تهران- ایرنا- معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاكید بر همبستگی و پیوستگی اصحاب رسانه برای عبور از مشكلات، گفت: توجه به «هویت حرفه‌ای و صنفی، اقتصاد رسانه و تولید محتوای تخصصی و اثرگذار» از جمله راهبردهای اصلی معاونت مطبوعاتی است.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، محمد خدادی در دیدار با جمعی از اعضای شورای عالی تشكل‌های مطبوعاتی كشور در ساختمان نشرآوران، شرایط پیچیده و مشكلات جاری بر فعالیت‌های رسانه‌ای كشور را مهم‌ترین دلیل خود برای پذیرش این مسئولیت عنوان كرد و افزود: اعتقاد دارم باید فعالان صنف رسانه در این مسئولیت خدمت‌گذاری كنند.
وی با تاكید بر اینكه رسانه‌ها در برهه‌های مختلف به یاری كشور شتافته‌اند، از آنها به عنوان خط مقدم حضور در همه عرصه های سخت برای مبارزه با مشكلات، بحران‌ها و حساسیت‌ها در مقاطع مختلف یاد كرد و گفت: رسانه‌ها، شریان‌های حركت و تحول در كشور را زنده نگه داشته‌اند؛ در دفاع و مقاومت و دیگر بزنگاه‌های بین‌المللی و ملی و در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی همواره مهم‌ترین نقش را ایفا كرده‌اند.
خدادی با بیان اینكه مشكلات حاكم بر فعالیت‌های رسانه‌ای تنها از طریق فعالیت روزآمد و كارآمد صنف قابل رفع است، گفت: مساله این است كه ما رسانه‌نگاران وظیفه خدمت‌رسانی به تمام صنوف را به‌خوبی انجام می‌دهیم غیر از خود صنف رسانه.
وی اظهار داشت: ‌اكنون بالغ بر ١٠هزار نفر دارای مجوز رسانه، مدعی تخصص در این صنف هستند، متاسفانه حرفه ما به جای مهارت به شغلی فراگیر تبدیل و هویت از آن گرفته شده است.
خدادی توجه به «هویت حرفه‌ای و صنفی، اقتصاد رسانه و تولید محتوای تخصصی و اثرگذار» را از جمله راهبردهای اصلی خود عنوان كرد و در تشریح مشكلات اقتصادی رسانه‌ها گفت: بنگاه‌های اقتصادی كشور باید به سهم و نقش رسانه‌ها توجه بیشتری داشته باشند زیرا آن‌ها در بدترین شرایط، بیشترین نیاز را به رسانه‌ها دارند.
وی با اشاره به اینكه مشكل رسانه‌های كشور بی توجهی تاریخی به نقش و اثر اقتصاد رسانه در استمرار حركت بوده است، افزود: رسانه بستر انتقال اطلاعات برای ایجاد ارتباط منجر به اثرگذاری و شریك‌سازی است؛ بنابراین باید برای اقناع و اثرگذاری در مخاطبان به رسانه‌ها سهم و نقش بیشتری داده شود.
معاون مطبوعاتی همچنین در تشریح راهبرد دیگر مورد تاكید خود به تخصصی شدن رسانه‌ها به ‌عنوان یكی از راه‌كارهای لازم در توسعه اقتصادی رسانه‌ها اشاره كرد و گفت: در سیاست‌گذاری‌ها به گسترش رسانه‌ها در حوزه‌های تخصصی توجه ویژه‌ای خواهد شد.
او در پایان ضمن تاكید بر ایجاد ارتباط مستمر و منظم با اهالی رسانه، بر هم‌افزایی فكری اصحاب رسانه و تشكل‌های رسانه‌ای برای حل مسائل حاكم بر فعالیت‌های رسانه‌ای تاكید كرد.
در ابتدای این دیدار، مدیران برخی رسانه‌ها و انجمن‌های صنفی به بیان دغدغه‌ها و موضوعات مدنظر از جمله مشكل كاغذ مطبوعات، طرح ترافیك خبرنگاران، نحوه تخصیص یارانه‌های حمایتی، مسائل حقوقی و قضایی و توزیع مطبوعات پرداختند.

** تاكید بر ضرورت بازنگری در اقتصاد، محتوا و هویت رسانه‌ای

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در دیدار با اعضای هیات مدیره خانه‌ مطبوعات ایران، گفت: باید برای ادامه حیات رسانه‌های كشور در سه وجه «اقتصاد، محتوا و هویت» رسانه‌ای بازنگری صورت گیرد كه با همت خود صنف قابل حل است.
