به گزارش ایرنا منصور غلامی یكشنبه در جمع دانشگاهیان جهرم فارس افزود: دانشگاه های كوچك را به صورت شبكه مدیریتی با حفظ استقلال با داشتن مدیریت برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی ساماندهی میكنیم كه با هم یك دانشگاه بزرگ باشند.
وی ادامه داد: در دنیا پیوستن دانشگاههای بزرگ به هم و تشكیل شبكه دانشگاهی مرسوم است.
غلامی اظهار كرد: هر برنامهای ممكن است در یك مقطع زمانی توجیه داشته باشد ولی قاعده این است كه در یك بازه زمانی طولانی مورد بازنگری قرار بگیرد و تكمیل و اصلاح شود تا مسیر روشنتری پیش روی آن باشد، از این رو بحث آمایش بحثی كلی است.
وزیر علوم بیان كرد: بیش از 2000 واحد و مركز آموزش عالی در كشور داریم كه به دلیل كثرت و پراكندگی و عموماً كوچك بودن مراكز در حد استانداردهای تعریف دانشكده و دانشگاه قرار نمیگیرند.
غلامی افزود: طبیعی است كه باید استاندارد آنها را بالا برد و تقویت كرد كه با كاهش جمعیت دانشجویی كه از اوایل دهه 90 اتفاق افتاد كه داوطلبان ورود به دانشگاه افت كرد، خیلی از این واحدها خالی ماندند و از این رو باید ساماندهی شوند.
وی بیان كرد: همه مطالعات نشان میدهند كه ما به این همه مراكز آموزش عالی نیاز نداریم و منجر به افزایش جمعیت فارغالتحصیلان بیكار خواهد شد.
وزیر علوم گفت: از این رو هر مجموعه دانشگاهی كه شكل میگیرد باید در كنار آن مطالعه آمایشی وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: كار آمایشی را لزوماً ما انجام نمیدهیم و بعضی دانشگاهها آن را انجام میدهند.
غلامی بیان كرد: در حوزه آمایش به رغم كارهایی كه انجام شده هنوز كارهای جدید نداریم و برنامه ریزیهایمان هم خیلی به آمایش و مطالعات میدانی متكی نبوده و هنوز هم خیلی كم به این مطلب توجه میكنیم.
این استاد دانشگاه گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی كه سال 95 ابلاغ شد یك طرح ساماندهی آموزش عالی داریم.
وزیر علوم افزود: در ساماندهی ما چندزیر نظام داشتیم؛ یكی بخش غیردولتی به جز دانشگاه آزاد كه بر اساس ارزیابی و نظارتهایی كه شده در حال كیفیسازی استاندارسازی است و بیش از 50مركز غیرانتفاعی غیرفعال كردهایم چون استانداردها را نداشتهاند یا حداقلها را داشتهاند و به تعدادی هم تذكر داده شد و این نظارتها خوشبختانه جدی بوده است.
وی ابراز كرد: از زمانی كه من به وزارت آمدهام سعی كردهایم همكاری را با دانشگاه آزاد زیادتر كنیم و تعامل نزدیك بیشتری داشته باشیم و تاكید من بر كیفیسازی است.
غلامی گفت: كاهش جمعیت دانشجویان دانشگاه آزاد باعث شد كه این دانشگاه مقداری نیروهایش را كنار هم بیاورد و اعضای هیئت عملی خود را در واحدهای بزرگتر و فعال جمع كند و خودبه خود حركت كیفیسازی اتفاق افتاده است.
وی ابراز كرد: چند زیرنظام داریم بحث حمایت از بخش خصوصی به عنوان اجرای اصل 44 قانون اساسی به عنوان خصوصیسازی نیز به آن توجه داریم و قرار نیست دولت همه هزینهها را برای آموزش عالی را پرداخت كند و در اینجا هم اگر ما به عنوان ناظر بتوانیم كیفیت را كنترل كنیم، بخش خصوصی هرچقدر توسعه پیدا كند و سرمایه بگذارد به نفع دولت است و دولت پول خود را در جاهایی از آموزش عالی كه اثربخشی بهتری داشته باشد خرج كند.
وی درباره دانشگاه پیام نور گفت: در بحث دانشگاه دولتی كمی نوسان داریم یكی دانشگاه پیام نور است كه همان اتفاقی كه برای دانشگاه آزاد افتاد برای پیام نور هم میافتد. تعداد زیادی از واحدها در حال حاضر دانشجو ندارند و خالی مانده و كارمند و اعضای هیئت علمی مانده كه چون هزینه آنها را دولت دارد میدهد عزم جدی برای جمع كردن آنها كمتر است.
وزیر علوم گفت: از دانشگاه پیام نور خواسته شده كه روی كاربری دیگری برای این دانشگاهها فكر كند، مثلاً مركز رشد در این ساختمانها ایجاد كند، حركتی در حوزه فناوری و كارآفرینی و اشتغالزایی و فعالیتهایی از این قبیل باشد كه در حال انجام است.
غلامی درباره دانشگاه فنی- حرفهای بیان كرد: از دانشگاه فنی-حرفهای كه از آموزش و پرورش جدا شده است و اكثر شهرستانهایی كه داشتهاند به طور جدی حمایت میشود و تمام شهرستانهایی كه تقاضا داشتهاند بررسی میشود.
وی گفت: دانشگاه جامع علمی كاربردی هم یكی از زیرنظامهای وزارت علوم بود كه بخش دولتی آن را تعطیل كردهایم برای اینكه عوارض زیاد داشت و اغلب محلی برای تحصیل كاركنان دولت و دریافت مدرك و ارتقای مدرك اشتغال و افزایش حقوق را دنبال میكرد در حالی كه اساسنامه دانشگاه علمی كاربردی میگوید این دانشگاه در كنار صنعت، مشاغل و حرفهها باید ایجاد شود و افراد شاغل در حین اشتغال تواناییهای خود را با علوم و فنون جدید افزایش دهند.
وی افزود: زیرنظام دیگر ما مراكز آموزش عالی است كه از بودجه عمومی استفاده میكنند ما كمی بیش از 150 دانشگاه و دانشكده و مركز و مجتمع داریم.
وزیرعلوم اظهار كرد: نمیتوانیم با چشم برهم گذاشتن اجازه بدهیم كه برخی مراكز تحت عنوان دانشگاه بیایند و دانشجو تربیت كنند و عوارض مضاعف افزون بر آمار بیكارانی كه داریم در آنها ایجاد شود بنابراین مصوبه شورای عالی فرهنگی در دستور كار قرار گرفت.
وزیر علوم افزود: در این طرح بحث منطقهای شدن استانها مطرح بود كه با توجه به بعد شرایط خاصی كه وجود دارد و بعضا تعامل خاصی هم بین استان های ما وجود نداشت ما به صورت استانی طرح ساماندهی را آغاز كردیم.
به گفته وی این طرح الان آماده است و بخش نهایی آن مانده كه كار كارشناسی آن انجام شود و هماهنگی با مراكز ومراجع قانونی برای اجرایی شدن خواهد شد.
شهرستان جهرم در فاصله 193 كیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.
9910 / 1876
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۱
شیراز-ایرنا-وزیرعلوم ، تحقیقات و فناوری گفت: هیچ مركز كوچك دانشگاهی را تعطیل نخواهیم كرد بلكه بهترین مدل مدیریتی را برای آن تعریف می كنیم.