تهران - ايرنا - در چارچوب اقدام اروپا براي واردات گاز تركمنستان مركزي، فرانسه در تلاش است با ايجاد يك خط لوله گاز در بستر درياي خزر، گاز تركمنستان را به اروپا انتقال دهد.

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري ترند، ايجاد خط لوله گاز در درياي خزر و جمهوري آذربايجان و اتصال آن به پروژه هاي فراملي در جهت تامين نياز اروپا به اين منبع انرژي مد نظر است.
به گزارش وزارت خارجه تركمنستان، در همين راستا و ديگر زمينه هاي همكاري عشق آباد - پاريس، پايتخت تركمنستان ميزبان نشست همكاري هاي بين المللي اقتصادي دو كشور بود.
مذاكرات سياسي ميان مقامات وزارت خارجه تركمنستان و فرانسه برگزار شد و «ژان بپتيست لوموآين» وزير مشاور در امور خارجه فرانسه براي شركت در نشست هاي مشورتي به منظور همكاري هاي دو جانبه به تاشكند سفر كرده بود.
پس از انجام ديدارها و گفت وگوهاي دو طرف، تعدادي از اسناد دو جانبه هم امضا شد.
بازرگانان فرانسوي در بازار تركمنستان در زمينه هاي ساختماني، حمل و نقل، گردشگري و انرژي فعاليت مي كنند.
ترند افزود: دو كشور علاقه مند به اجراي پروژه حمل و نقل گاز تركمنستان به اروپا هستند.
به گزارش ايرنا، اتحاديه اروپا قصد دار تا سال 2020 واردكننده گاز تركمنستان از طريق خط لوله گازي «دهليز جنوبي» باشد.
خط لوله موسوم به دهليز جنوبي به طول 3500 كيلومتر، ميدان شاه‌ دنيز آذربايجان واقع در درياي خزر را به ايتاليا وصل خواهد كرد. اين خط لوله از گرجستان، تركيه، يونان و آلباني خواهد گذشت و در مجموع نزديك به 40 ميليارد دلار در اين پروژه سرمايه‌گذاري خواهد شد كه بخش اعظم آن انجام شده و انتظار مي‌رود در نيمه دوم سال 2020 با ظرفيت سالانه انتقال 16 ميليارد متر مكعب گاز راه‌اندازي شود.
ظرفيت نهايي اين خط لوله 31 ميليارد متر مكعب در سال است، اما براي رسيدن به اين ظرفيت نياز به ايستگاه‌هاي تقويت فشار و منابع جديد گاز است كه مي‌تواند از تركمنستان، ايران، عراق، مصر أمين شود.
اروپا در نظر دارد به كشور تركمنستان براي تنوع بخشيدن به بازارهاي صادراتي گاز كمك كند.
اروپام**6984**1275