تهران- ایرنا- دایر بودن مدارس خارج از كشور همواره مورد تاكید رهبر معظم انقلاب است تا دانش آموزان مقیم كشورهای مختلف با ویژگی های ایرانی - اسلامی آموزش داده شوند، اما به دلیل برخی تحریم و محدودیت ها وزارت آموزش و پرورش بر آن است تا رویكرد جدیدی در مدیریت این مدارس دنبال كند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار حوزه آموزش و پرورش ایرنا، فعالیت مدارس خارج از كشور سابقه طولانی دارد به گونه ای كه اولین مدرسه ایرانی 135 سال پیش در استانبول تاسیس شد و تا قبل از انقلاب تنها 9 مدرسه دایر بود.
مدارس ایرانی پس از پیروزی انقلاب گسترش بیشتری پیدا كرد و اكنون در 55 كشور و 85 شهر، 112 مدرسه فعال وجود دارد كه 13 هزار و 650 دانش آموز در این مدارس تحصیل می كنند.
اكنون 682 معلم و حدود 700 نیروی محلی در مدارس خارج از كشور مشغول فعالیت دارند و به ازای هر كشور یك نوع مدرسه خاص وجود دارد و ایران نیز همانند دیگر كشورها از قوانین موجود برای تاسیس مدرسه در خارج از كشور تبعیت می كند اما در عین حال زبان رسمی آموزش در مدارس، فارسی است.
مركز امور بین‌الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش به دنبال در پیش گرفتن رویكرد جدید برای اداره این مدارس در كشورهای مختلف به تازگی شیوه‌نامه اشتغال فرهنگیان مقیم در خارج از كشور برای سال تحصیلی 99- 98 را ابلاغ كرده است.
این شیوه‌‌نامه برای استفاده از ظرفیت معلمان رسمی كه در خارج از كشور اقامت داشته و تمایل به اشتغال در مدارس ایرانی در خارج از كشور (با حقوق ریالی، واریز در ایران) دارند، ابلاغ ‌شده است تا مركز امور بین‌الملل وزارتخانه قبل از آغاز سال تحصیلی جدید و اعزام نیروهای خود، درباره حضور یا حضور نیافتن این دسته از همكاران تصمیم‌گیری كند.
سرپرستی مدارس ایران در خارج از كشور باید تا سوم اردیبهشت 98 نمونه برگ متقاضیان را به همراه نامه رسمی اداری به ایمیل dabirkhane@medu.ir ارسال كنند. اصل مدارك و پرونده كامل افراد متقاضی نیز از سوی سرپرستی یا مدرسه ایرانی در خارج از كشور، باید حداكثر تا 20 اردیبهشت 98 از طریق پست یا پیك به مركز امور بین‌الملل و مدارس خارج از كشور ارسال شود.
بر اساس این شیوه‌نامه اعلام اسامی افراد به معنای موافقت با اشتغال آنها نیست، بلكه پس از تطبیق نیاز مدرسه با شاخص ساماندهی و مدیریت نیروی انسانی مدارس ایران در خارج از كشور و بررسی درخواست سرپرستی مدرسه در كمیته نیروی انسانی مركز امور بین‌الملل، اسامی افرادی كه با اشتغال آنها در واحد آموزشی موافقت شده باشد، حداكثر تا اوایل شهریور 98 به سرپرستی یا مدرسه اعلام خواهد شد.
فرهنگیان مقیم داوطلب اشتغال به كار با حقوق ریالی واریز در ایران باید یا نیروهای به تبعیت از همسر غیرفرهنگی اعم از اینكه همسران آنها مامور، كارگزار، نظامی، دانشجو یا شغل آزاد دارد، باشند یا همكاران فرهنگی مقیم خارج از كشور و داوطلب خدمت در مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور باشند.
در شیوه‌نامه ابلاغی به سرپرستی و مدارس خارج از كشور تاكید شده است صرفا درخواست متقاضیانی كه دارای روادید و مجوز اقامت در خارج از كشور هستند و متعهد همكاری با مدرسه در دوره های تحصیلی می شوند، را دریافت و به مركز امور بین‌الملل ارسال كنند.
طبق این شیوه‌نامه، به افراد متقاضی در صورت اشتغال صرفا حقوق و مزایای ریالی داخل كشور از منطقه مبدا پرداخت می‌شود و اولویت با افراد متقاضی خدمت در دوره ابتدایی است، هرچند تاكید شده است، افرادی كه دارای گواهی ضمن خدمت دوره‌های دانش‌افزایی و كتاب تازه تالیف شده هستند، در اولویت باشند. همچنین به خاطر محدودیت‌های مالی در به‌كارگیری نیرو، فرهنگیان مقیم باید نسبت به نیروهای محلی در اولویت باشند.
