تهران- ایرنا- مطالعات اخیر محققان دانشگاه آكسفورد نشان می‌دهد داروهای متداول دیابت احتمال بیماری‌های قلبی و نارسایی كلیه در بیماران دیابتی مبتلا به اختلالات كلیه را به میزان قابل توجهی كاهش می‌دهند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیكال ساینس، دیابت یكی از مهمترین دلایل نارسایی كلیه است و روش درمانی جدیدی برای محافظت از كلیه‌ها در بیماران مبتلا به دیابت وجود ندارد؛ بنابراین دستاوردهای علمی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.
مطالعات اخیر محققان دانشگاه آكسفورد نشان می‌دهد داروهای متداول دیابت در مقابل بیماری‌های قلبی و كلیوی ناشی از دیابت نقش محافظتی دارد.
در این مطالعه آمده است، داروی اینوكانا (Invokana) با نام علمی Canagliflozin كه استفاده از آن در بیماران دیابتی شایع است، احتمال نارسایی كلیه را 30 درصد، احتمال مرگ ناشی از نارسایی كلیه و بیماری‌های قلبی را 30 درصد، احتمال حمله قلبی و سكته مغزی را 20 درصد و احتمال بستری شدن بر اثر نارسایی قلبی را تا 39 درصد در بیماران مبتلا به دیابت كاهش می‌دهد. این دارو یك مهار كننده است و تابحال عوارض جانبی شدیدی از آن گزارش نشده است.
محققان به دنبال روش هایی برای كاهش آثار مخرب ناشی از دیابت هستند.
دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین بوجود می‌‏آید. انسولین ماده ‏ای است كه توسط لوزالمعده تولید می‌شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم ترین منبع انرژی بدن است.
قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان های بدن تاثیر می‌گذارد و منجر به بیماری‌های قلبی، سكته مغزی، نارسایی كلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت‌های منتهی به نقص عضو می‌شود.
كلیه یكی از مهمترین ارگان‌هایی است كه تحت تاثیر دیابت عملكرد خود را از دست می‌دهد. دفع پروتئین از طریق ادرار می‌تواند یكی از نشانه‌های اختلال عملكرد كلیه باشد. نفروپاتی دیابتی به بیماری كلیه، ناشی از دیابت گفته می‌شود. متاسفانه این بیماری تا مراحل پیشرفته هیچ علامتی ندارد؛ بنابراین به پزشكان توصیه می شود كه تمام بیماران دیابتی را از نقطه نظر این بیماری مورد بررسی قرار دهند.
افزایش قند خون به مرور زمان منجر به شكل گیری رسوب چربی در دیواره رگ ها می‌شود و احتمال تصلب شرایین، بیماری‌های قلبی و سكته مغزی را افزایش می‌دهد.
عروقی خونی بیماران دیابتی به مرور زمان در ناحیه پاها تنگ می‌شود و بیمار مدام احساس سرما می‌كند. از طرفی عفونت و زخم پا و احساس درد در ناحیه پا هنگام راه رفتن، از دیگر علایم كاهش جریان خون است.
نتایج این مطالعه در نشریه Medicine منتشر شده است.
علمی **9259**1485