قم - ايرنا - معاون تسهيلات و تجاري سازي صندوق نوآوري و شكوفايي گفت: اين صندوق براي حمايت از شركت هاي دانش بنيان كشور، 2 هزار 160 ميليارد ريال تسهيلات و هفت هزار و 500 ميليارد ريال خط اعتباري را در نظر گرفته است.

به گزارش ايرنا، رضا قرباني روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگاران، افزود: اگر طرح هاي ارائه شده از سوي شركت هاي دانش بنيان توجيه اقتصادي نداشته باشد اما آنها تسهيلات دريافت كنند، بدهكار شدن تنها دستاورد دريافت تسهيلات مي باشد و اين خود مقدمه مشكلات بعدي است.
وي با اشاره به اين كه هر چقدر صندوق هاي استاني تقويت شوند قدرت آنان براي ارائه تسهيلات افزايش مي يابد، افزود: سهم صندوق پژوهش و فناوري كريمه قم در دريافت تسهيلات پايين است و احتياج به تقويت دارد.
وي گفت: اين صندوق از اهميت ويژه اي براي ارتقا سطح فعاليت شركت هاي دانش بنيان فعال دراين استان برخوردار است و بايد توان مالي آن براي ارائه خدمات بيشتر از جمله پرداخت تسهيلات تقويت شود.
قرباني گفت:توجه به اقتصاد دانش بنيان يكي از مهمترين اجزا اقتصاد مقاومتي است و به همين دليل صندوق پژوهش و فناوري كريمه نقش بسزايي در تحقق سياست هاي اقتصادي نظام در سطح قم دارد.
وي افزود: بايد مجموعه سهام داران دولتي و خصوصي اين صندوق دست به كار شوند و با افزايش توان مالي آن، سطح خدمات صندوق به شركت هاي دانش بنيان فعال در قم را گسترش دهند.
وي ادامه داد: به هر اندازه كه توان مالي اين صندوق افزايش يابد، صندوق نوآوري و شكوفايي نيز كه با تشكيل هيات امنا زير نظر رياست جمهوري فعاليت مي كند، به ميزان 9 برابر اعتبارات مالي جديد در زمينه تسهيلات دهي و ايجاد خط اعتباري به صندوق كريمه اختصاص مي دهد كه اين مساله مي تواند تاثير زيادي در افزايش خدمت رساني به شركت هاي دانش بنيان استان قم داشته باشد.
قرباني با اشاره به فعاليت گسترده صندوق نوآوري و شكوفايي در عرصه هاي ارائه تسهيلات و ضمانت نامه، سرمايه گذاري و همچنين اجراي راهكارهاي توان افزايي شركت هاي دانش بنيان، گفت: اين صندوق در راهبردي جديد خود به دنبال خروج از رويكرد تصدي گري در پرداخت تسهيلات به شركت هاي دانش بنيان و واگذاري اين امر به صندوق هاي پژوهش و فناوري كشور است.
وي بيان كرد: صندوق هاي پژوهش و فناوري، نهادهاي مالي تخصصي هستند و مي توانند با شناخت خوبي كه از وضعيت اقتصادي هر منطقه دارند، در خدمت رساني هرچه بيشتر به شركت هاي دانش بنيان با صندوق نوآوري و شكوفايي همكاري كنند.
وي ادامه داد: با اجراي اين طرح از ايجاد صف هاي طولاني در صندوق نوآوري و شكوفايي براي پرداخت تسهيلات و اختصاص خط هاي اعتباري جلوگيري مي شود و كار حمايت از شركت هاي دانش بنيان با سهولت بيشتري دنبال مي شود.
قرباني با اشاره به حجم نقدينگي بالاي موجود در كشور، گفت: صندوق نوآوري و شكوفايي براي جذب هرچه بيشتر اين سرمايه ها در مسير تقويت توان شركت هاي دانش بنيان طرح هاي مختلفي را اجرا مي كند كه در نمونه اي از آن اين صندوق تا 80 درصد سرمايه گذاري نهادهاي مالي داراي اهليت را در اين بخش طي بازده زماني مشخص تضمين مي كند.
وي افزود: با اين كار ريسك سرمايه گذاري در حوزه اقتصاد دانش بنيان كاهش مي يابد و شاهد شكل گيري كانون هاي سرمايه گذاري در اين بخش خواهيم بود.
وي ادامه داد: بنابراين صندوق هاي پژوهش و فناوري در مرحله ارزيابي و سنجش طرح هاي ارائه شده بايد تمام توان خود را به كار گيرند تا تسهيلات حمايتي بتواند در مسير ارتقا توان شركت هاي دانش بنيان استفاده شود.
معاون تسهيلات و تجاري سازي صندوق نوآوري و شكوفايي گفت: اجراي اين طرح هاي حمايتي نقش موثري در تامين مالي شركت هاي دانش بنيان و تحقق شعار سال و رونق توليد ملي خواهد داشت.
وي بيان كرد: البته موضوع تامين مالي تنها حدود 30 درصد مشكل شركت هاي دانش بنيان كشور را در برمي گيرد و بحث اصلي كه بايد در اين خصوص دنبال شود، بازار سازي براي فروش محصولات شركت هاي دانش بنيان است.
