمند عربی، قدرت را در مشت خود داشته باشد. مقدرات سیاسی آینده افغانستان، در نهایت به وسیله مردم، رقم خواهد خورد و این همان چیزی است كه نیاز به تصمیم گیری های دقیق، رفتارهای مسئولانه و تعهد واقعی و راستین برای كاهش خشونت و پایان جنگ دارد.
**آساق**9470**1663**