تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹

تهران - ايرنا - فيلم سينمايي «رحمان 1400» با قرق صدر گيشه در اكران نوروزي نشان داد كه خوب مي‌فروشد اما حالا چند روزي است كه روي پرده نقره‌اي را نديده؛ و ماجرا از چه قرار بود.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار سينمايي ايرنا، اكران نوروزي چند سالي است كه از سوي فيلم‌سازان اهميت ويژه‌اي پيدا كرده به طوري كه جلسات بسياري براي انتخاب فيلم در اين ايام اختصاص مي‌يابد و در انتها چند فيلم محدود به اين مهم دست مي‌يابند كه شب‌‎هاي تعطيلات نوروزي مخاطبان خود را به سينما دعوت كنند.
امسال هم از اين قائده مستثني نبود بعد از برگزاري سي‌وهفتمين جشنواره فيلم فجر انگشت شماري از فيلم‌ها اين فرصت را به دست آوردند و در اين ميان بعد از آغاز اكران دو فيلم توانستند گوي سبقت را از باقي رقبا بربايند و عنوان پرفروش‌ترين فيلم‌هاي اكران نوروزي را به دست آورند. نخست «رحمان 1400» به كارگرداني منوچهر هادي و بعد از آن «متري شيش و نيم» به كارگرداني سعيد روستايي كه با حضور بازيگران چهره و يا به اصطلاح بازيگران گيشه رقابت تنگاتنگ و پاياپايي را پيش بردند و حواشي بسياري را نيز ايجاد كردند.
تا پايان اكران نوروزي دو هفته باقي مانده بود كه ناگهان چند روز پيش خبري در صدر اخبار سينمايي قرار گرفت؛ «رحمان 1400 توقيف شد».
حالا در چند روز گذشته بيلبوردهاي پرفروش‌ترين فيلم اكران نوروزي همه جا ديده مي‌شود اما خود فيلم ديگر بر پرده سينما نيست.
توقيف ديرهنگام اين فيلم به همان اندازه سوال برانگيز است كه در تمام نوروز فروش موفق و چند ده ميلياردي آن كه توانست فيلم سينمايي «غلامرضا تختي» را خاك و در مورد سليقه مخاطبان سينما سوال ايجاد كند.
«رحمان 1400» كه از هفته‌ پيش از آغاز سال جديد بر پرده سينما جا خوش كرد و هفته‌ پس از پايان تعطيلات را نيز به خود اختصاص داد و ناگهان با اين عنوان كه نسخه اصلاح شده بر پرده سينما اكران نشده است توقيف آن اعلام شد.
اين اتفاق با محاسبه‌اي ساده تنها نشان دهنده اين است كه بخش نظارت بر پخش همراه با مردم در ايام تعطيلات در استراحت بودند و وظيفه خود را به بعد از ايام تعطيلات موكول كرده تا اين مدت حيات خلوتي شود براي جولان اشتباهات و تنها چند روز بعد از پايان يافتن تعطيلات نوروزي به سر كار برگشته‌اند و متوجه موضوع جديد و مهمي شده‌اند.
البته منوچهر هادي در واكنش به اين دليل توقيف در صفحه مجازي خود اين سخنان را رد كرده و نوشته «تمام سينماهاي كشور نسخه اصلاح شده را روي پرده اكران مي كردند و تازه سينماهاي حوزه نسخه اصلاح شده‌تري را».
بايد در نظر گرفت ادعاي اكران شدن نسخه اصلاح نشده براي عموم به جاي اينكه انگشت اتهام را به سمت فيلم، كارگردان و تهيه كننده ببرد در همان ابتدا سيستم عملكردي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان سينمايي را به چالش مي‌كشد كه فيلمي با 22 ميليارد تومان فروش و اكراني يك ماهه را از پرده سينما پايين كشيده‌اند.
هادي در پست‌هاي بعدي اينستاگرام خود از تلاشي دو روزه خبر داد كه به نتيجه نرسيده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنواني نهادي اجرايي كه تصميم گيري را برعهده ندارد نتوانست بار ديگر اين فيلم را به پرده سينما بازگرداند و انگشت اتهام خود را به فيلم و رسانه و شهر ديگري گرفت.
كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نيز در واكنش به اين اتفاق خواستار توضيح درباره ابعاد آن شده‌اند و تاكيد دارند كه ابعاد اين موضوع بايد بررسي شود.
اين اتفاق البته براي نخستين بار نبوده پيش از اين نيز فيلم سينمايي «50 كيلو آلبالو» به كارگرداني ماني حقيقي پس از مدتي اكران توقيف شد كه با وجود حواشي كه براي آن به وجود آمد كارگردان فيلم در نامه اي سرگشاده به علي جنتي وزير فرهنگ وقت نوشت «ماجراي توليد و اكران فيلم 50 كيلو آلبالو حاكي از اين است كه مديريت فرهنگي كشور من در اين زمينه بي‌ضابطه، مغشوش و غيراصولي بوده‌است. به همين دليل، من دوستانه و برادرانه از شما تقاضا مي‌كنم كه كار را به كاردان بسپاريد.»
حالا هرچند فيلم «رحمان 1400» مي‌توانست ركورد فروش‌هاي پيش از خود را تغيير دهد البته نه به ادعاي كارگردان آن به فروشي 60 ميليارد توماني دست پيدا كند اما نزديك شدن به ركورد 36 ميلياردي فيلم سينمايي «هزار پا» براي آن قابل پيش بيني بود و حال اين سوال ها مطرح مي‌شود همانطور كه سيدصادق طباطبايي‌نژاد عضو هيات رييسه كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي اشاره داشته است دائم يا موقتي بودن توقيف اين فيلم مشخص نيست.
وي گفته كه توقف و اكران مجدد يك فيلم قطعا موجب بالا رفتن حساسيت‌ها نسبت به فيلم مذكور و حتي افزايش فروش آن مي‌شود درحالي كه برخوردها در اين حوزه بايد قاطع و بازدارنده باشد نه اينكه رفتار ناظر خود داراي ابهامات و سئوالاتي باشد.
با همه اظهار نظرها و واكنش‌هايي كه طي روزهاي گذشته درباره توقيف فيلم «رحمان 1400» صورت گرفته است اگر ضعف نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را ناديده بگيريم حال بايد به دنبال پاسخ اين سوال‌ها باشيم كه تكليف سرگروه اكران فيلم چه مي‌شود؟ يا به اين موضوع رسيدگي كنيم كه چه فيلمي قرار است جاي اكران پرفروش‌ترين فيلم نوروز 98 را بگيرد؟ يا اين اتفاق تنها يك مانور تبليغاتي است تا با اكران مجدد فيلم فروش بيشتري براي آن شاهد باشيم؟
اين روند نشان مي‌دهند كه قرار است هر چند سال يكبار فيلمي به پرده برود و بعد از فروش ميلياردي توقيف شود و هيچ بازبيني بر افرادي كه وظيفه صدور پروانه از ساخت تا نمايش و نمايش خانگي را بر عهده دارند نشود تا در سيكلي ناقص به جاي ترك جايگاه خود به دليل عدم كفايت كافي از مديريت و سمتي به مديريت و سمتي ديگر رهسپار شوند و سرنوشت فيلم ها نيز جز توقيف بي‌موقع نباشد و در اين ميان از بين رفتن فرهنگ و تفكر در ميان عموم جامعه اصلا مورد توجه قرار نگيرد.
فراهنگ**9246**