اروميه - ايرنا - مدير صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير آذربايجان غربي گفت: روستاييان با پرداخت سالانه بين 2 ميليون و 700 هزار ريال تا 6 ميليون و 600 هزار ريال از مزاياي بازنشستگي بهره مند مي شوند.

يونس معزز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: روستايياني كه توانايي پرداخت اين حق بيمه را ندارند نيز مي توانند حق بيمه خود را به صورت اقساطي در 2 قسط پرداخت كنند.
وي بيان كرد: 103 كارگزاري فعال بيمه اي در سطح استان فعال است و هر فرد مي تواند با مراجعه به اين دفاتر و با پرداخت مبلغ حق بيمه خود را بيمه كند.
وي اضافه كرد: روستاييان ساكن شهرهاي زير 20 هزار نفر با پرداخت 15 سال حق بيمه و در سن بعد از 65 سالگي، بازنشسته محسوب مي شوند و هرماه مستمري مي گيرند.
مدير صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير آذربايجان غربي بيان كرد: مشاغل 20 گانه بخش هاي مختلف كشاورزي با تاييد اداره كل جهاد كشاورزي يا نظام صنفي كشاورزي محل سكونت به عضويت صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان و روستاييان درمي آيند.
معزز ادامه داد: مشاغل زيربخش دامپزشكي، مكانيزاسيون، صنايع تبديلي و تكميلي، امور دام، منابع طبيعي و توليدات گياهي از جمله مشاغلي هستند كه مي توانند از خدمات صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير بهره مند شوند.
وي با بيان اينكه همه اقشار جامعه نيازمند بيمه اجتماعي هستند، اضافه كرد: اقشار آسيب پذيري چون روستاييان و كشاورزان از اولويت و ضرورت بيشتري براي تحت پوشش قرار گرفتن بيمه برخوردار هستند.
به گزارش ايرنا صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان، روستاييان و عشاير در سال 1384 با مصوبه هيات دولت و به منظور حمايت از روستائيان و عشاير و كشاورزان در ايران تاسيس شد تا اين اقشار نيز زيرپوشش حمايت ‌هاي اجتماعي قرار گيرند.
اين صندوق يكي از صندوق‌ هاي چهارگانه و زيرمجموعه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي است و رويكرد آن ارائه خدمات بيمه اجتماعي بلند مدت به كشاورزان، روستاييان و عشاير در بخش‌هاي مستمري بازنشستگي، از كار افتادگي و فوت است.
اطلاعات مربوط به صندوق بيمه اجتماعي روستاييان از طريق دهياري ها، بهورزان خانه هاي بهداشت، ستادهاي راهبردي شهرستاني شامل فرمانداري ها، بخشداري ها، ادارات جهادكشاورزي، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش به روستاييان و عشاير انجام مي گيرد.
علاوه بر روستاييان و عشاير كاركنان شركت هاي فني مهندسي و شبه كشاورزي مستقر در روستاها و شهرهاي زير 20 هزار نفر و كاركنان شركت هاي نظام دامپزشكي نيز مي توانند تحت پوشش اين صندوق قرار گيرند.
تمامي روستاييان و عشاير و كشاورزان غيرساكن كه بالاي 18 سال سن دارند، مي توانند با مراجعه به كارگزاري ها خودشان را تحت پوشش اين صندوق قرار دهند تا بتوانند در زمان تهديد معيشت خانواده با عزت و كرامت از مزايايي كه صندوق فراهم كرده است، استفاده كنند.
9918/2093