تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸

تهران- ايرنا- اقداماتي مثل بركناري افراد و پيشنهاد مذاكره از طرف نظاميان جانشين عمر البشير، در جلب رضايت مردم معترض سودان بي‌نتيجه مانده است و آنان همچنان بر خروج نظاميان از قدرت پافشاري مي‌كنند. در آخرين قدم، رهبران معترضان فهرستي از درخواست‌هاي خود را ارائه داده‌اند كه شامل حاكميت غيرنظامي نيز مي‌شود.

روزهاي گذشته، پس از چندين هفته اعتراضات عليه حكومت عمر البشير كه از پاييز سال گذشته آغاز شده بود و پس از سركوب خونين اما ناكام مخالفان، نظاميان سودان عمر البشير را بركنار كردند و تحت‌الحفظ قرار دادند و با اعلام تشكيل شوراي نظامي مدعي شدند، اداره كشور را به طور موقت در دست خواهند گرفت و به زودي انتخاباتي را برگزار خواهند كرد. معترضان سوداني اما با ادامه تجمعات اعتراضي خواستار تغييرات اساسي در حاكميت و خارج‌شدن قدرت از دست نظامياني شدند كه عمر البشير خود از جنس آنان بود.

بيانيه‌هاي مخالفان پس از اقدام نيروهاي نظامي، حركت آنان را كودتايي توسط خود رژيم توصيف كرده بود. در تجمعات اعتراضي، شعارها از عمر البشير به سمت عوض محمد احمد ابن عوف، وزير دفاع عمر البشير و ديگر نظاميان چرخيد و در شبكه‌هاي اجتماعي هشتگ «هنوز سقوط نكرده‌است» پايان‌يافتن اعتراضات را رد مي‌كرد.

در واكنش به اين مقاومت، ابن عوف از سمت خود كنار رفت و عبدالفتاح عبدالرحمن البرهان به جاي او در رياست شورا قرار گرفت كه رئيس بازرسي كل سودان بوده است. البرهان در نشستي خبري، بيانيه‌اي را خواند كه در آن از معترضان خواسته مي‌شد براي تحقق خواست‌هاي «انقلاب سودان» در كنار نظاميان قرار گيرند. او در اين بيانيه همچنان محدوديت آمدوشدي را كه توسط سلفش وضع شده بود، لغو كرد و با وعده آزادي همه زندانيان سياسي، از آتش‌بس در همه مناطق سخن گفت. واكنش معترضان به اين خبر نيز مانند خبر بركناري عمر البشير بود. جشن و شادي از بركناري او به همراه تاكيد بر ادامه اعتراضات.

در نهايت در روز شنبه، «اتحاد آزادي و تغيير» كه رهبري اعتراضات را در دست گرفته است، اعلام كرد هيئتي ده‌نفره، در جلسه‌اي با ارتش، فهرست خواسته‌هاي خود را به نظاميان ارائه داده است كه شامل تشكيل فوري دولت غيرنظامي است. اين خبر در حالي منتشر مي‌شود كه تحصن در مقابل ستاد مركزي ارتش در خارطوم همچنان برقرار است.

به گزارش الجزيره، در بيانيه عمر الدقير، از رهبران مخالفان آمده درخواست‌هاي اين گروه شامل بازسازي ساختار نهاد اطلاعات و امنيت ملي سودان است كه الجزيره آن را سازماني «رعب‌آور» مي‌خواند. رئيس اين نهاد، صلاح عبدالله غوش، بعد از بركناري عمر البشير از اين سمت كناره‌گيري كرد.

در اين بيانيه تاكيد شده است تحصن تا زماني كه درخواست‌ها تمام و كمال اجرا شوند، ادامه خواهد داشت. اين گروه تاكيد دارد كه نمايندگان غيرنظامي بايد در شوراي نظامي وارد شد و دولتي غيرنظامي براي اداره امور روزمره اجرايي تشكيل شود.

نكته جالب توجه در اين ميان اين است كه عربستان سعودي و امارات متحده عربي، با صدور بيانيه‌هايي جداگانه از روند انتقال قدرت در سودان ابراز رضايت و حمايت كرده‌اند. پيشتر مصر نيز از اقدام نظاميان در كسب قدرت حمايت كرده و از جامعه جهاني خواسته بود رهبران جديد سودان را به رسميت بشناسند، همان رهبراني كه مردم سودان آنان را كودتاچي مي‌دانند.

منبع: روزنامه همدلي؛ 1398.01.26
گروه اطلاع رساني**9370**2002