تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۸

رشت-ايرنا- «سپيد، سياه، خاكستري، قرمز» عنوان مجموعه شعري از سيد ضياء الدين شفيعي است.

به گزارش ايرنا، كتاب در چهار فصل و شامل 54 شعر است كه در قالب‌هاي نيمايي و آزاد سروده شده اند. «شادي، اندوه، اعتراض و مرگ » جانمايه‌ي شعرهاي اين دفتر است.
باب نخست اين مجموعه ي شعر با عنوان «سپيد» شامل دو بخش «رنگ اول بهار» و «رنگ دوم بهار» است ؛ كه شاعر در آن به بهار نه فقط به عنوان يك فصل كه يك نماد نگريسته و تاويل خود از آن را در شعرهايش آورده:
ماهيان خواب هايم را /از دريا به تنگ برده اند/ديگر /من هيچ خوابي نمي بينم.
در فصل 'سياه' با شعرهايي داراي موضوعي تابو و كمتر در شعر فارسي پرداخته شده روبه رو مي شويم:
خيابان براي روييدن هيچ گلي/مناسب نيست/اين روياهاي پلاسيده/روزي /از سبد گلفروشي/
افتاده است.
فصل 'خاكستري' كتاب هم مضموني اجتماعي سياسي دارد :
تلخ بود/سركشيد/عاقبت پدر/در تظاهرات/اسلحه /به صورت پسر كشيد.
و باب چهارم كتاب نيز نقدي اجتماعي مذهبي است:
هر روز/ عاشوراست/وگرنه/ اين همه لشكر/هر سال/ به جنگ تو/ نمي آمدند.
سيد ضياء الدين شفيعي در باره انتشار اين كتاب به ايرنا گفت : «سپيد، سياه، خاكستري، قرمز» به همراه دو كتاب ديگرم، كه هر سه در سال اخير منتشر شده اند در نمايشگاه كتاب تهران عرضه خواهند شد. اين هر سه كتاب در تيراژ 1000 نسخه از سوي موسسه‌ي هنررسانه ارديبهشت منتشر شده است.
وي ياداور شد: دو كتاب ديگري كه امسال منتشر شده است يكي مجموعه شعري با نام «گسستگي» بوده و ديگري كتابي به نام «شاعر شدن؛ محال يا ممكن» كه مروري ديگرگونه و كاربردي است پيرامون مباحث تئوريك شعر.
شفيعي خاطرنشان كرد: با توجه به فرم‌گرايي شعرهاي اين دفتر، تصويرسازي و طراحي گرافيك اين كتاب سه سال طول كشيده، و گرافيست بسيار كوشيده و موفق شده است شعرها را به درستي همراهي و تكميل كند.
در توضيح كوتاه اين كتاب آمده است:
شعر؛زندگي‌ست،
هردوكوتاه‌اند...
بلندي آرزوهاي ما،نه در زندگي مي‌گنجند ونه در شعر،
ما تنها رنگ‌هاي كمرنگي از آرزوهاي‌مان را به خاطر مي‌آوريم:
سپيد، سياه، خاكستري،قرمز...
*
سيد ضياءالدين شفيعي دهم اردي‌بهشت 1344 (از پدر و مادري گيلاني) در مشهد متولد شد و در آغاز دهه 60 در شهرستان رودسر گيلان اقامت گزيد. در همان سال‌ها به ادبيات گرايش پيدا كرد و پس از انتشار آثارش در روزنامه‌ها و مجلات، آثارش به شكل كتاب در قالب‌هاي شعر، نثر و داستان منتشر شد. نخستين كتابش در سال 1372 با نام «سرود مرد غريب» منتشر شد. او اكنون در تهران ساكن است و به دهه سوم زندگي ادبي خود رسيده است. از جمله آثار ديگر او مي‌توان به 'من مرگ را او خطاب مي‌كنم' ، 'سكوت آزاد است' و 'چهار عنصر بيدل' ، ' گسستگي'، 'شاعر شدن، محال يا ممكن' اشاره كرد.
شفيعي ابتدا ليسانس پيرا پزشكي و سپس فوق ليسانس ارتباطات و سرانجام دكتراي ادبيات فارسي گرفت.
6030