نوشهر- ايرنا - رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي رامسر با اعلام اين که دولت براي جا به جايي خانه هاي واقع در حاشيه رودخانه ها کمک مي کند ، گفت که از جمله اين کمک ها که پس از ترک خانه و قطعي شدن انتقال صورت مي گيرد ، صدرو پروانه ساخت رايگان و تسهيلات بلاعوض است .

حدود 32 شاخه رودخانه طغياني در شهرستان هاي غربي مازندران جاري است و رودخانه هاي چالکرود ، صفارود، ترک رود ، صفارود ، نسارود و پلنگ رود جزو رودخانه هاي شهرستان رامسر هستند که با هر بارندگي شديد طغيان مي کنند و در نهايت سيل و سيلاب اين شهرستان را در بر مي گيرد.

براساس آمار موجود ، تاکنون حدود 70 مورد ساخت و ساز غيرمجاز در حريم رودخانه هاي شهرستان رامسر شناسايي شده است.

محمد ابراهيم غنمي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : بنا به تاکيد دولت ، بنياد مسکن انقلاب اسلامي شهرستان آمادگي دارد تا علاوه بر ارائه پروانه ساخت رايگان ، حدود 10 ميليون تومان نيز به صورت بلاعوض به ساکنان حريم رودخانه ها در صورت ترک منطقه و ساخت مسکن در مکان ديگري پرداخت کند.

وي گفت : همچنين برابر ضوابط در حوزه شهري حدود 50 ميليون تومان و در حوزه روستايي نيز حدود 35 ميليون تومان بابت ساخت هر واحد به اين دسته از متقاضيان تسهيلات پرداخت مي شود ، ضمن اين که حدود 10 ميليون تومان نيز در قالب وام تعميرات و پنج ميليون تومان نيز به شکل معشيتي به اين دسته از افراد پرداخت خواهد شد.

غنمي تسهيلات پرداختي به اين افراد را با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت 12 ساله اعلام کرد و افزود : اين تسهيلات در قالب تسهيلات ويژه مقاوم سازي و بهسازي مسکن به اين دسته از متقاضيان پرداخت مي گردد.

رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي رامسر تعداد خانه هاي ساخته شده در حريم رودخانه هاي شهرستان را بيشتر از 70 مورد دانست ولي گفت که به اين خانه هاي شناسايي شده تاکنون چندين بار اخطار داده شد ولي تاکنون در برابر جا به جايي مقاومت کردند که اميدواريم با کمک هاي دولت اين بار منطقه را ترک کنند تا خسارت بيشتري به خود و کشور وارد نکنند.

وي با اعلام اين که کار شناسايي بناهاي غيرمجاز همچنان ادامه دارد، افزود : مشخصات کامل اين بناها به اطلاع دادستاني شهرستان نيز رسيده و به خودشان هم تاکيد شده که بايد نسبت به جا به جايي اقدام کنند تا خطر سيل ساير شهروندان ساکن در منطقه را تهديد نکند.

اين مسئول به سيل مهرماه امسال در رامسر اشاره کرد و ادامه داد : هرچند دولت در ازاي تخريب بناهاي مسکوني غيرمجاز در حريم رودخانه ها تعهدي نداشت ، ولي با اين وجود اين نهاد حدود 420 فقره تسهيلات به ميزان حدود چهارميليارد و 560 ميليون تومان به متقاضيان واجد شرائط پرداخت کرد.

وي افزود : البته بناهاي اين دسته از متقاضيان به طور کامل تخريب و يک قطعه زميني نيز براي ساخت مسکن آن ها در نظرگرفته شد .

بارندگي شديد به مقدار 300 ميلي متر طي 24 ساعت در 13 مهر ماه پارسال ، باعث طغياني شدن رودخانه ها و نيز جاري شدن سيل در رامسر شد که حدود 152 ميليارد تومان به اين شهرستان خسارت زد.

رئيس جمهوري نيز در بيستم فروردين ماه امسال به وزير کشور دستور داد تا استانداران با همکاري شهرداري ها مکان هاي و ساختمان هاي درمعرض خطر سيل را شناسايي و گزارش دقيقي را به هيات وزيران ارائه دهند .

شهرستان رامسر با جمعيت 80 هزار نفر در غرب استان مازندران قرار دارد.

9922/ 1602/1654