با ابلاغ این شیوه نامه ابهامات و سوالاتی برای برخی فرهنگیان متقاضی فعالیت در مدارس خارج از كشور به وجود آمده است كه صبح امروز (دوشنبه ) تعدادی از این فرهنگیان با حضور در محل وزارت آموزش و پرورش درخواست ارائه توضیحاتی از سوی مسئولان داشتند.
قائم مقام و رئیس مركز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش ‌و پرورش روز دوشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برخی همكاران فرهیخته كه ماموران این وزارتخانه در مدارس خارج از كشور هستند در یك فضای آرام و دوستانه با مسئولان وزارتخانه گردهم آمدند تا توضیحات و جزئیات لازم درباره شیوه نامه جدید این مدارس را جویا شوند.
«امیرعلی نعمت الهی» اظهار داشت: همكاران این وزارتخانه در حوزه پشتیبانی و مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور نیز درباره مصوبات اخیر شورای سیاستگذاری این مدارس، تصمیمات اتخاذ شده برای نحوه فعالیت فرهنگیان در خارج از كشور را تشریح كردند.
بر اساس این گزارش، وزیر آموزش و پرورش نیز چند روز قبل در واكنش به برخی ادعاهای مطرح شده مبنی بر تعطیلی مدارس خارج از كشور، اینگونه خبرها را جذب خواند و گفت: این موضوع صحت ندارد اما در سال جاری با وجود مشكلات منابع ارزی، با تغییر برخی روش‌های اداره مدارس در خارج از كشور و بهره گیری از ظرفیت‌های محلی، تلاش شد مدارس همچنان به فعالیت خود ادامه دهند و هر چند اعتبارات ارزی كاهش یافته اما دانش آموزان بیشتری در خارج از كشور زیر پوشش قرار دارند.
«سید محمد بطحایی» با بیان اینكه برنامه‌های مختلفی در دستور كار قرار دارد و تلاش می شود مدارس جمهوری اسلامی ایران به عنوان پایگاه مهم فرهنگی در خارج از كشور مسدود نشود، اظهار داشت: سعی بر این است تعداد دانش آموزان كاهش پیدا نكند تا ایرانیان مقیم خارج از كشور بتوانند از این ظرفیت استفاده كنند.
وی با اشاره به اینكه وزارتخانه نیز همانند دیگر بخش ها دچار محدودیت منابع ارزی شده است، عنوان كرد: تعداد معلمان اعزامی كاهش یافته و به جای آن از نیروهای محلی استفاده شده است و معلمان ایرانی متخصص مدارس كه از نظر صلاحیت‌های اخلاقی گزینش شده‌اند، به اشتغال ادامه می‌دهند.
رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور نیز پیش از این اعلام كرده بود كه فعالیت این مدارس به عنوان پایگاه های فرهنگی با جدیت ادامه می یابد اما در نحوه اداره آن با توجه به اعمال تحریم ها، تحول ایجاد خواهد شد.
«غلامرضا كریمی» اظهار داشت : به دلیل مشكلات اقتصادی كشور، حجم نیروی اعزامی به مدارس خارج از كشور كاسته شده تا هزینه ها با بودجه موجود متعادل شود اما این به منزله كم شدن كیفیت نیست.
وی ادامه داد: همچنین در نظر است با توجه به كاهش معلمان اعزامی به مدارس خارج از كشور، هر معلمی كه به تبعیت از همسر به خارج از كشور می رود این مركز آمادگی دارد حقوق ریالی و حق بیمه وی را پرداخت كند اما كار و شرح وظایف آنها در خارج از كشور باشد تا از این طریق محدودیت بودجه وزارت آموزش و پرورش جبران شود.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل افزود: در سال تحصیلی جدید این راهبرد برای فعالیت مدارس خارج از كشور دنبال می شود البته در نظر است كه از ظرفیت دانشجویان مقیم در برخی كشورها و یا ایرانیانی كه سابقه تدریس دارند نیز استفاده شود ضمن اینكه برای جبران كمبود معلمان سیستم آموزش مجازی برای پایه های اول تا دوازدهم طراحی شده تا مدارسی كه در یك حوزه درسی خاص معلم ندارند بتوانند با بهره گیری از این تولیدات مجازی، دچار افت تحصیلی نشوند.
**1883**1601**