مشهد- ایرنا- قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رفع آسیبهای اجتماعی كشور را نیازمند راه حلهای علمی دانشگاهیان ذكر و بیان كرد: ماموریت همه دانشگاهها و مراكز آموزش عالی كوچك و بزرگ كمك به مسئولان در رفع مشكلات است.

دكتر عبدالرضا باقری عصر چهارشنبه در 'همایش توسعه پایدار با رویكرد توسعه پایدار و چالشهای سرمایه‌ گذاری منطقه ترشیز' كه به همت مركز آموزش عالی كاشمر در این شهر برپا شد افزود: با وجود نارساییهای فراوان رویكرد توسعه، كمك به رشد و پیشرفت و توسعه پایدار مناطق به جد مورد توجه وزارت علوم است.
وی همچنین از توجه مراكز آموزش عالی كاشمر به موضوع توسعه پایدار تقدیر و بیان كرد: این نشان می ‌دهد آموزش عالی وارد عرصه ‌های اجتماعی شده و علاوه بر تامین نیروی انسانی مورد نیاز كشور، به مسائل پیرامون خود و پاسخگویی به نیازهای جامعه نیز توجه دارد.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مراكز آموزش عالی را سرمایه‌های ملی و جزو افتخارات كشور توصیف و بیان كرد: باید دانشگاههای بزرگ كشور را به دلیل توسعه فعالیتهای ملی و بین المللی و واحدهای دانشگاهی كوچكتر را جهت توسعه نیازهای منطقه‌ ای و ملی مورد توجه و حمایت قرارداد.
وی در ادامه بر لزوم آینده نگری اجتماعی تاكید و بیان كرد: انسان در كره زمین از همه ظرفیتهای موجود بی‌ محابا استفاده كرده و می‌ كند. رشد جمعیت امروز مخاطرات بسیاری را ایجاد كرده لذا باید با استفاده از منابع موجود روی همین كره امكانات مورد نیاز بشر را تامین كرد. جمعیت جهان در 13 سال آینده بطور نگران كننده‌ای رشد خواهد كرد پس باید از انجام آنچه این محیط را به خطر می‌ اندازد پرهیز كرد.
باقری افزود: 'افزایش دما، بحران آب و تغییر اقلیم' توازن بین تولید و مصرف را به نفع مصرف از بین برده لذا هرچه مصرف بیشتر شود جمعیت دچار آسیب ‌پذیری و كمبود منابع می ‎شود، از این رو باید به این نگرانیها توجه داشته باشیم.
وی تنها راه رفع مشكلات را حركت به سوی توسعه پایدار عنوان و بیان كرد: توسعه اقتصادی، اجتماعی و حفظ محیط زیست سه مولفه توسعه پایدار هستند كه باید به جد به آنها توجه داشت. مولفه مهم اقتصاد پایدار نیز توسعه پایدار كشاورزی است.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین ارتقاء امنیت غذایی، ارتقاء كیفیت تغذیه، كاهش فقر و افزایش درآمد مردم را مولفه های مهم توسعه كشاورزی پایدار ذكر و بیان كرد: باید بهره ‌برداری را با حداقل پیامدهای تخریب به محیط زیست همراه كنیم و به توسعه كشاورزی با استفاده از فناوریهای موجود بپردازیم.
وی گفت: هرچند برای حركت به سمت توسعه كشاورزی پایدار راه حلهایی وجود دارد اما ابتدا باید كشاورزی را از 'منبع بنیان' به سمت 'دانش بنیان' ببریم. امنیت غذایی و پایداری اكوسیستمها مولفه های مهم در كشاورزی دانش بنیان هستند لذا برای افزایش درآمد كشاورز باید ابتدا تحقیقات كشاورزی را توسعه داد.
باقری افزود: نیازمند نظام دانش و اطلاعات با استفاده از فناوریهای روز هستیم تا بتوان اطلاعات تولیدی مراكز تحقیقاتی و دانشگاهها را به افراد نیازمند رساند اما امروزه نظام دانش و اطلاعات ما در حوزه 'كشاورزی دانش بنیان' بسیار ضعیف است و آنقدر كه بر روی تحقیقات سرمایه‌ گذاری می‌ كنیم در عمل بازده نداریم.
وی ادامه داد: همچنین امروز در عرصه كشاورزی نیازمند اپلكیشنهای فعال هستیم لذا می بایست به سمت كشاورزی دانش بنیان رفت كه در این خصوص دانشگاهها نقش موثری دارند.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر امروز در دانشگاههای بزرگ شاهد اجرای پروژه‌ های صنعتی قابل توجهی همانند ساخت زیردریایی هستیم به این دلیل است كه ضرورت استفاده از توان دانشگاهها برای رفع مشكلات درك شده و رویكرد وزارت علوم تغییر آئین ‌نامه‌ ها و ضوابط جهت حركت به سمت پاسخگویی به نیازهای جامعه است.
وی افزود: با توجه به اینكه آموزش عالی در كشور توسعه بی ‌رویه‌ای داشته باید به سمت ساماندهی این مراكز در استانها رفت، نیروهای پراكنده را تجمیع كرد و به آنها ماموریتهای خاص داد.
همایش توسعه پایدار با رویكرد توسعه و چالشهای سرمایه ‌گذاری منطقه ترشیز به همت مركز آموزش عالی كاشمر برگزار شد. 160 مقاله به دبیرخانه این همایش ارائه شده بود از آن میان 125 مورد پذیرش شد. 18 مقاله از این تعداد به صورت سخنرانی بقیه در قالب پوستر ارائه شدند.
'كشاورزی و امنیت غذایی، مدیریت شهری پایدار، هوشمندسازی و توسعه دیجیتال، حل و نقل پایدار، انرژیهای تجدیدپذیر، گردشگری و صنایع دستی، صنعت، معدن و توسعه، آب و توسعه پایدار، مشاركت مردمی و توسعه اقتصادی و تغییر اقلیم و توسعه پایدار' محورهای این همایش بودند.
كاشمر پنج مركز آموزش عالی با حدود چهار هزار دانشجو دارد. مركز این شهرستان در فاصله 228 كیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.
1858