تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی شهر تهران با اشاره به فعالیت 27 هزار تاكسی فرسوده گفت: خودروسازان می توانند سالانه 10 هزار تاكسی تولید كنند كه متاسفانه تولید خودروهای عمومی در اولویت نیست.

به گزارش ایرنا، علیرضا قنادان روز دوشنبه در نشست خبری اظهارداشت: بیش از 27 هزار تاكسی فرسوده با سن بالای 10 سال و هفت هزار ناوگان ون در پایتخت وجود دارد.
وی خاطرنشان كرد: خودروسازان می توانند سالانه 10 هزار تاكسی تولید كنند كه متاسفانه تولید خودروهای عمومی در اولویت نیست.
قنادان با انتقاد از خودروسازان برای عدم ‌ارائه خودرو افزود: سال گذشته تعداد تاكسی های تحویلی به یكهزار مورد نیز نرسید.
وی یادآور شد: تعداد پرایدهای تاكسی نیز كمتر از 2 هزار خودرو است كه همگی اسقاطی هستند و در صورت تحویل خودرو از ناوگان خارج می شوند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی شهر تهران گفت: از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این ناوگان استقبال می كنیم.

** تجهیز 60 درصد تاكسی های تهران به سیستم پرداخت الكترونیكی
قنادان اظهارداشت: بیش از 60 درصد تاكسی های خطی پایتخت به سیستم پرداخت الكترونیك مجهز هستند كه این اقدام در حال توسعه است.
وی گفت: برای پرداخت الكترونیكی كرایه سه روش دستگاه پوز، كارت شهروندی و پرداخت از طریق تلفن همراه آزمایش شد.
مدیر عامل تاكسیرانی تهران ادامه داد: روش شتابی بویژه در تاكسی های خطی به دلیل كوتاهی مسافت و پایین بودن رقم پرداخت مناسب نبود، همچنین روش كارت شهروندی نیز نیازمند سرمایه گذاری زیاد و از سوی دیگر استهلاك زیاد است؛ بنابراین بهترین شیوه كه با استقبال شهروندان روبرو شد و سرمایه گذاری مورد نیاز آن نیز اندك است پرداخت از طریق نرم افزارهایی كه بر روی تلفن همراه نصب می شود است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی شهر تهران با بیان اینكه نقصان حمل و نقل عمومی در تهران از طریق خطوط تاكسیرانی جبران می شود اظهارداشت: پروژه بازمهندسی خطوط انجام شده و در آینده به سمت حذف خطوط طولانی حركت خواهیم كرد كه البته این اقدام باید با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شود.

*انجام هماهنگی برای اعمال كرایه های جدید
وی عنوان كرد: متاسفانه سال های گذشته به دلیل بوروكراسی اداری اعمال نرخ جدید كرایه تاكسی تا فصل تابستان نیز طول می كشید.
قنادان با بیان اینكه نرخ كرایه تاكسی بر مبنای قیمت تمام شده محاسبه می شود افزود: لایحه نرخ های جدید سال گذشته با محاسبه قیمت تمام شده به شورا ارسال و پس از بررسی و تصویب برای تایید به فرمانداری تهران ارجاع داده شد.
قنادان خاطرنشان كرد: نرخ كرایه بر مبنای نرخ تورم رسمی و ملاحظات فرمانداری و استانداری تهران محاسبه شده است.
قنادان افزود: آخرین هماهنگی ها با دستگاه های ذیربط برای اجرای نرخ های جدید در حال انجام است.

* توزیع 60هزار حلقه تاكسی
مدیرعامل سازمان تاكسیرانی شهر تهران با اشاره به آغاز توزیع لاستیك با نرخ دولتی اظهارداشت: تاكنون 60 هزار حلقه لاستیك میان تاكسیرانان توزیع شده كه این كار ادامه دارد.
به گفته وی بیمه تكمیلی رانندگان تاكسی انجام و باشگاه خدمات رفاهی تاكسیرانان راه اندازی شده كه تاكسیرانان می توانند نرم افزار مربوط به آن را روی تلفن همراه خود نصب كنند.
قنادان همچنین از ممنوعیت دریافت مبالغ اضافه از تاكسیرانان خبر داد و گفت: دریافت هرگونه مبلغ شارژ ثابت به جز بهای خدمات مصوب شورای شهر ممنوع شده و نظارت كاملی بر این موضوع انجام می شود.

* تاكسیران برتر انتخاب می شود
برگزاری جشنواره تاكسیران برتر از دیگر محورهای نشست خبری مدیرعامل سازمان تاكسیرانی بود.
وی در این باره گفت: این جشنواره به مدت یك هفته از 7 تا 13 اردیبهشت با شعار یك گام به جلو برگزار می شود.
قنادان، تاكسی، مدیریت، نظارت و خدمات، افتتاح میز خدمات سازمان تاكسیرانی، اجرای 60 برنامه منطقه ای، فرهنگ ترافیكی، تاكسی علم، فناوری و كارآفرینی و تاكسی سلامت و حفظ محیط زیست را از جمله محورهای این جشنواره ذكر كرد.
وی خاطرنشان كرد: امسال تاكسیران برتر توسط شهروندان و از طریق سامانه های 137، 1888، سامانه های پرداخت الكترونیكی و رای شهروندان از طریق شماره گیری #777*137* انتخاب می شود.

*ساماندهی 20هزار سرویس مدرسه
قنادان مدرن سازی تاكسیرانی تهران از نظر خدمات، تاكسیرانان و ناوگان را به عنوان سه محور فعالیت این سازمان ذكر كرد و افزود: در همین راستا بیش از 20 هزار سرویس مدرسه توسط این سازمان پوشش داده شدند كه همگی دارای پروفایل الكترونیكی هستند.
وی اضافه كرد: همچنین یبش از 440 پیمانكار سرویس مدرسه نیز ساماندهی شدند و دارای پروانه تخصصی هستند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی تهران اظهارداشت: در زمینه خدمات اینترنتی نیز از فضای كسب و كارهای نوین قانونمند استقبال می كنیم و در همین راستا و به منظور ایجاد رقابت با شركت الوپیك و كابین در زمینه شركت های اینترنتی به توافق رسیده ایم كه مقرر شده تاكسی در اولویت این شركت ها باشد.

تهرام/9353//1348