تهران- ایرنا- مدیركل دفتر مدیریت بحران و كاهش مخاطرات بخش كشاورزی وزارت جهاد كشاورزی گفت: مصوبه های هیات دولت برای پرداخت كمك بلاعوض و تسهیلات بانكی ارزان قیمت دو استان مازندران و گلستان خسارت دیده ناشی از سیل اخیر، از این هفته آغاز می شود.

«سید محمد موسوی » روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: براساس مصوبه هیات دولت در 11 فروردین ماه سال 98 ، مبلغ 480 میلیارد تومان برای كمك بلاعوض به منظور جبران خسارت ناشی از سیل و دو هزارو 220 میلیارد تومان تسهیلات بانكی ارزان قیمت با سود 4 درصد برای بازسازی و احیای اراضی كشاورزی و واحدهای تولیدی تصویب شد.
به گفته وی، اعتبار 50 درصدی كمك بلاعوض و 100 درصدی تسهیلات ارزان قیمت بانكی به 2 استان مازندران و گلستان تخصیص یافته است.
موسوی افزود: دستورالعمل اجرایی نحوه توزیع و پرداخت كمك بلاعوض و تسهیلات بانكی ارزان قیمت تهیه و توسط وزیر جهاد كشاورزی به استانداری های 2 استان مزبور ابلاغ شده كه با برآورد میزان خسارت برای هر بهره بردار و تایید كارگروه شهرستانی و استانی پرداخت ها از این هفته آغاز می شود.
مدیركل دفتر مدیریت بحران و كاهش مخاطرات بخش كشاورزی وزارت جهاد كشاورزی گفت: همچنین هیات دولت چگونگی پرداخت كمك بلاعوض برای جبران خسارت و تسهیلات بانكی ارزان قیمت به منظور بازسازی و احیای اراضی كشاورزی و واحدهای تولیدی خسارت دیده ناشی از سیل برای سایر استان های سیل زده كشور با هماهنگی وزارت كشور، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اموراقتصادی و دارایی را تهیه و پیش نویس آن نهایی و به تصویب دولت رسید كه به محض ابلاغ اجرایی می شود.
وی گفت: میزان خسارت های نهایی ناشی از سیل در 26 استان كشور به شكل مزرعه به مزرعه و واحد به واحد همچنان در دست ارزیابی های كارشناسی است.
این مقام مسئول اظهارداشت: براساس گزارش های استانی در پی وقوع سیل تاكنون بیش از 13 هزار میلیارد تومان خسارت به تولیدكنندگان زیربخش های مختلف بخش كشاورزی در 26 استان كشور وارد شده كه 53 درصد این خسارات مربوط به بخش زراعت، هفت درصد باغبانی 10 درصد دام، طیور و آبزیان و 30 درصد آب، خاك امور زیربنایی و تاسیسات و شبكه های انتقال آب است.
وی تصریح كرد: تاكنون یك میلیون و 120 هزار هكتار اراضی زراعی، 150 هزار هكتار اراضی باغی ، 28 هزار و 200 راس دام سبك، 486 راس دام سنگین، 51 هزار كلونی زنبور عسل، 460 هكتار مزارع آبزی پروری گرمابی و 300 هكتار مزارع آبزی پروری سردآبی بین 10 تا 100 درصد خسارت دیده اند.

** اعطای700 میلیارد ریال خسارت سیل توسط صندوق بیمه كشاورزی
به گفته موسوی، بابت غرامت و خسارت كشاورزان براثر سیل از 15 فروردین ماه تاكنون مبلغ 700 میلیار ریال توسط صندوق بیمه كشاورزی پرداخت شده است.
وی افزود: حدود 900 میلیارد ریال دیگر پرونده خسارت در دست ارزیابی این صندوق قرار دارد كه بزودی پرداخت می شود و انتظار می رود امسال بیش از 350 میلیارد تومان غرامت ناشی از خسارت سیل در 26 استان كشور توسط این صندوق پرداخت شود.

**لزوم پیش بینی تمهیدات توسط كشاورزان
موسوی اظهارداشت: براساس هشدار سازمان هواشناسی كشور برای افت دما و سرمازدگی، لازم است كشاورزان و مسئولان استانی تمهیدات لازم را برای كاهش خسارت های بخش كشاورزی بیندیشند.
وی اضافه كرد: نامه هشدار افت دما و سرمازدگی به تمامی استان ها به ویژه استان های غرب كشور توسط دفتر مدیریت بحران و كاهش مخاطرات وزارت جهاد كشاورزی ابلاغ شده است.
به گزارش ایرنا، براساس اعلام سازمان هواشناسی كشور با شروع بارندگی ها و بارش برف در برخی استان ها از جمله اردبیل، كاهش دما و سرمازدگی را بدنبال دارد.
موج نخست بارش شدید باران كه از 27 اسفند ماه سال 97 در مازندران آغاز شد و تا دوم فروردین ماه جاری ادامه داشت، سبب طغیان رودخانه ها در مناطق مركزی و شرقی این استان شد و به 9 نقطه شهری و بیش از 170 روستا در بخش های مختلف خسارت زد.
همچنین در روزهای آغازین سال جدید هم بارش بیش از 300 میلیمتر باران در 35 ساعت كه با آب ناشی از برف ذوب شده قبلی همراه شد، سرریز سدهای گلستان و بوستان و طغیان رودخانه ها را به دنبال داشت، ابتدا شهر گنبد، سپس شهرها و روستاهای شمالی و غربی این استان زیر آب رفت.
اقتصام**9186 **1559