بغداد - ایرنا - 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر عراق در دیدار با یك هیات آمریكایی با انتقاد ضمنی از یكجانبه گرایی آمریكا خواستار آن شد كه واشنگتن برای اخذ تصمیماتی كه بطور مستقیم روی عراق و منطقه اثر دارد مشورت كند.

به گزارش ایرنا از دفتر نخست وزیری عراق، عبدالمهدی روز چهارشنبه هیاتی از مجلس سنای آمریكا به ریاست 'جین شاهین' دیدار و در خصوص روابط دو جانبه و مسائل مورد علاقه بحث و گفتگو كرد.
وی در این دیدار بر اهمیت همكاری میان دو كشور تاكید كرد و گفته است كه داعش همچون غده سرطانی است كه باید آن را از میان برداشت.
عبدالمهدی گفت كه بغداد بدنبال برقراری روابط و همكاری بر اساس منافع متقابل با همه كشورهای همسایه با هدف تحقق ثبات و پیشرفت منطقه است چرا كه عراق یك مركز ثقل در منطقه بشمار می رود.
وی در همین خصوص از آمریكا خواست پیش از تصمیم گیری در مسائلی كه بطور مستقیم بر روی عراق و منطقه تاثیر می گذارد، مشورت كند.
در اطلاعیه دفتر نخست وزیری عراق به جزییات بیشتری اشاره نشده است اما به نظر می رسد اشاره عبدالمهدی به مجموعه ای از تصمیمات یكجانبه ماههای اخیر آمریكاست كه به باور او روی منطقه و از جمله عراق تاثیر منفی می گذارد.
خروج یكجانبه از برجام و بسیاری دیگر از كنوانسیون ها و توافقنامه های بین المللی، انتقال سفارت آمریكا به بیت المقدس، پذیرفتن حاكمیت رژیم صهیونیستی بر جولان سوریه، درج نام سپاه پاسداران در لیست تروریسم ادعایی واشنگتن از جمله تصمیمات یكجانبه آمریكاست كه مورد انتقاد و مخالفت گسترده در سطح جهان و منطقه و از جمله دولت و احزاب سیاسی عراق قرار گرفته است.
خاورم*4**380*