كرمانشاه- ايرنا- كرمانشاهيان اين بار ايثار و فداكاري را در حيات بخشيدن به همنوعانشان معنا كردند و در اولين ماه از سال 98 ، 2 خانواده ايثارگر با اهداي عضو فرشتگان پركشيده خود به نيازمندان موافقت كردند.

به گزارش خبرنگار ايرنا؛ اولين ايثار ماندگار استان كرمانشاه با اهداي اعضا مرحومه «فهيمه مرادي» فرشته ماندگار 47 ساله كرمانشاهي چند بيمار نيازمند به زندگي بازگشتند.
با اين اقدام خداپسندانه و رضايت خانواده نسبت به اهداي اعضا بدن شامل 2 كليه و كبد اين ايثارگر حيات، اولين اهداي عضو كرمانشاه در سال جاري به وقوع پيوست.
همچنين دومين ايثار ماندگار استان كرمانشاه نيز در فروردين ماه امسال انجام شد كه در اين اقدام ارزشمند، خانواده اي ايثارگر در شهرستان هرسين با اهداي اعضا فرشته ماندگار مرحومه «زهرا توكلي هرسيني» 43 ساله اهل و ساكن شهرستان هرسين، حيات دوباره به بيماران دل خسته و نيازمند بخشيده شد.
با ايثار و فداكاري خانواده توكلي پس از تاييد مرگ مغزي اين بخشنده حيات، 2 كليه و كبد وي اهدا شد.
اين اولين اهداي عضوي است كه در شهرستان هرسين انجام مي شود.
به گفته مسئول واحد فراهم آوري اعضاي پيوندي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه از بدن يك فرد مرگ مغزي شده مي توان هشت عضو به بدن نيازمندان پيوند زد كه در كرمانشاه هم اكنون امكان پيوند سه تا چهار عضو بدن وجود دارد.
دكتر زهرا كريمي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: باتوجه به نياز استان، امسال شرايط براي پيوند قلب در دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه فراهم مي شود.
وي اظهار داشت: براساس شاخص ها بايد سالانه 30 مورد اهداي عضو در استان ها انجام شود كه در سال گذشته حدود 6 مورد اهداي اعضا در كرمانشاه انجام شده است.
به گفته او، امسال تاكنون 2 مورد اهداي عضو در استان داشته ايم.
وي تصريح كرد: در اهداي عضو هيچ وجهي دريافت و پرداخت نمي شود و افراد به جاي دفن كردن اعضاي عزيزان شان، آن را به نيازمندان اهدا مي‌كنند و جان عده اي را نجات مي دهند.
كريمي با بيان اينكه دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه با تمام توان براي ارتقا و ترويج فرهنگ اهداي عضو مي كوشد، گفت: مرگ مغزي مترادف با مرگ قلبي است و ثابت شده افراد مرگ مغزي شده ديگر به زندگي باز نمي‌گردند.
اكنون 2 هزار و 680 تخت بيمارستاني در قالب 18 بيمارستان دولتي دانشگاه علوم پزشكي، 2 بيمارستان خصوصي، سه بيمارستان نظامي و 2 بيمارستان تامين اجتماعي در استان فعال است.
استان كرمانشاه 2 ميليون تن جمعيت ساكن در 34 شهر و 2 هزار و 622 روستا دارد.
3033/8066