خدادی، با اشاره به اینكه رسانه‌ها همچنان مانند گذشته اثرگذاری خود را در مباحث داخلی، ملی و بین المللی دارند، تصریح كرد: توسعه رسانه‌ای در كشور بر مبنای تاثیرگذاری نبوده و بیشتر به شكل اسمی و شكلی توسعه صورت گرفته است.
وی افزود: در چنین شرایطی، اسم بر محتوا غلبه می‌كند و در نتیجه جایگاه و پایگاه رسانه روز به روز كمرنگ‌تر می‌شود.
معاون مطبوعاتی بر ضرورت بازنگری سه وجه «اقتصاد رسانه، محتوای رسانه و هویت رسانه» تاكید كرد و گفت: در حوزه اقتصاد رسانه باید به سمت مدیریت رسانه و رسانه داری حرفه‌ای حركت كنیم و در این مسیر به شریك‌سازی، مخاطب محوری و اثرگذاری توجه ویژه داشته باشیم. وی همچنین با اشاره به اینكه «تخصصی شدن» رسانه‌ها در موضوع غنای محتوایی، بسیار مهم است، تصریح كرد: امروز باید از مخاطب به رسانه برسیم و معضل تكرار محتوا در رسانه‌ها را جدی بگیریم.
خدادی در خصوص هویت حرفه‌ای و صنفی نیز تصریح كرد: در هر صنفی، قواعد خاصی برای ورود و فعالیت در آن صنف وجود دارد اما در حوزه مطبوعات به دلیل كم توجهی صنف به مسائل صنفی خودش، مشكل شبه‌رسانه‌ها و شبه‌خبرنگاران به شكل جدی در فضای رسانه‌ای وجود دارد كه به اعتبار رسانه‌ها هم لطمه زده است.
وی در همین زمینه با تاكید بر اینكه بسیاری از مشكلات رسانه‌ها، در وهله اول قطعا توسط خود رسانه‌ها قابل رفع است، به تخصصی شدن فرایندها در ورود به صنف و اخذ مجوز برای كاهش آسیب‌ها اشاره كرد و گفت: معتقدم همچنان رسانه‌ها نقش موثری در كشور دارند منتها نیازمند روزآمدی و كارآمدی بیشتر هستند، امروز با الگوهای دو دهه قبل، نمی‌توان رسانه‌داری كرد.
خدادی افزود: بخشی از موانع پیش روی رسانه‌ها نیز سخت افزاری است كه با همفكری و تعامل با هم می‌توان آنها را از پیش‌رو برداشت.
معاون مطبوعاتی همچنین با ابراز خرسندی از فعالیت خانه‌های مطبوعات در سراسر كشور، از واگذاری امور صنفی به این خانه‌ها به عنوان یكی از سیاست‌های اصلی دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادكرد و گفت: در دوره جدید نیز این سیاست اصلی را پیگیری و توسعه خواهیم داد، ضمن اینكه نیازمند تعامل عملیاتی و قابل اجرا در محدوده‌های زمانی معین هستیم.
وی اضافه كرد: برای توسعه عملكردی خانه‌های مطبوعات، نیازمند آسیب‌شناسی فعالیت‌ها هستیم تا نقاط قوت را تقویت و برای رفع نقاط ضعف، تلاش كنیم.
در ابتدای این دیدار، مصطفی كوكاكبیان، رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات ایران ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های خانه مطبوعات گفت: خانه‌های مطبوعات در حال حاضر فراگیرترین و دموكراتیك ترین تشكل صنفی در كشور است كه در حال حاضر 5150 عضو در استان‌های كشور دارد.
وی با اشاره به اینكه خبرنگاران خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری نیز در خانه‌های مطبوعات عضویت دارند، به حضور سلایق و گرایش‌های متنوع مطبوعاتی در خانه‌های مطبوعات استان‌های كشور اشاره كرد و «تعامل بیشتر در امور، توجه ویژه به اعضا، حضور در جلسات تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، استفاده از ظرفیت خانه‌های مطبوعات در فرایند برگزاری برنامه‌های مطبوعاتی در استان‌ها و مناطق كشور» را از جمله درخواست‌های خانه مطبوعات از معاونت مطبوعاتی عنوان كرد.
فراهنگ ** 1355 ** 9157