وي بااشاره به اين كه تاكنون 10هزار ميليارد ريال به صندوق هاي پژوهش و فناوري كشور براي حمايت از شركت هاي دانش بنيان كمك شده است، ادامه داد: اجراي طرح هاي ليزينگ يكي از راهكارهاي موثر براي حمايت از فروش شركت هاي دانش بنيان است و صندوق نوآوري و شكوفايي در اين زمينه فعاليت گسترده اي دارد.
مديرعامل صندوق پژوهش و فناوري كريمه نيز در اين جلسه با تشكر از خبرگزاري ها و رسانه هاي استان به دليل حمايت از حوزه كارآفريني مبتني بر دانش و فناوري در قم گفت: برنامه هاي متنوعي براي حمايت از شركت هاي دانش بنيان توسط صندوق نوآوري و شكوفايي درنظر گرفته شده است كه مي تواند گردش مالي آنها را رونق بخشيده و موجب تقويت بازار فروش محصولات آنان شود.
عليرضا باباخان بيان كرد: صندوق پژوهش و فناوري كريمه با پشتيباني صندوق نوآوري و شكوفايي و حضور بخش خصوصي و دولتي، حمايت هاي گسترده اي را از مجموعه شركت هاي دانش بنيان و توليدي استان قم به عمل آورده است و تاكنون بيش از يكهزار و 200 شركت از خدمات اين صندوق در بخش هاي متنوع تسهيلات دهي، صدور ضمانت نامه، مشاور و ساير امور استفاده كرده اند.
وي با اشاره به اجراي طرح واگذاري بخش از فعاليت صندوق نوآوري و شكوفايي به صندوق هاي پژوهش و فناوري استان ها، ادامه داد: صندوق كريمه در اين زمينه آمادگي كامل دارد و تاكنون توانسته است خدمات مورد نياز شركت هاي دانش بنيان را در سطح توان خود، ارائه دهد.
باباخان گفت: در همين رابطه با شركت هاي دانش بنياني كه در سطح استان قم نياز به تسهيلات دارند تماس گرفته شد تا طرح خود را به طور كامل توضيح دهند و بتوانند از اين تسهيلات استفاده كنند.
وي بيان كرد: در گذشته ارائه تسهيلات به شركت هاي دانش بنيان فرآيندي طولاني داشت و در مواقعي چند ماه به طول مي انجاميد اما اكنون با شرايط جديد ايجاد شده كه از مرحله ارزيابي تا پرداخت و نظارت برعهده صندوق هاي پژوهش و فناوري است، اين مرحله كوتاه مي شود و صندوق پژوهش و فناوري كريمه آمادگي دارد با چابكي و دقت عمل در اين زمينه وارد شود و براي ارتقا توان مالي شركت هاي دانش بنيان فعال در استان قم تلاش كند.
وي ادامه داد: اگر شركت ها در مرحله ارزيابي طرح خود را به خوبي بيان كنند، ريسك سرمايه گذاري در آن كاهش مي يابد و تسهيلات با فرآيند آسانتري در اختيارشان قرار مي گيرد.
مديرعامل صندوق پژوهش و فناوري كريمه گفت: مبلغ اعتبار اوليه درنظر گرفته شده براي ارائه تسهيلات به شركت هاي دانش بنيان قم، 240 ميليارد ريال است كه اين رقم در صورت مشاركت فعال بخش خصوصي و دولتي و توجيه بالاي اقتصادي طرح هاي ارائه شده، قابل افزايش است.
وي با اشاره به اين كه خريداران محصولات شركت هاي دانش بنيان از بسته هاي حمايتي برخوردار خواهند شد، افزود: متقاضيان استفاده از محصولات شركت هاي دانش بنيان مي توانند از بسته هاي حمايتي مختلف همچون طرح هاي ليزينگ استفاده كنند.
وي تاكيد كرد: سهام داران صندوق پژوهش و فناوري كريمه از ميان بخش هاي خصوصي و دولتي هستند كه بخش دولتي بايد در اين زمينه كمك بيشتري براي افزايش سرمايه صندوق داشته باشد و شرايط به وجود آيد تا كارگزاري مالي دستگاه هاي اجرايي از طريق صندوق كريمه انجام شود.
صندوق هاي پژوهش و فناوري غيردولتي با هدف سرمايه‌گذاري در طرح‌ها و شركت‌هاي دانش ‌بنيان بوجود آمد؛ همچنين در آيين نامه اجرايي ماده 44 قانون رفع موانع توليد رقابت پذيري و ارتقاي نظام مالي كشور نيز ايجاد و توسعه صندوق هاي پژوهش و فناوري مورد تاكيد قرار گرفته است و مطابق ماده 5 اساسنامه مصوب پيرو اين آيين نامه، يكي از مهمترين فعاليت صندوق‌ها پژوهش و فناوري، ارايه خدمات مالي و تسهيلاتي به اشخاص حقيقي و حقوقي به صورت يارانه، تسهيلات كوتاه ‌مدت و بلندمدت، پرداخت تمام يا بخشي از سود تسهيلات و جرايم متعلقه و ارايه خدمات ضمانت‌ نامه‌ اي براي اجراي طرح‌هاي پژوهشي، فناوري، نوآوري و تجاري‌ سازي نتايج پژوهش‌هاست.
7405/ 6133/