مشهد- ايرنا- مدير كل ثبت اسناد و املاك خراسان رضوي گفت: پارسال يكهزار و 397 سند براي موقوفات اين استان صادر شد.

محمد حسن بهادر روز پنجشنبه در نشست مديران ثبت اسناد و املاك خراسان رضوي در مشهد افزود: 33 واحد ثبتي در استان فعال است كه ساختمان 11 واحد از اين تعداد استيجاري است.
وي اظهار داشت: در مشهد نيز از 10 واحد ثبتي ساختمان 2 واحد ملكي است و در زمينه ساختمانهاي مورد نيار اين اداره كل به خراسان رضوي كم مهري شده است.
وي همچنين با بيان اينكه طرح كاداستر نتايج مثبتي در استان داشته است گفت: اين طرح با جديت پيگيري مي شود.
معاون حقوقي و ثبتي اداره كل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي نيز در اين نشست گفت: تاكنون 22 هزار و 399سند مالكيت موقوفات استان در سامانه جامع موقوفات كشور بارگذاري و ثبت الكترونيكي شده است.
حجت الاسلام محمد ذاكري افزود: حدود 11 هزار سند از اين تعداد به صورت دفترچه اي است كه مي كوشيم تا پايان سال اين تعداد نيز تك برگي شود.
وي اظهار داشت: تثبيت مالكيت موقوفات در دهه اخير با جديت پيگيري شده و صدور اسناد مالكيت موقوفات استان در اين مدت برابر با 25 سال قبل از آن بوده است.
وي ادامه داد: 38 هزار و 998 رقبه نيز در اين استان فاقد سند است كه اميداوريم امسال شاهد تثبيت مالكيت موقوفات باشيم.
مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان رضوي نيز در اين نشست گفت: حفاظت از اراضي ملي با روشهاي قديمي قابل انجام نيست.
عليرضا صحرايي افزود: استفاده از فناوري هاي نوين در حفاظت اراضي ملي ضروري است كه لازمه آن دنبال كردن طرح كاداستر (تثبيت مالكيت ها) است.
وي اظهار داشت: تاكنون براي بيش از چهار ميليون هكتار از هشت ميليون و 200 هزار هكتار اراضي ملي اين استان در نقشه حدنگاري براي تثبيت مالكيت و اجراي طرح كاداستر جانمايي شده است.
وي گفت: همچنين براي 700 هزار هكتار از اراضي ملي اين استان تثبيت مالكيت و كاداستر انجام شده است.
معاون آستان قدس رضوي نيز در اين نشست گفت: هم اكنون روند صدور اعتبارنامه ها در اين نهاد از 14 روز به هفت روز رسيده است.
مرتضي حقيقي افزود: براي تثبيت حقوق موقوفات آستان قدس رضوي و صدور اسناد مالكيت آنها تفاهم نامه اي در نظر گرفته شده تا در برنامه زمان بندي شده نسبت به اين مهم اقدام كنيم.
ميانگين تنظيم اسناد صادره طي يك سال در خراسان رضوي هزار و 935 سند است و اين استان بعد از استان تهران، بيشترين تنظيم اسناد وكالت، بيع و رهن را به خود اختصاص داده است.
506 دفترخانه اسناد رسمي در استان خراسان رضوي فعاليت دارد كه 338 واحد آن در مشهد است.
7505/ 6053