ارومیه - ایرنا - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: پنج هزار و 122 نفر به صورت مستقیم در معادن این استان مشغول فعالیت هستند.

پریسا عابدپور روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان اشتغال با صدور پروانه بهره برداری برای 468 معدن این استان ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در حوزه اكتشاف های معدنی نیز برای 204 معدن پروانه اكتشاف صادر شده است كه با به بهره برداری از این معادن شاهد شكوفایی در این بخش خواهیم بود.
وی اظهار داشت: هم اكنون 30 معدن دارای گواهینامه كشف با پنج هزار و 326 هزارتن ذخیره قطعی در آذربایجان غربی در حال فعالیت است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی بیان كرد: در حوزه برداشت های موقت 116 فقره مجوز برداشت به اندازه یك میلیون و 825 هزار و 395 مترمكعب صادر شده است.
عابدپور كرد: هرگونه برداشت از حریم رودخانه ها و كوه ها بدون دریافت مجوز برداشت از سازمان صنعت، معدن و تجارت تخلف بوده و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه رونق تولید معادن می تواند زمینه بهبود وضعیت اقتصادی كشور را میسر كند، ادامه داد: معادن به عنوان زنجیره اول بسیاری از صنایع فرآوری تبدیلی، تاثیرپذیری بالایی از شرایط كلی اقتصاد كشور دارد.
وی گفت: همه برداشت های مواد معدنی بدون اخذ مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی غیرقانونی است.
به گزارش ایرنا بخش معدن و صنایع پایین دستی آن محور توسعه آذربایجان غربی به شمار می رود و اما معاون سنگ این استان با مشكلات عدیده ای چون خام فروشی و نبود بازار مواجه است.
اعطای تسهیلات با بهره بانكی پایین جهت سرمایه در گردش و همچنین نوسازی ماشین آلات معدنی برای بهبود عملكرد معادن این استان ضروری است.
آذربایجان غربی از وضعیت مناسبی در زمینه ذخایر معدنی برخوردار است اما هنوز تا بهره برداری مطلوب از ظرفیت های بخش معدن و صنایع معدنی راهی طولانی در پیش دارد.
محدوده آذربایجان غربی تحت پوشش سه زون از زون های بیست گانه اكتشاف سیستماتیك كشور شامل ' اشنویه – خوی'، 'مریوان – مهاباد' و شاهین دژ – ماهنشان' قرار گرفته است.
9918/2093