مادريد - ايرنا - پس از اينكه مقامات آمريكا يك نظامي سابق نيروي دريايي را به دليل ارتباط با حمله 22 فوريه (سوم اسفند) به سفارت كره شمالي‌ در مادريد دستگير كردند، ابهامات بر سر اين حمله همچنان ادامه دارد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، منابع آگاه توضيح دادند كه فرد دستگير شده، «كريستوفر آن» يك آمريكايي كره اي تبار و يكي‌ از اعضاي گروه مخالف دولت كره شمالي كه خود را 'دفاع مدني شيوليما' مي‌ نامند، مي‌ باشد.
كريستوفر آن كه روز پنجشنبه دستگير شد، روز جمعه در لس آنجلس در دادگاه حاضر شد.
«لي وولوسكي» وكيل مدافع 'آن' با ابراز نگراني از تصميم وزارت دادگستري آمريكا براي دستگيري اين شهروند آمريكايي گفت : آخرين شهروند آمريكايي كه در اسارت «كيم جونگ اون» رهبر كره شمالي بود،با بدني كبود ناشي‌ از شكنجه و در حال كما به خانه بازگشت وچندي بعد جان سپرد.
گروه دفاع مدني شوليما به سركردگي «آدريان هونگ چانگ»گروه كماندويي 10نفره اي بودند كه با سلاح هاي بدلي به سفارت كره شمالي‌ در مادريد حمله كرده و آن را مورد بازرسي قرار دادند.
چانگ مقيم آمريكا و باگذرنامه مكزيكي، پس از حمله به سفارت كره شمالي، به ليسبون پايتخت پرتغال گريخت و از آنجا به فرودگاه 'نتوارك' در نيوجرسي پرواز كرد.
چانگ پس از ورود به نيوجرسي با اف بي‌ آي تماس گرفت تا مدارك و حافظه هاي رايانه كه از سفارت كره شمالي ربوده بود را در اختيار اين سازمان آمريكايي قرار دهد.با اين حال اف بي‌ آي تا چند روز پس از دريافت اسناد وحافظه ها، اين مورد را به اطلاع اسپانيا نرسانده و هنوز هم هونگ چانگ را دستگير نكرده است.
روز 22 فوريه(3اسفندماه97)گروهي به سفارت كره شمالي درمادريد حمله كردند كه در جريان آن تعدادي ازكاركنان سفارت زخمي وبسياري از مدارك دولتي و كامپيوترهاي سفارت و شخصي كاركنان مورد سرقت قرار گرفت.
اين حمله، تنها پنج روز قبل ازنشست دوم «دونالد ترامپ» رئيس ‌جمهوري آمريكا و «كيم جونگ اون» رهبر كره شمالي در شهر هانوي ويتنام اتفاق افتاد و گزارش‌ها حاكي از آن است كه مهاجمان به دنبال بدست آوردن «اطلاعات حساس» درباره برنامه هسته‌اي و سلاح‌هاي كره شمالي افزون بر مجبور كردن كاردار سفارت به استعفا بودند.
كاردار سفارت كره شمالي دوست بسيار صميمي‌ سفير سابق كره شمالي‌ در اسپانيا و مذاكره كننده اصلي‌ برنامه هسته اي كره شمالي‌ با آمريكا مي‌ باشد.
برخي رسانه‌هاي اسپانيا سازمان اطلاعات آمريكا را عامل اصلي اين حمله تروريستي معرفي كردند.
ال پاييس روز 22 اسفند ماه درخبري به نقل از مقامات پليس و مركز اطلاعات ملي‌ اسپانيا نوشت كه دو تن از عوامل حمله به سفارت كره شمالي‌ عامل سازمان اطلاعاتي آمريكا بوده ا‌ند.
دوازده روز پس از انتشار اين خبر، گروه مخالف با كيم جونگ اون در بيانيه اي مدعي شد كه هيچ دولتي در اين حمله دست نداشته واز قبل از اقدام آنها باخبر نبوده است.
اين گروه همچنين اشاره داشت كه مدارك و حافظه هاي رايانه اي را به خواست خود در اختيار اف بي‌ آي گذاشتند.افزون بر اينكه هيچ حمله اي در كار نبوده بلكه اين گروه درپاسخ به يك وضعيت اضطراري به سفارت دعوت شد و بر خلاف اظهارات قاضي اسپانيايي، آنها دست و پاي هيچكس را نبستند و به كسي‌ آسيب نرساندند.
برغم اينكه شواهد مختلف نشان مي‌ دهد كه دولت آمريكا در اين اقدام دست داشته،مقامات آمريكايي آن را انكار كرده و تاكيد دارند كه دولت هيچ نقشي‌ در اين حمله نداشته است.
مسئله ايفاي نقش سازمان سيا درحمله به سفارت كره شمالي در مادريد ممكن است منجر به تنش در روابط اسپانيا و آمريكا شود. همچنين عدم اطلاع مقامات اسپانيايي مي تواند تنش هايي را ايجاد كند.اين مشاركت سازمان سيا همچنين در صورت تاييد، نقض كنوانسيون هاي بين المللي در مورد حفاظت از نمايندگي هاي ديپلماتيك در كشورهاست.
اروپام *1*491**1590