تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶

سنندج - ايرنا - مسئول كميته علمي سومين جشنواره سراسري هه لپه ركي بانه گفت: براي تغيير در روند اجراي اين جشنواره و فعاليت گروه هاي هنري به صورت رسمي و با مجوز، انجمن هه لپه ركي در بانه با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان تشكيل مي شود.

اميد زارعي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: امسال جشنواره هه لپه ركي از منطقه اي به جشنواره سراسري با حضور گروه هايي از ديگر استان ها در حال برگزاري است كه تاثير زيادي در روند اجرايي آن دارد.
وي افزود: بيش از 46 گروه هه لپه ركي از مناطق مختلف كشور آثار خود را به سومين جشنواره هه لپه ركي بانه ارسال كردند كه 16 اثر براي رقابت در مرحله نهايي انتخاب شدند.
زارعي با بيان اينكه اعضاي دبيرخانه هه لپه ركي بانه تجربه برگزاري 2 دوره موفق را در كارنامه دارند، اضافه كرد: مهمترين مشكل در برگزاري جشنواره مشكلات مالي است اما به لحاظ اجرايي هيچگونه مشكلي نداريم و اجراي گروه ها طبق برنامه ريزي انجام مي شود.
وي يادآور شد: اين جشنواره با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان، فرمانداري، شهرداري، شوراي اسلامي و انجمن هاي مردمي شهرستان بانه برگزار شده است.
مسئول كميته علمي سومين جشنواره هه لپه ركي بانه تاكيد كرد: هنر هه لپه ركي از گذشته سينه به سينه به نسل هاي بعد منتقل شده و ضروري است به كمك استادان اين حوزه به صورت علمي و مكتوب حفظ شود.
به گزارش ايرنا، نخستين جشنواره هه لپه ركي بانه شهريور سال 90 به صورت شهرستاني با حضور گروه هاي هه لپه ركي محلي برگزار شده بود.
دومين جشنواره منطقه اي هه لپه ركي بانه هفتم تا دهم فروردين ماه 97 با 41 اثر هنري هه لپه ركي و اجراي 12 گروه از مناطق كُردنشين برگزار شد.
در كارگاه هاي آموزشي سومين جشنواره، آموزش هه لپه ركي (رقص محلي) مناطق كُردنشين ارائه مي شود و براي شركت كنندگان گواهي مهارت نيز صادر مي شود همچنين پنل هاي تخصصي نيز در مورد تئوري هه لپه ركي برگزار مي شود.
با توجه به تعداد مناطق كُردنشين، تنوع در هه لپه ركي نيز وجود دارد در كتاب فولكلور دكتر سروش به 67 نوع بزم در منطقه بادينان عراق اشاره و ثبت شده و در كردستان نيز بيش از 60 نوع هه لپه ركي شناسايي شده است.
كميته علمي به لحاظ علمي گروه هاي هه لپه ركي را بررسي و گروه هاي برتر را انتخاب مي كنند با توجه به فرم هاي انتخاب بزم هاي هه لپه ركي، انتخاب موسيقي، لباس و انتخاب مفهوم و انتقال مفهوم از مهمترين معيارهاي انتخاب كميته است.
سومين جشنواره هه لپه ركي بانه از 27 تا 29 فروردين به صورت سراسري در تالار فرهنگي و هنري آرباباي شهر بانه در حال برگزاري است.
شهرستان مرزي بانه با 158 هزار نفر جمعيت در 270 كيلومتري غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7469/9102