بیروت - ایرنا - خطیبان جمعه مناطق مختلف لبنان بر ضرورت ادامه حمایت و پشتیبانی از مقاومت در سالروز كشتار قانا و اصلاح وضعیت اقتصادی این كشور تاكید كردند.

به گزارش عصر جمعه ایرنا به نقل از واحد رسانه ای حزب الله لبنان ، شیخ علی دعموش در خطبه نماز جمعه این هفته در بیروت به سالروز كشتار قانا در سال 1996 میلادی پرداخت.
وی یادآورشد كه دشمن صهیونیستی در نتیجه شكست در جنگ سال 1996 میلادی و ناتوانی در این نبرد به بمباران مناطق مسكونی و كشتارهای بی رحمانه مردم روی آورد كه دردناك ترین آن ها كشتار قانا بود و بر اثر آن ده ها زن و كودك شهید و یا مجروح شدند.
دعموش افزود: این مردم بی گناه به پایگاه نیروهای بین المللی در شهر قانا برای فرار از بمباران صهیونیست ها پناه بردند و دشمن اشغالگر این پایگاه را به طرز وحشیانه ای بمباران كرد.
خطیب جمعه بیروت تاكید كرد كه اراده و استواری مردم لبنان هرگز با وحشی گری های دشمن صهیونیستی شكسته نشد و مقاومت بمباران شهرك های صهیونیست نشین در فلسطین اشغالی را ادامه داد.

** تاثیر اوضاع سخت اقتصادی منطقه بر لبنان
شیخ احمد قبلان مفتی لبنان نیز در خطبه نماز جمعه در مسجد امام حسین (ع) بیروت یادآورشد: اوضاع داخلی و منطقه ای پیچیده تر و سخت تر از قبل شده است.
وی ادامه داد: این مشكلات بر اوضاع اقتصادی لبنان نیز تاثیر خواهد گذاشت و می توان گفت كه وضعیت كنونی بی تاثیر از اوضاع اقتصادی در منطقه نیست.
مفتی لبنان توضیح داد: امكان آن وجود دارد كه لبنان وارد یك بحران شود كه همه مردم را غافلگیر و این روند می تواند آسیب های جدی به ثبات و امنیت و آینده مردم لبنان وارد كند.
شیخ قبلان افزود: مردم لبنان در سال های اخیر فشارهای زیادی را از جمله فشارهای اقتصادی، محیط زیستی و بهداشتی متحمل می شوند.
وی ادامه داد: مردم لبنان در یك دوراهی قرار داشته، یا باید كم كردن حقوق خود و محدود كردن منابع مالی زندگیشان را قبول كنند و یا باید منتظر یك نابودی اقتصادی باشند.

** برای رویارویی با رژیم صهیونیستی باید همیشه آماده بود
شیخ حسن شریفه دبیركل اوقاف مجلس شیعه اعلای لبنان نیز در خطبه های نماز مسجد صفا بیروت به كشتار قانا اشاره كرد و گفت: ما باید وحشی گری و دشمنی رژیم اشغالگر صهیونیستی و رفتارهای نژادپرستانه آن علیه ملت و امت خود را در چنین روزهایی یادآوری كنیم.
وی تاكید كرد: كشتار قانا یك حادثه تاریخی بوده كه به ما اثبات می كند برای رویارویی با تجاوزهای اسرائیل باید همیشه آمادگی های لازم را داشته باشیم.
شیخ شریفه ادامه داد: این آمادگی نیازمند محافظت از مقاومت و وحدت ملی و اسلامی و حمایت از زندگی مشترك و مسالمت آمیز میان مسلمانان و مسیحیان است.

** مقاومت تنها راه آزادی فلسطین است
شیخ علی یاسین عاملی رئیس تجمع علمای صور همچنین در خطبه نماز جمعه گفت: مبارزه با فساد یگ گزینه نیست بلكه یك وظیفه همگانی برای محافظت از لبنان و دارایی های مردم آن است.
وی خطاب به مسئولان لبنان گفت: قبل از اینكه ملت لبنان صبر خود رااز دست بدهد و تظاهرات خیابانی را شروع و سیاستمداران را محاصره كنند باید اصلاحاتی اساسی در وضعیت اقتصادی لبنان انجام دهند.
یاسین با اشاره به روز اسیر فلسطینی از گروه های فلسطینی خواست كه از مقاومت پشتیبانی كنند زیرا تجربه ثابت كرده است كه این تنها راه برای آزادسازی اسرا و خاك فلسطین است.

** اسرائیل هرگز عامل ثبات در منطقه نیست
سید علی فضل الله نیز در خطبه نماز جمعه در مسجد حسنین بیروت یادآورشد: كشتار قانا كه در آن 200 نفر كشته و یا زخمی شدند یك دلیل واضح بر تروریسم دشمن صهیونیستی علیه غیرنظامیان و حتی نیروهای سازمان ملل است.
وی ادامه داد: كسانی كه می خواهند روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی كنند باید این حادثه را به یاد آورند، چون اسرائیل هرگز یكی از عوامل صلح و ثبات نبوده و نخواهد بود.
سید فضل الله از رهبران سیاسی لبنان نیز خواست كه برای حل مشكلات لبنان شفافیت كامل داشته و حرف راست و درست را به مردم بگویند.
خطیب جمعه مسجد حسنین بیروت افزود: مردم لبنان این روزها یك نوع جدید از جنگ را متحمل می شوند كه زندگی آن ها و آینده آن ها را تهدید می كند و آن جنگ اقتصادی است كه هر خانواده ای را تحت الشعاع قرار می دهد.

** لزوم محاكمه سیاستمداران فاسد
سید علی عبد اللطیف فضل الله نیز در خطبه نماز جمعه در روستای عیناثا در جنوب لبنان گفت: باید منافع سیاستمداران و سرمایه داران را از هم جدا كرد، این منافع مشترك منابع دولت و حقوق شهروندان را پایمال كرده است.
وی افزود: اصلاح حقیقی دامن زدن بیشتر به اختلافات سیاسی نیست بلكه باید یك برنامه ملی وجود داشته باشد كه به بی نظمی در دولت، و فساد در سایه طایفه گرایی و حزب گرایی پایان دهد.
خطیب نماز جمعه عیناثا گفت: باید همه سیاستمداران فاسد و كسانی كه فساد را می بینند و ساكت هستند ،محاكمه كرد چون در یك جنایت علیه ملت شریك هستند.
شبد**خاورم*1436*