زاهدان- ايرنا- ملخ هاي صحرايي از اسفند سال گذشته بخش قابل توجه اي از مراتع جنوب سيستان و بلوچستان را مورد هجوم قرار دادند كه مقابله جدي با موج جديد حمله اين ملخ ها به منطقه نيازمند تخصيص سريع اعتبارات ملي و استاني است.

به گزارش ايرنا ملخ هاي صحرايي تمام گياهان زراعي، باغي و حتي علف هاي هرز را مي خورند، اين نوع ملخ قدرت پرواز بسيار زيادي دارد و در يك شبانه‎ روز مي‎ تواند تا 150 كيلومتر پرواز كند.
ملخ صحرايي از كشوري به كشور ديگر و از استاني به استان ديگر مي تواند مهاجرت كند.
اين نوع از ملخ ها در مسير عبور خود با تغذيه از سبزينه هاي مختلف ازجمله جنگل ها، باغهاي ميوه، علوفه، غلات، صيفي و مراتع را از بين مي برند و با توجه به قدرت تخريبي بالايي كه دارند باعث قحطي در منطقه نيز مي شوند.
هر كيلومتر مربع از دسته پروازي متراكم مي ‌تواند شامل 50 ميليون ملخ باشد كه روزانه قادرند 100 تن از پوشش گياهي را از بين ببرند.
دسته پروازي بسيار بزرگ مي‌ تواند هزار كيلومتر مربع را پوشش دهد و قادر است روزانه 100 هزار تن پوشش گياهي را به مصرف برساند.
همچنين ملخ صحرايي مي تواند 6 تا 20 ساعت بدون وقفه با سرعت وزش باد 12 تا 120 كيلومتر برساعت پرواز كند.
دسته پروازي ملخ صحرايي بعد از استانهاي بوشهر، فارس و خوزستان از اواخر اسفند سال گذشته وارد سيستان و بلوچستان شد.
هم اينك در بيش از 200 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي سيستان و بلوچستان محصولات زراعي و در 80 هزار هكتار از باغ هاي استان انواع ميوه هاي گرمسيري، نيمه گرمسيري و سردسيري توليد مي شود كه بهترين تغذيه براي ملخ هاي صحرايي محسوب مي شوند.

**مبارزه با ملخ صحرايي درسيستان و بلوچستان به 13 هزار و 20 هكتار رسيد
رئيس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: 13 هزار و 20 هكتار از مراتع شهرستانهاي كنارك، چابهار، قصرقند، نيكشهر و دلگان عليه ملخ صحرايي سمپاشي شده است.
غلام حيدر زورقي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: با توجه به آخرين گزارش ارسالي از سازمان خواروبار كشاورزي(فائو) مبني بر هجوم دسته هاي ملخ از استان هاي ديگر به سيستان و بلوچستان مبارزه با اين آفت از 13 اسفند پارسال در اين استان آغاز شد.
وي افزود: پنج هزار و 970 هكتار از سطح سمپاشي شده مراتع در جنوب سيستان و بلوچستان به ملخ بالغ و هفت هزار و 50 هكتار به پوره (بچه ملخ) اختصاص داشت.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان افزود: بيشترين سطح مبارزه با ملخ صحرايي با هفت هزار و 440هكتار به كنارك اختصاص دارد.
وي افزود: همچنين تاكنون مبارزه با ملخ صحرايي علاوه بر كنارك در سطح 100 هكتار از مراتع نيكشهر، هزار و 400 هكتار قصرقند، سه هزار و 780 هكتار چابهار و 300 هكتار دلگان انجام شده است.

**موج دوم ورود ملخ هاي صحرايي به سيستان و بلوچستان از ارديبشهت آغاز مي شود
زورقي افزود: از آنجايي كه بر اساس اعلام سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد (فائو) مرحله بعدي حمله ملخ به سيستان و بلوچستان از ارديبشهت ماه جاري در راه است ديده باني و مبارزه با ملخ صحرايي با جديت همچنان ادامه دارد.
وي از حمله ملخ هاي صحرايي به مزارع كشاورزي به عنوان تهديدي براي امنيت غذايي نام برد و افزود: اگر در مبارزه با اين آفت خطرناك غفلتي انجام شود امنيت اقتصادي را كه از اركان امنيت ملي است تهديد مي كند.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان تاكيد كرد: براي مقابله جدي با موج جديد حمله ملخ هاي صحرايي به مزارع كشاورزي اين استان نيازمند تخصيص اعتبارات ملي هستيم.
وي ادامه داد: از آنجايي كه مبارزه با ملخ صحرايي در سيستان و بلوچستان بدون تخصيص اعتبار از محل منابع داخلي استان در حال انجام است ضروريست اعتبارات ملي با توجه به درخواست هاي مكرر مورد توجه قرار گيرد.
به گزارش ايرنا سيستان و بلوچستان پهناور با داشتن ظرفيت ها و پتانسيل هاي بسيار بالا در حوزه كشاورزي و زيربخش هاي مهم آن و اقليم بسيار مناسب توليد محصولات زراعي فصلي و خارج فصل (فصل زمستان)، ميوه هاي گرمسيري و سردسيري و محصولات متنوع دامي و شيلات در آبهاي ساحلي و فراساحلي و منابع آبي داخلي با پرورش ماهيان گرمابي و سردآبي و ديگر زمينه ها مي تواند تامين كننده نياز بازار داخل و صادرات به ديگر كشورها باشد.
7316**3213