تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷

زاهدان- ایرنا- معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت سامانه بارشی اخیر جدول تغییرات بارش سال زراعی این استان را كه 20 میلی متر كسری داشت، جبران كرد و این استان حتی بیشتر از شرایط نرمال بارش دریافت كرده است.

دوست محمد كلیم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قبل از فعالیت این سامانه تنها بارش های 2 استان كشور یعنی سیستان و بلوچستان و كرمان كمتر از نرمال بود اما این استان كه حدود 20 میلی متر كسری بارش داشت ضمن جبران كسری ها، بیشتر از شرایط نرمال بارش دریافت كرده است.
وی خاطرنشان كرد: به طور كلی میزان بارش های سیستان و بلوچستان از ابتدای سال زراعی ( اول مهرتا 26 فروردین) نسبت به سال گذشته جهش فوق العاده ای داشته و به طور مشخص بیش از 400 درصد رشد كرده این در حالیست كه تمام بارش های دریافتی استان در 12 ماه سال زراعی گذشته 29 میلی متر بود اما تا امروز حدود 106 میلی متر باران باریده است.
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به ویژگی های سامانه بارشی اخیر از نظر شدت و مساحت تحت تاثیر، گفت: یكی از ویژگی های اقلیمی استان بارش های بهاره آنست كه امری طبیعی در آب و هوای منطقه محسوب می شود.
وی با بیان اینكه شدت بارندگی اخیر قابل توجه بوده است، افزود: در برخی نقاط شمالی سیستان و بلوچستان میزان بارش ها در حدود 10 تا 15 سال اخیر بی سابقه بوده اما برخی سالها میزان بارش ها در شهرهای این استان بیش از این مقدار نیز بوده است.
كلیم ادامه داد: برای نمونه مجموع بارش های فروردین سال 1388در نیكشهر به بیش از 110میلی متر رسید كه 75 میلی متر آن مربوط به یك روز بود اما مجموع بارندگی فروردین امسال این شهر حدود 64 میلی متر است.

**بارندگی زابل در 14 سال اخیر بی سابقه بود
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطر نشان كرد: در برخی نقاط شمال این استان به صورت موردی بارش ها كم سابقه بود برای مثال زابل سنگین ترین بارش خود در حدود 14 سال اخیر را تجربه كرد.
وی با بیان اینكه سامانه بارشی روزهای اخیر به لحاظ وسعت تحت تأثیر یا همان گستره فعالیت نیز شرایط طبیعی داشت، افزود: به طور معمول بارش های زمستان و فروردین ماه نه تنها یك استان بلكه چندین استان را تحت تأثیر قرار می دهد.
كلیم تصریح كرد: نیكشهر در اوج فعالیت این سامانه با دریافت 52 میلی متر باران؛ سومین شهر پرباران كشور شد.
وی با اشاره به اینكه به طور كلی در این سامانه از حدود 150 ایستگاه هواشناسی و بارانسنجی سیستان و بلوچستان گزارش بارندگی دریافت شده است، گفت: بارندگی های 80 ایستگاه 20 میلی متر و بیشتر، 50 ایستگاه 30 میلی متر و بیشتر و 15 ایستگاه بیش از 50 میلی متر بوده است.

**بارش های فروردین و اسفند ناجی سیستان و بلوچستان شد
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح كرد: در مجموع بارش های فروردین و اسفند امسال منجی استان شد زیرا تا قبل از اسفند تنها 35 میلی متر باران باریده بود اما بارش های این دو ماه میانگین كسری بارش های منطقه را تا حد قابل قبولی پوشش داد.
وی ادامه داد: نكته ای كه در این میان وجود دارد بارش های سنگین تأثیر زیادی در جبران كسری آب‌های زیر زمینی ندارد زیرا این بارش ها در محدوده زمانی بسیار كوتاهی رخ می دهد كه بخش زیادی از آن جذب سفره های آب زیرزمینی نمی شود.
كلیم گفت: به طور كلی نیاز سیستان و بلوچستان به فعالیت این سامانه ها جدی بود چراكه چندین سال است استان با كم بارشی انباشته و خشكسالی های پی در پی مواجه است.
وی ادامه داد: با این وجود نمی توان انتظار داشت تمام خشكسالی های اخیر با فعالیت یك سامانه بارشی خاتمه یابد.
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت خاطر نشان كرد: در مجموع این استان همچنان با درجات مختلفی با خشكسالی درگیر است.
9908**3213